2011. május 5., csütörtök

Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg

Kedves Gábor,

ha konjunktúrát látsz a magad és szaktársaid (az inforbróker társadalom)
számára egyes könyvtári tevékenységek vagy egész könyvtárak
kiszervezésében, azt nem szégyen kimondani.
Szakirodalmi hivatkozásháborúba nem bocsátkoznék, jó eséllyel
beledöngölnél a földbe (ezt amolyan kollegiális bóknak veheted).
Nem vagyok kiszervezés-ellenes, viszont -párti sem (2005-ben írtam már a
listán erről): minden a kiszervezés konkrét feltételrendszerétől függ.

A kiszervezésnek a hatékonyságról kell szólnia: azonos vagy alacsonyabb
költségek mellett jobb eredményeket elérni a külső beszállítók révén,
mint a belső erőforrásokkal.
Ez nem lehetetlen, ha erős verseny folyik a kiszervezett feladatért,
valamint a versenyzők kompetenciával és nem csak ambíciókkal bírnak,
továbbá a kiszervezők és/vagy fenntartóik célja korántsem a nepotizmus
védelme, átmenekítése a karcsúsított kiszervező, vagy a beszállító
szervezeti keretében...
Ez az elméleti rész mogyoróhéjban ;-)

Ha hajlandóak vagyunk egy kicsit leszállni az irodalmak és elméletek
magas lováról és a kiszervezést, mint perspektívát hazai aktuális
gazdaságpolitikai környezetbe helyezni,
akkor a könyvtárak, mint közintézmények hatékonyságának fokozásának
lehetőségéről MOST nem a piaci kiszervezés, hanem a feladatok
állami/önkormányzati költségvetési keretek közt történő központosított
ellátása
(egyfajta gameszesítés) tűnik fel. Ekkor pedig a kiszervezés
céldefiníciójából leginkább az "alacsonyabb költségek mellett" célrész
marad, hiszen az elsődleges
kiszervezői cél a takarékoskodás lesz.

A hazai könyvtárak fenntartói döntően az állam és az önkormányzatok.
A Széll Kálmán Tervben megcélzott olcsóbb és hatékonyabb állam és
önkormányzatok megvalósításának modellje részben a feleslegesnek ítélt
kiadások csökkentése mentén halad.
Itt szerepel a következő tételmondat:
"Bevezetjük a megalapozatlan kiadások, a
kiszerződések és az indokolatlan külső szerződések tilalmát."

Visszakanyarodva kiszervezési elképzeléseidhez: tény, hogy egy grafikus
tervező jobb logót/arculatot tervezhet, mint egy könyvtáros - de sosem
fogja annyiért megcsinálni.
Ez a tény - mármint az olcsóság - pillanatnyilag a magyar
gazdaságpolitika számára a legkedvezőbb perspektíva.
(Azt hagyjuk, hogy a profi tervező által készített arculat sem tud
költségarányosan nagyobb érdeklődést generálni a könyvtárak iránt,
mint a könyvtárosok által készített. A profizmus és minőség iránti
igénnyel feltétlenül egyetértek, de most a társadalmi-gazdasági
valóságról írtam.)

Hogy véleményemben a legfontosabb érdekeltek, a használók is
megjelenjenek: esetleg az MKE (nem a könyvtárosoké,
hanem egy elképzelt Magyar Könyvtárhasználók Egyesülete) tudna tenni
valamit annak érdekében, hogy azt kapják, amire tényleg szükségük van.
Ja, persze: nem a mostani, "a közhatalom mindent jobban tud"
hangulatban. Most meg lesz magyarázva nekik, hogy mire van szükségük.

Üdvözlettel:

Szabó G. Tibor könyvtári szakinformátor


2011.05.04. 19:18 keltezéssel, Mikulás Gábor írta:
> Kedves Károly,
> igen, Networshop-os példád az amerikai kollégáról fülemben van :-) Az
> ő szakirodalmuk is szól a kiszervezéssel kapcsolatos lehetséges
> problémákról, bár -- számomra úgy tűnik -- egyre kevesebbet. (Náluk és
> Angliában most inkább a teljes könyvtárak kiszervezéséről folyik a
> diskurzus:
> http://kithirlevel.hu/index.php?oldal=kereses&funkcio=kereses&cimke=46&kulcsszo=&button=OK
> .) A kiszervezés létjogosultságának manapság nem látom
> megkérdőjelezését (de nyilván vannak ilyen anyagok, trendnek azonban
> biztosan nem mondható). A kiszervezés technikai részleteit -- úgy
> tűnik -- ők már megtanulták.
>
> A "mindenhez" értő könyvtárosnak nyilván van előnye. És hátránya is
> (pl. hogy nehéz fellelni ;-). Melyeket együtt érdemes nézni.
>
> Nem írtam, hogy itthon ne lenne outsourcing (kiszervezés). Csupán azt,
> hogy tabu. Azaz: van, de a nyílt beszéd és szakirodalom alig van róla.
>
> Írod: "hogyha kiadunk szakmai területeket a kezünkből, akkor az a
> szakmai terület a szakma számára elsorvad, s ez negatívan hat az adott
> könyvtárra." Ezzel kapcsolatban érdemes eldönteni, hogy maga a
> kiszervezés van-e negatív hatással, vagy annak csupán általunk ismert
> példái a rosszak. (Az utóbbira szerintem is sok esetet tudunk
> felhozni.) Ám a megoldás ebben az esetben a kiszervezés megtanulása,
> nem pedig mellőzése lehet (biciklivel nagyobbat lehet zúgni, mint
> gyalog, de legtöbbünk azért nagyobb előnyök reményében megtanul
> kerékpározni).
>
> Teljesen igazad van, amikor írod: "Nem igaz, hogy sok KÜLSŐ egység,
> akiknek kiszervezték a munkát, az ugyanaz, mind egy koherens, fejlődő
> közösség." De szerintem nem ez a lényeges kérdés, hanem hogy meg
> tudjuk-e tanulni a kiszervezés előnyeiből való részesedést -- és a
> lehetséges hátrányok kiküszöbölését. (Gyerekeim korábban nem akartak
> halat enni. Azután megtanulták kiszedni belőle a szálkát.)
>
> Írod: "szakmai területnél én nem javaslom, s nem tartom jónak." Ez az
> utóbbi évtizedek szakirodalmában is felmerül. És éppen ide érdemes
> tenni az előnyök és hátrányok mérlegelését. A tabu-állapotban nyilván
> nem lehet mérlegelni. Ha azonban sikerül ezt elfogulatlanul megtenni
> -- kiküszöbölve az önös érdekeket mind a vélt szakmaiság és a
> lehetséges szolgáltató ilyen-olyan mézesmadzagja oldaláról -- akkor
> van esély a használók minőség- és ráfordításigényeinek megfelelő
> döntést hozni.
>
> "A kiszervezett rendszerek sokszor nagyon nehezen hangolhatók össze
> egy jól működő gépezetté, s a felelősség és függőség viszonyai
> tisztázatlanok és nem hierarchizálhatók rendesen." -- igen, nehezen
> hangolhatók össze. Ezért szükséges a tanulás, hogy jól lehessen
> összehangolni. Ez kihívás, melyben a babér a tanulékony, erre
> vállalkozóknak terem.
>
> Ti nem adnátok más egyetemnek, intézetnek napi néhány órában egy
> kiváló virtuális szaktájékoztatót? -- Akár más is élvezhetné
> felhalmozott szellemi tőkéteket... És szerintem vannak olyanok, akik
> megfontolnák ajánlatotokat. Gondolj a Networkshop-on elhangzott
> lehetőségekre!
>
> Üdv,
> Gábor
>
> --------------------------------------------------
> From: <kokas@bibl.u-szeged.hu>
> Sent: Wednesday, May 04, 2011 6:07 PM
> To: "Mikulás Gábor" <mikulasg@gmconsulting.hu>
> Cc: "Katalist" <katalist@listserv.niif.hu>
> Subject: Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg
>
>> Idézet Mikulás Gábor <mikulasg@gmconsulting.hu>:
>>
>> Kedves Lista,
>>
>> amerikai magyar kollégával sokat beszélgettem a könyvtári kiszervezés
>> amerikai tapasztalatairól. Röviden elmondom, mire jutottam.
>>
>> Ott nem ritka, hogy a könyvtár már NEM címleír, mert WorldCat (OCLC),
>> egy könyvtár NEM beszerez, mert egy Aquisition Ltd. csinálja már,
>> aztán NEM is digitalizál, mert szerződése van a Google-val stb. stb.
>>
>> Aztán, a kolléga idejön Magyarországra, s mondja, de jó, hogy még itt
>> mindenhez értő, szakmabeli könyvtárosokkal beszélhet, mert odakint az
>> outsourcing már elhülyített mindenkit. Nyilván sarkítok, de azért ezt
>> erősen éreztem a megjegyzésein.
>>
>> Egyébként nem értem, miért írod, hogy nincs itthon outsourcing,
>> mikor pl. nálunk is van, pl. az OSZK-ban is ismert ez eléggé...
>>
>> A fenti intésem arra vonatkozik, hogyha kiadunk szakmai területeket a
>> kezünkből, akkor az a szakmai terület a szakma számára elsorvad, s ez
>> negatívan hat az adott könyvtárra. Nem igaz, hogy sok KÜLSŐ egység,
>> akiknek kiszervezték a munkát, az ugyanaz, mind egy koherens, fejlődő
>> közösség.
>>
>> Egyes szolgáltatásoknál (fénymásoló, kávé automaták, biztonságiak,
>> takarítás stb.) ez rendben van, de szakmai területnél én nem
>> javaslom, s nem tartom jónak. Pl. a kórházban sem szeretném, ha a
>> klinikai orvosok helyett, az az évben nyertes kft. valamelyik tagja
>> operálná újra a szívemet, s egy másik kft. tagja lenne az ápoló, s
>> megint másik cég embere venné a vért, s felelős vezető sok
>> szerződésen s egyében keresztül "irányítaná" mindezt.
>>
>> A kiszervezett rendszerek sokszor nagyon nehezen hangolhatók össze
>> egy jól működő gépezetté, s a felelősség és függőség viszonyai
>> tisztázatlanok és nem hierarchizálhatók rendesen. Erre példákat
>> láttok és láttam.
>>
>> üdv: Kokas Károly
>>
>>
>>> Kedves Károly,
>>> igen, sok amatőr munkát végzünk a könyvtárban. Ami önmagában nem
>>> vád, hanem állapot. Gondolj arra, hogy mindannyian tudunk
>>> könyvtári lógót, arculatot készíteni. De ha azt profi grafikus
>>> csinálja; nos, akkor az elég nagy eséllyel ütősebb lesz.
>>> Természetes, hogy a legkedvezőbb esetben a legjobb könyvtárosok sem
>>> tudnak minden szolgáltatást helyben ellátni, vagy ha mégis, akkor
>>> az irreálisan nagy ráfordítás lenne. Egy kiváló humán
>>> szaktájékoztató gyenge lehet a reáliákban és fordítva. Ezt nem
>>> lenne szégyen elismerni, bár hatalmi kultúrákban ez igen nehezen megy.
>>> Azt már elviekben elfogadjuk, hogy nem kell minden hazai könyvtárnak
>>> "kis OSZK-nak" lennie, de az állomány megfelelőre apasztása lassan
>>> halad (vö.: szakadék a vallott értékek és a gyakorlat között).
>>> Azon is illik már felháborodni, hogy egy dok. leírását közpénzen
>>> még mindig 300 (3000?) helyen végezzük el az ország különböző
>>> helyein -- miközben a varietas is delectat ;-)
>>>
>>> Igen, a könyvtári szakmai munka kerüljön profi szakemberek kezébe
>>> -- mondom használóként is. Azok a tevékenységek, amelyekhez
>>> könyvtárosként nem mi értünk a legjobban, azt csinálja olyan, aki
>>> annak szakértője. Legyen ez akár szerzeményezés, büfé,
>>> dokumentumleírás, beszerzés, műszaki szaktájékoztatás --
>>> chat-ablakban. A szolgáltató lehet másik könyvtár abban profi
>>> munkatársa vagy külső vállalkozó.
>>>
>>> Ilyen módon a használó jobb minőségű szolgáltatáshoz jut. Neki
>>> ugyanis az a fontos, nem pedig az, hogy az adott feladatot ki
>>> látja el: a könyvtár saját munkatársa, vállalkozó, vagy egy másik,
>>> akár határon túli (magyar) tájékoztató kolléga.
>>>
>>> A kiszervezés -- egzisztenciális félelmek, tudatlanság, rugalmatlan
>>> gazdálkodás és az együttműködés alacsony szintje miatt -- továbbra
>>> is tabu a hazai könyvtárügyben, ám ez a szolgáltatás alacsony(abb)
>>> szinten tartásával jár együtt. A minőségbiztosítás ide vagy oda :-)
>>>
>>> Semmi technikai akadálya annak, hogy egy alföldi műszaki könyvtár
>>> elektrotechnikai tájékoztatását egy dunántúli szakkönyvtárból
>>> végezzék, a mechatronikait pedig fordítva. Akadályok inkább csak a
>>> fejünkben vannak, hogy eddig nem szerveztük meg így a munkát.
>>>
>>> Üdv,
>>> Gábor


__________ Information from ESET Mail Security, version of virus signature database 6095 (20110504) __________

The message was checked by ESET Mail Security.
http://www.eset.com

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist