2011. május 5., csütörtök

[KATALIST] outsourcing

Kedves Gábor és T. Lista!


Azt írod: "maga a kiszervezés van-e negatív hatással, vagy annak csupán általunk ismert példái a rosszak. (Az utóbbira szerintem is sok esetet tudunk felhozni.)"

A kiszervezés szerintem nem rossz és nem jó - bár idegenkedünk tőle, mert lehet nagyon rossz is ellentétben az előző kevésbé rossztól. Vállalati környezetben élők számtalan helyzetet megéltek ezzel kapcsolatban.

Mindét megoldásnak van előnye és hátránya, csak egy a biztos, kiszervezés után nem lehet olyan szervezetben, olyan tudáselemekkel és olyan módon dolgozni, ahogy annak előtte, mert akkor semmi értelme, csak a hátrányai jönnek elő.

Az általam eddig látott kiszervezéseknél (volt egy pár) soha nem a lényegi szakmai tevékenységet szervezték ki, hanem a főfeladathoz nem tartozó, úgynevezett ellátó tevékenységeket (pl. pénzügyi kiszolgáló és egyéb ellátó szervezetek).

A kiszervezett tevékenységekkel együtt jár az, hogy a bennmaradóknak nagyobb adminisztrációt kell biztosítani a külső szervezet számára, hogy áthidalják a szervezeti élet vérkeringéséből kilépettek számára a hiányzó információkat bizonylatokkal, eljárásokkal, erősebb vezetői közreműködéssel, felelősség átszervezéssel. Általában magasabbra kerül a döntési szint, mert külső szervezet számára vezető adhat munkautasítást. A bennmaradók ugyanannyi munkát végeznek (mert nyilván csökken a létszám), nagyobb hangsúlyt tudnak fektetni a maradó (várhatóan egynemű) feladatokra, viszont általában nem tervezik be a külső szervezettel kapcsolatos, megnövekedett adminisztrációs terheket, amely tapasztalataim szerint elérheti a 20 %-ot is.

Emellett viszont a külső ellátó szervezet specializálódni tud, azonos feladatokra gazdaságosabban szervezi erőforrásait, alacsonyabb szintre állíthatja munkatársai szakmai felkészültségét, mert egynemű feladatvégzést alacsonyabb tudásszinttel is el lehet végezni, ezért alacsonyabb fizetést lehet adni - ám lassan elszakadnak a kiszolgált szervezettől, nem érthetik a lényegi folyamatokat, több a szükséges információcsere - és lassan megszületnek azok a szükség szerint rigorózus szabályzatok, amelyekre előzetesen nem volt szükség.

Mindennek a minősége sok mindentől függ, de minden kiszervezés előtt alapos költség- és hatékonysági vizsgálatra van szükség, vagy benchmarkra, amely a különböző típusú intézményekre nem egyöntetű megoldást javasol.

Üdvözlettel:

Horváth Zoltánné, Marcsi
Könyvtáros informatikus

-----Original Message-----
From: katalist-bounces@listserv.niif.hu [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Mikulás Gábor
Sent: Wednesday, May 04, 2011 7:18 PM
To: Katalist
Subject: Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg

Kedves Károly,
igen, Networshop-os példád az amerikai kollégáról fülemben van :-) Az ő
szakirodalmuk is szól a kiszervezéssel kapcsolatos lehetséges problémákról,
bár -- számomra úgy tűnik -- egyre kevesebbet. (Náluk és Angliában most
inkább a teljes könyvtárak kiszervezéséről folyik a diskurzus:
http://kithirlevel.hu/index.php?oldal=kereses&funkcio=kereses&cimke=46&kulcsszo=&button=OK
.) A kiszervezés létjogosultságának manapság nem látom megkérdőjelezését (de
nyilván vannak ilyen anyagok, trendnek azonban biztosan nem mondható). A
kiszervezés technikai részleteit -- úgy tűnik -- ők már megtanulták.

A "mindenhez" értő könyvtárosnak nyilván van előnye. És hátránya is (pl.
hogy nehéz fellelni ;-). Melyeket együtt érdemes nézni.

Nem írtam, hogy itthon ne lenne outsourcing (kiszervezés). Csupán azt, hogy
tabu. Azaz: van, de a nyílt beszéd és szakirodalom alig van róla.

Írod: "hogyha kiadunk szakmai területeket a kezünkből, akkor az a szakmai
terület a szakma számára elsorvad, s ez negatívan hat az adott könyvtárra."
Ezzel kapcsolatban érdemes eldönteni, hogy maga a kiszervezés van-e negatív
hatással, vagy annak csupán általunk ismert példái a rosszak. (Az utóbbira
szerintem is sok esetet tudunk felhozni.) Ám a megoldás ebben az esetben a
kiszervezés megtanulása, nem pedig mellőzése lehet (biciklivel nagyobbat
lehet zúgni, mint gyalog, de legtöbbünk azért nagyobb előnyök reményében
megtanul kerékpározni).

Teljesen igazad van, amikor írod: "Nem igaz, hogy sok KÜLSŐ egység, akiknek
kiszervezték a munkát, az ugyanaz, mind egy koherens, fejlődő közösség." De
szerintem nem ez a lényeges kérdés, hanem hogy meg tudjuk-e tanulni a
kiszervezés előnyeiből való részesedést -- és a lehetséges hátrányok
kiküszöbölését. (Gyerekeim korábban nem akartak halat enni. Azután
megtanulták kiszedni belőle a szálkát.)

Írod: "szakmai területnél én nem javaslom, s nem tartom jónak." Ez az utóbbi
évtizedek szakirodalmában is felmerül. És éppen ide érdemes tenni az előnyök
és hátrányok mérlegelését. A tabu-állapotban nyilván nem lehet mérlegelni.
Ha azonban sikerül ezt elfogulatlanul megtenni -- kiküszöbölve az önös
érdekeket mind a vélt szakmaiság és a lehetséges szolgáltató ilyen-olyan
mézesmadzagja oldaláról -- akkor van esély a használók minőség- és
ráfordításigényeinek megfelelő döntést hozni.

"A kiszervezett rendszerek sokszor nagyon nehezen hangolhatók össze egy jól
működő gépezetté, s a felelősség és függőség viszonyai tisztázatlanok és nem
hierarchizálhatók rendesen." -- igen, nehezen hangolhatók össze. Ezért
szükséges a tanulás, hogy jól lehessen összehangolni. Ez kihívás, melyben a
babér a tanulékony, erre vállalkozóknak terem.

Ti nem adnátok más egyetemnek, intézetnek napi néhány órában egy kiváló
virtuális szaktájékoztatót? -- Akár más is élvezhetné felhalmozott szellemi
tőkéteket... És szerintem vannak olyanok, akik megfontolnák ajánlatotokat.
Gondolj a Networkshop-on elhangzott lehetőségekre!

Üdv,
Gábor

--------------------------------------------------
From: <kokas@bibl.u-szeged.hu>
Sent: Wednesday, May 04, 2011 6:07 PM
To: "Mikulás Gábor" <mikulasg@gmconsulting.hu>
Cc: "Katalist" <katalist@listserv.niif.hu>
Subject: Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg

> Idézet Mikulás Gábor <mikulasg@gmconsulting.hu>:
>
> Kedves Lista,
>
> amerikai magyar kollégával sokat beszélgettem a könyvtári kiszervezés
> amerikai tapasztalatairól. Röviden elmondom, mire jutottam.
>
> Ott nem ritka, hogy a könyvtár már NEM címleír, mert WorldCat (OCLC),
> egy könyvtár NEM beszerez, mert egy Aquisition Ltd. csinálja már,
> aztán NEM is digitalizál, mert szerződése van a Google-val stb. stb.
>
> Aztán, a kolléga idejön Magyarországra, s mondja, de jó, hogy még itt
> mindenhez értő, szakmabeli könyvtárosokkal beszélhet, mert odakint az
> outsourcing már elhülyített mindenkit. Nyilván sarkítok, de azért ezt
> erősen éreztem a megjegyzésein.
>
> Egyébként nem értem, miért írod, hogy nincs itthon outsourcing, mikor pl.
> nálunk is van, pl. az OSZK-ban is ismert ez eléggé...
>
> A fenti intésem arra vonatkozik, hogyha kiadunk szakmai területeket a
> kezünkből, akkor az a szakmai terület a szakma számára elsorvad, s ez
> negatívan hat az adott könyvtárra. Nem igaz, hogy sok KÜLSŐ egység,
> akiknek kiszervezték a munkát, az ugyanaz, mind egy koherens, fejlődő
> közösség.
>
> Egyes szolgáltatásoknál (fénymásoló, kávé automaták, biztonságiak,
> takarítás stb.) ez rendben van, de szakmai területnél én nem javaslom, s
> nem tartom jónak. Pl. a kórházban sem szeretném, ha a klinikai orvosok
> helyett, az az évben nyertes kft. valamelyik tagja operálná újra a
> szívemet, s egy másik kft. tagja lenne az ápoló, s megint másik cég
> embere venné a vért, s felelős vezető sok szerződésen s egyében keresztül
> "irányítaná" mindezt.
>
> A kiszervezett rendszerek sokszor nagyon nehezen hangolhatók össze egy
> jól működő gépezetté, s a felelősség és függőség viszonyai tisztázatlanok
> és nem hierarchizálhatók rendesen. Erre példákat láttok és láttam.
>
> üdv: Kokas Károly
>
>
>
>
>> Kedves Károly,
>> igen, sok amatőr munkát végzünk a könyvtárban. Ami önmagában nem vád,
>> hanem állapot. Gondolj arra, hogy mindannyian tudunk könyvtári lógót,
>> arculatot készíteni. De ha azt profi grafikus csinálja; nos, akkor az
>> elég nagy eséllyel ütősebb lesz.
>> Természetes, hogy a legkedvezőbb esetben a legjobb könyvtárosok sem
>> tudnak minden szolgáltatást helyben ellátni, vagy ha mégis, akkor az
>> irreálisan nagy ráfordítás lenne. Egy kiváló humán szaktájékoztató
>> gyenge lehet a reáliákban és fordítva. Ezt nem lenne szégyen
>> elismerni, bár hatalmi kultúrákban ez igen nehezen megy.
>> Azt már elviekben elfogadjuk, hogy nem kell minden hazai könyvtárnak
>> "kis OSZK-nak" lennie, de az állomány megfelelőre apasztása lassan halad
>> (vö.: szakadék a vallott értékek és a gyakorlat között). Azon is illik
>> már felháborodni, hogy egy dok. leírását közpénzen még mindig 300
>> (3000?) helyen végezzük el az ország különböző helyein -- miközben a
>> varietas is delectat ;-)
>>
>> Igen, a könyvtári szakmai munka kerüljön profi szakemberek kezébe --
>> mondom használóként is. Azok a tevékenységek, amelyekhez
>> könyvtárosként nem mi értünk a legjobban, azt csinálja olyan, aki
>> annak szakértője. Legyen ez akár szerzeményezés, büfé,
>> dokumentumleírás, beszerzés, műszaki szaktájékoztatás --
>> chat-ablakban. A szolgáltató lehet másik könyvtár abban profi
>> munkatársa vagy külső vállalkozó.
>>
>> Ilyen módon a használó jobb minőségű szolgáltatáshoz jut. Neki ugyanis
>> az a fontos, nem pedig az, hogy az adott feladatot ki látja el: a
>> könyvtár saját munkatársa, vállalkozó, vagy egy másik, akár határon
>> túli (magyar) tájékoztató kolléga.
>>
>> A kiszervezés -- egzisztenciális félelmek, tudatlanság, rugalmatlan
>> gazdálkodás és az együttműködés alacsony szintje miatt -- továbbra is
>> tabu a hazai könyvtárügyben, ám ez a szolgáltatás alacsony(abb) szinten
>> tartásával jár együtt. A minőségbiztosítás ide vagy oda :-)
>>
>> Semmi technikai akadálya annak, hogy egy alföldi műszaki könyvtár
>> elektrotechnikai tájékoztatását egy dunántúli szakkönyvtárból
>> végezzék, a mechatronikait pedig fordítva. Akadályok inkább csak a
>> fejünkben vannak, hogy eddig nem szerveztük meg így a munkát.
>>
>> Üdv,
>> Gábor
>>
>> --------------------------------------------------
>> From: "Csabay Károly" <csabay58@gmail.com>
>> Sent: Tuesday, May 03, 2011 5:20 PM
>> To: "Katalist" <katalist@listserv.niif.hu>
>> Subject: Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg
>>
>>> Érdekes dolog ez... Mármint a megértés. A szóbanforgó "Állásfoglalás
>>> az Országos Széchényi Könyvtár elhelyezéséről" tudós társadalomról
>>> értekezik. Ebben a tekintetben nincs egészen egyedül, hiszen József
>>> Attila is a "hozzáértő, dolgozó nép okos gyülekezetéről" álmodott
>>> (aztán láttuk, mi lett belőle, de ez már messzire vezetne). Végül
>>> persze minden pimaszkodás ellenére is belátjuk, hogy a kommüniké
>>> szerzői tudóstársadalomra gondoltak. (Valami rossz érzés azért ott
>>> motoszkál: ezt a dokumentumot az MTA NYELV(!)- és Irodalomtudományok
>>> Osztálya jegyzi... Na, de spongyát rá!)
>>>
>>> Más a helyzet viszont Mikulás Gábor esetében. Ő ezt írja:
>>>
>>>> Ha türelmünk van, megérhetjük, hogy a szakmai közvélemény is
>>>> elfogadja [...] a ma még könyvtár szolgáltatások
>>>> professzionális kézbe adását
>>>
>>> Ha a lista tisztelt olvasói azt mondják, hogy az előbb az ákádémikus
>>> urakkal görénykedtem egy kicsit, na, azt elismerem. De M. G. mondatát
>>> csak bámulom, mint az őzike.
>>>
>>> Mi az, hogy "könyvtár szolgáltatás"? Meg hogy "ma még"? Jó, tegyük
>>> fel, hogy megértjük, hogy mi az! És akkor most az milyen kezekben van?
>>> Hogy aztán most már végre a profik kezébe kellene adni? Miről
>>> beszélünk?
>>>
>>> Csak nem a büféről?
>>>
>>> Tisztelettel
>>>
>>> Csabay Károly
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Katalist mailing list
>>> Katalist@listserv.niif.hu
>>> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
>>>
>>> __________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6090
>>> (20110503) __________
>>>
>>> Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
>>>
>>> http://www.eset.hu
>>>
>>>
>>>
>>
>> __________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6092
>> (20110503) __________
>>
>> Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
>>
>> http://www.eset.hu
>>
>>
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Katalist mailing list
>> Katalist@listserv.niif.hu
>> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
>
>
>
>
> ===============================================
> Imagination is more important than knowledge.
> Einstein
> Dr. Kokas, Károly
> főig.h., c.doc./dep.dir., hon.assoc.prof.
> *** Szeged University Library ***
> H-6701 Szeged, Pf. 393 * Fax/Phone: +36(62)5466-65
> kokas@bibl.u-szeged.hu
>
>
>
> ------------------------------------------------------
> SZTE Egyetemi Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu
> This message was sent using IMP: http://horde.org/imp/
>
>
>
>
> __________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6094
> (20110504) __________
>
> Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
>
> http://www.eset.hu
>
>
>

__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6094 (20110504) __________

Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.

http://www.eset.hu


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist