Nagyon sokat gondolkoztam mar a konyvtari munkafolyamatok kiszervezesen.
Tobbekkel sokat vitatkoztunk mar ezen, volt aki a kiszervezes mellett
volt, volt
aki ellene.
Mivel en informatikus vagyok, elsosorban a informatika kiszervezesen
gondolkodtam.
Ezzel kapcsolatban azt kell megfontolni, hogy a szukseges-e az informatikai
tudas a konyvtarban. Illetve altalaban milyen tudas szukseges a konyvtarban.
Az Angolszasz teruleteken altalaban a belso fejleszteseket tartjak
kockazatosnak,
es a kulso cegekkel vegzettet kevesbe kockazatosnak. Ez valoszinuleg
nehany kiveteltol
eltekintve nalunk is elfogadhato.
Viszont a konyvtari informacios rendszerek tervezeset, azt hogy a
konyvtar hogyan
mukodjon, kozkazatosnak latom kiszervezni. Elsore jonak tunik a kiszervezes:
a ceg keszit tervet, amit a konytarban "megszakertenek" es eldontik,
hogy jo lesz-e.
Aztan a ceg szepen megcsinalja, nehany ev mulva a leepitesek kozben az
informatikai
szakemberek szepen elmennek, mert nem lesz erdekes a munka es nem is
keresnek
jol, es esetleg rajon a fenntarto, hogy nincs is rajuk szukseg.
A kovetkezo fejlesztes eseten, a konyvtar mar nem lesz kepes eldonteni, hogy
mi is kell neki, es hogy a fejlesztes elore lepes-e egyaltalan.
Ez a helyzet nyilvan megoldhato egy tanacsado ceg alkalmazasaval. Tehat
a fejleszteshez
kell egy tanacsado ceg, aki segit kitalalni, hogy mit hogyan kell
fejleszteni, es segit
kivalasztani a kivitelezot, es kell egy kivitelezo is ...
Ez szerintem ma magyarorszagon ket okbol is a'lom. Nincsenek ilyen
fuggetlen tanacsado cegek,
es a konyvtarnak is (a fenntartonak is) el kellene fogadnia, hogy ehhez
nem ert, es segitseg
kell hozza.
Viszont a korabbi levelek nem (csak) a kiszervezesekrol szoltak, hanem
inkabb
konzorciumok kialakitasat javasoljak. Ilyen lehet a tajekoztatasra illetve
a rekordeloallitasra szovetkezett konyvtarak egyuttmukodese. Ezt en nem
neveznem
kiszervezesnek, es a tudas is a rendszeren belul marad. Ehhez viszont
konzorciumoknak (egyuttmukodo konyvtaraknak) kellene kialakulniuk,
ahol kozos a katalogus, kozosen szerzik be a dokumentumokat, kozos szabalyok
szerint dolgoznak fel. A konzorcium pedig tud alkalmazni olyan konyvtarost,
aki meg tudja mondani mit kellene szolgaltatni, es olyan informatikust aki
meg tudja mondani hogyan.
Ehhez elsosorban a donteshozok gondolkodasan kell valtoztatni, ennek
egyeb akadalya nincs.
Az utobbi idoben letrejottek ilyenek, amikor kozos epuletbe koltoztek a
konyvtarak,
de kozos epulet nelkul is mukodhetnek. (Talan meg kevesebb problema is
lenne ugy)
Mindig arra gondolnak a kollegak ilyenkor, hogy majd el kell kuldeni a
feldolgozokat,
pedig eppen azert kellene felszabaditani oket a konyvek cimleirasa alol,
hogy ujabb, mas altal el nem vegezheto munkakat is meg tudjanak csinalni.
Egyre nagyobb szukseg lenne arra, hogy a konyvtarak tartalmat allitsanak
elo,
bibliografiakat, teljes szoveges es analitikus adatbazisokat ...
Elnezest ha hosszu lettem.
Udvozlettel:
Balazs Laszlo
On 2011-05-04 21:49, Katalin Haraszti wrote:
> Tisztelt Listatagok,
> csatlakozom a 'kiszervezés versus szervezet belső tudásfejlesztése'
> gondolathoz egy Angliában szerzett tapasztalattal.
>
> Az angol parlament alsóházának könyvtára a szolgáltatásait átvizsgálva
> fejlesztési célú döntéseket hozott (időszak: 2002-2004).
> A fejlesztéseket döntően saját szellemi erőforrásaikat felhasználva
> valósították meg, annak a belátásával, hogy a legtöbbet a saját (jó
> vagy kedvezőtlen) tapasztalataikból tanulhatják. Tették ezt annak
> tudatában, hogy a reformok belső erőből való végrehajtása bizonnyal
> időigényesebb.
> Csakhogy az eredmények végül a saját közösségüket, az intézmény
> tudását erősítik.
>
> Az angol társadalomra erősen jellemző gyakorlatiasság a House of
> Commons könyvtárának vezetőiből sem hiányzik. Dönthettek volna a
> kiszervezés mellett is.
> Lehet, hogy az üzleti haszon mégsem minden.
>
>
> Üdvözlettel:
> Haraszti Pálné
> a Képviselői Kutatószolgálat
> ny. vezetője
>
>
>
> 2011.05.04. 18:07 keltezéssel, kokas@bibl.u-szeged.hu írta:
>> Idézet Mikulás Gábor <mikulasg@gmconsulting.hu>:
>>
>> Kedves Lista,
>>
>> amerikai magyar kollégával sokat beszélgettem a könyvtári kiszervezés
>> amerikai tapasztalatairól. Röviden elmondom, mire jutottam.
>>
>> Ott nem ritka, hogy a könyvtár már NEM címleír, mert WorldCat (OCLC),
>> egy könyvtár NEM beszerez, mert egy Aquisition Ltd. csinálja már,
>> aztán NEM is digitalizál, mert szerződése van a Google-val stb. stb.
>>
>> Aztán, a kolléga idejön Magyarországra, s mondja, de jó, hogy még itt
>> mindenhez értő, szakmabeli könyvtárosokkal beszélhet, mert odakint az
>> outsourcing már elhülyített mindenkit. Nyilván sarkítok, de azért ezt
>> erősen éreztem a megjegyzésein.
>>
>> Egyébként nem értem, miért írod, hogy nincs itthon outsourcing, mikor
>> pl. nálunk is van, pl. az OSZK-ban is ismert ez eléggé...
>>
>> A fenti intésem arra vonatkozik, hogyha kiadunk szakmai területeket a
>> kezünkből, akkor az a szakmai terület a szakma számára elsorvad, s ez
>> negatívan hat az adott könyvtárra. Nem igaz, hogy sok KÜLSŐ egység,
>> akiknek kiszervezték a munkát, az ugyanaz, mind egy koherens, fejlődő
>> közösség.
>>
>> Egyes szolgáltatásoknál (fénymásoló, kávé automaták, biztonságiak,
>> takarítás stb.) ez rendben van, de szakmai területnél én nem
>> javaslom, s nem tartom jónak. Pl. a kórházban sem szeretném, ha a
>> klinikai orvosok helyett, az az évben nyertes kft. valamelyik tagja
>> operálná újra a szívemet, s egy másik kft. tagja lenne az ápoló, s
>> megint másik cég embere venné a vért, s felelős vezető sok
>> szerződésen s egyében keresztül "irányítaná" mindezt.
>>
>> A kiszervezett rendszerek sokszor nagyon nehezen hangolhatók össze
>> egy jól működő gépezetté, s a felelősség és függőség viszonyai
>> tisztázatlanok és nem hierarchizálhatók rendesen. Erre példákat
>> láttok és láttam.
>>
>> üdv: Kokas Károly
>>
>>
>>
>>
>>> Kedves Károly,
>>> igen, sok amatőr munkát végzünk a könyvtárban. Ami önmagában nem
>>> vád, hanem állapot. Gondolj arra, hogy mindannyian tudunk könyvtári
>>> lógót, arculatot készíteni. De ha azt profi grafikus csinálja; nos,
>>> akkor az elég nagy eséllyel ütősebb lesz.
>>> Természetes, hogy a legkedvezőbb esetben a legjobb könyvtárosok sem
>>> tudnak minden szolgáltatást helyben ellátni, vagy ha mégis, akkor
>>> az irreálisan nagy ráfordítás lenne. Egy kiváló humán
>>> szaktájékoztató gyenge lehet a reáliákban és fordítva. Ezt nem
>>> lenne szégyen elismerni, bár hatalmi kultúrákban ez igen nehezen
>>> megy.
>>> Azt már elviekben elfogadjuk, hogy nem kell minden hazai könyvtárnak
>>> "kis OSZK-nak" lennie, de az állomány megfelelőre apasztása lassan
>>> halad (vö.: szakadék a vallott értékek és a gyakorlat között).
>>> Azon is illik már felháborodni, hogy egy dok. leírását közpénzen
>>> még mindig 300 (3000?) helyen végezzük el az ország különböző
>>> helyein -- miközben a varietas is delectat ;-)
>>>
>>> Igen, a könyvtári szakmai munka kerüljön profi szakemberek kezébe --
>>> mondom használóként is. Azok a tevékenységek, amelyekhez
>>> könyvtárosként nem mi értünk a legjobban, azt csinálja olyan, aki
>>> annak szakértője. Legyen ez akár szerzeményezés, büfé,
>>> dokumentumleírás, beszerzés, műszaki szaktájékoztatás --
>>> chat-ablakban. A szolgáltató lehet másik könyvtár abban profi
>>> munkatársa vagy külső vállalkozó.
>>>
>>> Ilyen módon a használó jobb minőségű szolgáltatáshoz jut. Neki
>>> ugyanis az a fontos, nem pedig az, hogy az adott feladatot ki látja
>>> el: a könyvtár saját munkatársa, vállalkozó, vagy egy másik, akár
>>> határon túli (magyar) tájékoztató kolléga.
>>>
>>> A kiszervezés -- egzisztenciális félelmek, tudatlanság, rugalmatlan
>>> gazdálkodás és az együttműködés alacsony szintje miatt -- továbbra
>>> is tabu a hazai könyvtárügyben, ám ez a szolgáltatás alacsony(abb)
>>> szinten tartásával jár együtt. A minőségbiztosítás ide vagy oda :-)
>>>
>>> Semmi technikai akadálya annak, hogy egy alföldi műszaki könyvtár
>>> elektrotechnikai tájékoztatását egy dunántúli szakkönyvtárból
>>> végezzék, a mechatronikait pedig fordítva. Akadályok inkább csak a
>>> fejünkben vannak, hogy eddig nem szerveztük meg így a munkát.
>>>
>>> Üdv,
>>> Gábor
>>>
>>> --------------------------------------------------
>>> From: "Csabay Károly" <csabay58@gmail.com>
>>> Sent: Tuesday, May 03, 2011 5:20 PM
>>> To: "Katalist" <katalist@listserv.niif.hu>
>>> Subject: Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg
>>>
>>>> Érdekes dolog ez... Mármint a megértés. A szóbanforgó "Állásfoglalás
>>>> az Országos Széchényi Könyvtár elhelyezéséről" tudós társadalomról
>>>> értekezik. Ebben a tekintetben nincs egészen egyedül, hiszen József
>>>> Attila is a "hozzáértő, dolgozó nép okos gyülekezetéről" álmodott
>>>> (aztán láttuk, mi lett belőle, de ez már messzire vezetne). Végül
>>>> persze minden pimaszkodás ellenére is belátjuk, hogy a kommüniké
>>>> szerzői tudóstársadalomra gondoltak. (Valami rossz érzés azért ott
>>>> motoszkál: ezt a dokumentumot az MTA NYELV(!)- és Irodalomtudományok
>>>> Osztálya jegyzi... Na, de spongyát rá!)
>>>>
>>>> Más a helyzet viszont Mikulás Gábor esetében. Ő ezt írja:
>>>>
>>>>> Ha türelmünk van, megérhetjük, hogy a szakmai közvélemény is
>>>>> elfogadja [...] a ma még könyvtár szolgáltatások
>>>>> professzionális kézbe adását
>>>>
>>>> Ha a lista tisztelt olvasói azt mondják, hogy az előbb az ákádémikus
>>>> urakkal görénykedtem egy kicsit, na, azt elismerem. De M. G. mondatát
>>>> csak bámulom, mint az őzike.
>>>>
>>>> Mi az, hogy "könyvtár szolgáltatás"? Meg hogy "ma még"? Jó, tegyük
>>>> fel, hogy megértjük, hogy mi az! És akkor most az milyen kezekben van?
>>>> Hogy aztán most már végre a profik kezébe kellene adni? Miről
>>>> beszélünk?
>>>>
>>>> Csak nem a büféről?
>>>>
>>>> Tisztelettel
>>>>
>>>> Csabay Károly
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> Katalist mailing list
>>>> Katalist@listserv.niif.hu
>>>> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
>>>>
>>>> __________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6090
>>>> (20110503) __________
>>>>
>>>> Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
>>>>
>>>> http://www.eset.hu
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>> __________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6092
>>> (20110503) __________
>>>
>>> Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
>>>
>>> http://www.eset.hu
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Katalist mailing list
>>> Katalist@listserv.niif.hu
>>> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
>>
>>
>>
>>
>> ===============================================
>> Imagination is more important than knowledge.
>> Einstein
>> Dr. Kokas, Károly
>> főig.h., c.doc./dep.dir., hon.assoc.prof.
>> *** Szeged University Library ***
>> H-6701 Szeged, Pf. 393 * Fax/Phone: +36(62)5466-65
>> kokas@bibl.u-szeged.hu
>>
>>
>>
>> ------------------------------------------------------
>> SZTE Egyetemi Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu
>> This message was sent using IMP: http://horde.org/imp/
>>
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Katalist mailing list
>> Katalist@listserv.niif.hu
>> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
>>
>
>
> _______________________________________________
> Katalist mailing list
> Katalist@listserv.niif.hu
> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist