2019. március 29., péntek

Re: [KATALIST] Hatékony-e az Internet Fiesta?

Kedves Csaba,
köszönöm a tippet a jövő heti KIT-kérdésre. Bízom benne, hogy ezek s tanulságos eredmények lesznek. :-)
(A kéthetes gyakoriságot viszont nem értem.)

Üdv,
Gábor

Csaba Buzai <csababuzai@gmail.com> ezt írta (időpont: 2019. márc. 29., P, 14:08):
Kedves Gábor, 

ha a lényegi kérdésedet veszem alapul, meg a példát, amit leírtál, ezeket teljesen jogosnak érzem. De ezt te egy felmérésben teszed fel, ami már eleve fura, ráadásul a felkínált válaszok többségéből... hiányzik a jóindulat, hogy tényleg nagyon finoman fogalmazzak. Ja, hogy ha minden oké, akkor úgyse a negatív opciókat választom? 

Tegyük fel, hogy a következő felmérés kérdése ez: Mi a véleménye a KIT Hírlevélről? 

A felajánlott válaszok pedig: 
- Pár soros "cikkek", ugyan már!  
- Hasznos
- Mikulás Gábor nem is ért hozzá 
- A hírlevél hemzseg a fals adatoktól 

Még mielőtt jobban megsértődnél, mint érdemes, én ezek közül egész biztosan a "Hasznos"-t választanám. És kinézek annyit belőled (sőt, többet is), hogy te is olyat ixelsz, amely megegyezik a véleményeddel. 

Ezzel együtt a többi válaszlehetőség valószínűleg akkor sem fog jól esni neked. Pláne kéthetes gyakorisággal. :) 

Üdv

Csaba


Mikulás Gábor <mikulasg@gmconsulting.hu> ezt írta (időpont: 2019. márc. 29., P, 13:38):
Kedves Csaba, 
köszönöm szépen leveledet, kritikádat!

Nincs kétségem a Határ Győző Könyvtár felhozatalával kapcsolatban, vagy akár Ibolya közreműködésével, igyekezetével. Honlapjukat a válaszlevél kézhez kapása után meg is néztem. Úgy vélem, hogy a leírtak alapján Ibolya választhatja talán az "Igen, a használók kedvelik, a könyvtár neve jól forog általa." lehetőséget - anélkül, hogy bármilyen nyomást igyekeznék rá gyakorolni. E kérdéssorban nem szerepel, de sok éves, általad is bizonyára látott gyakorlat, hogy az akár "kéretlenül" érkező észrevételeket is közöljük (a szerző engedélye esetén). 
Ettől függetlenül a KIT-kérdések és válaszlehetőségek mindig javíthatók. Többször is bátorítottam a KIT olvasóit: javasoljanak kérdéseket, válaszlehetőségeket. Vagy akár: forduljanak a könyvtári szervezetekhez, hogy legyen a KIT nagyon kis mintás anyaga mellett komoly, figyelemfelhíváson túli visszajelzésre is lehetőség. Ez a lehetőség Ibolyának, Neked, és bárkinek adott - és a KIT esetében mindig köszönettel fogadom, a kapott kritika pedig segít, hogy továbblépjek. 

Lényegi kérdésemet azonban Te is elkerülöd, Csaba, ti. hogy mi a könyvtári rendezvények - adott esetben az Internet Fiesta - hatékonysága? Ez teljesen semleges kérdés. A válasz rá lehet akár X, vagy 5X, esetleg 15X? - Nem tudjuk. És ez a probléma - már amennyiben a minőségirányítás egyik alapelvét, a tényeken alapuló döntéshozatalt komolyan vesszük (ezek az alapelvek akár itt is megtanulhatók: http://www.bacstudastar.hu/felnottkepzes, gondolom, hiteles oktatók konkrét példái segítségével). De még mielőtt félreértés esik: a hatékonyság nem azonos a ráfordítással (mennyi rendezvényt szerveztünk stb.), amit gyakran lehet olvasni. Hanem: alapvető céljainkhoz kötött eredmény, osztva a ráfordítás mutatójával. Pl.: tartósan könyvtárhaszánlóvá tett gyerekek száma / a rendezvény összes ráfordítása - mondjuk.

Ugyanis talán ügyetlenül fogalmazok, és nem tudom jól átadni: ha elvégezzük a méréseket, és rájövünk: "A" és "B" rendezvények közül a "B"-vel ugyanakkora ráfordítás mellett nagyobb eredményt (elégedettség, használat stb.) lehet elérni (azaz nagyobb a hatékonyság), akkor legközelebbi hasonló nekifutásnál nem fogjuk a kevésbé hatékony "A" rendezvényt szorgalmazni, hanem a "B"-re összpontosítunk. (Példám nyilván leegyszerűsített.) Az én notórius kérdésem tehát ez, és távol álljon tőlem, hogy bárki munkájáról is látatlanban véleményt mondjak.

"És képzeld el, amikor a könyvtáros elolvassa a kérdésedet, és elolvassa az opciókat, mint pl. tök fölösleges, amit csinálunk, vagy konkrétan pénzt égetünk ész nélkül." - Én kinézek annyit egy könyvtárosból (sőt, sokkal többet), hogy ha nem tetszik neki egy ilyen opció, akkor nem ezt választja, hanem olyat ixel, amely megegyezik az ő véleményével. Feltételezem, hogy Te is kinézel ennyit. 

A végeken harcolók mellett igyekszem állni. Őszintén kívánva nekik - beleértve Ibolyát is -, hogy saját és mások tapasztalatait felhasználva egyre eredményesebb és hatékonyabb rendezvényekkel lépjelen fel alapvető közös céljaink elérése érdekében. Emellett örömmel számolunk be, visszük hírét konkrét eredményeiknek a KIT-ben - ha még nem mondtam volna elégszer :-)

Üdv,
Gábor  

Csaba Buzai <csababuzai@gmail.com> ezt írta (időpont: 2019. márc. 29., P, 12:16):
Kedves Gábor, 

"kérdéseimnek nem bántás a célja" - oké. :) 

De most nézd meg légyszi, milyen válaszokat ajánlottál fel a "nem bántásból" feltett kérdésedre: 
• Az internetet a népek nem a könyvtárból tanulják.
• Igen, a használók kedvelik, a könyvtár neve jól forog általa.
• Nem a hatékonyság számít, csak a pénz eltapsolása.
• Nem oszt, nem szoroz.

Ha még így sem tudod fellelni a bántás szándékát, azt is nézd meg kérlek, milyen programokat szervez, milyen adatbázisokat épít, milyen közösséget teremt az egyébként négy könyvtárossal, két telephelyen működő gyomaendrődi könyvtár: http://hgyvk.hu/index.php Amely egyébként minősített könyvtár, ahol pont komolyan is veszik a PDCA-t. 

És képzeld el, amikor a könyvtáros elolvassa a kérdésedet, és elolvassa az opciókat, mint pl. tök fölösleges, amit csinálunk, vagy konkrétan pénzt égetünk ész nélkül. 

Pedig még mennyi ilyen klassz könyvtár és könyvtáros van az országban. 

Akár célod, akár nem, a felméréseid, büszkén vállalt provokatív kérdéseid néha bizony bántóak. Nyilvánvaló, hogy kell a kritika, azt sem vitatom, hogy rád ugyanúgy szüksége van a könyvtáros szakmának, mint azokra, akik - Ibolya szavaival élve - a végeken harcolnak a könyvtárakért. De nem jobban. 

Abszolút megértem Ibolya levelét, és nagyon fontosnak gondolom, hogy ezt nyilvánosan is elmondjam, mielőtt még kedvét vesztve leiratozik a Katalistről. :) 

Barátsággal, 

Csaba 


Mikulás Gábor <mikulasg@gmconsulting.hu> ezt írta (időpont: 2019. márc. 29., P, 10:41):
Ezek szerint figyelmetlen voltam, és csak magánlevélben válaszoltam, melyet most idemásolok a Katalistra. M.G. 

-----------------------------

Kedves Ibolya,
köszönöm szépen őszinte levelét, és biztatom arra, hogy legközelebb bátran küldje is el a többit is :-)
Felvetéseire válaszolva: 

Talán ismeri Fodor Ákos Szabadság c. haikuját. Nekem egyik kedvencem: "Szabadság / mi ha történik: / te döntöd el, hogy inkább / csiszol, vagy koptat" - Azaz: Ön határoz arról, hogy minek tartja rendszeres észrevételeimet. Dönthet pl. úgy is, hogy erőforrásnak, visszajelzésnek. Az aktuális kérdés kapcsán: az Internet Fiesztáról - ami ugye közpénzből megy - nincsen hatékonyság-kimutatás (nem kizárt, hogy van, de nem közismert). Így, adat nélkül nem lehet eldönteni, hogy mely rendezvény éri meg inkább, és legközelebb hogyan érdemes megosztani a pénzt. Ugyanis nem tudjuk, hogy "A" vagy "B" rendezvénnyel szerzünk több használót, elégedettséget. Ha lenne visszacsatolás (ami a minőségirányítás alapja), akkor megnőne annak esélye, hogy a hatékonyabb rendezvény mellett döntsünk. - Én tehát így fogom fel kérdésemet. Ha azonban Ön tud eredményesebb eljárást a kért adatok megszerzésére, kérem, írja meg; mindenképpen megfontolom. - Összefoglalva: kérdéseimnek nem bántás a célja, és sajnálom, ha Önt ilyen módon megbántom.

Elég gyakorlatom, tapasztalatom stb. a közkönyvtárak működéséről? - Természetesen nincs. Ezért mindig igyekszem gyarapítani ismereteimet, 3 szinten is, folyamatosan: 
a. dolgozom könyvtáraknak
b. használom a könyvtárat (vö.: ügyfél = minőségellenőr)
c. információs szakértőként rálátok sok folyamatra, idehaza és külföldön egyaránt. 
Így van lehetőségem arra is, hogy napi 1-2 órában a hazai és külföldi könyvtári-információs szakirodalmat böngésszem, olvassam. A KIT összeállítása is heti 2 munkanapot jelent. Nyilván van, akinek ennél több lehetősége van a könyvtárszakmai információ begyűjtésére, elemzésére és továbbadására.

Provokálás: igen, ezt teszem, a szó eredeti értelmében. Pro-vokáció, azaz valami, számomra fontos cél érdekében szólok. Ilyen esetünkben a könyvtárak minél hatékonyabb működése.

Számadatok: jogos a kérése, annál is inkább, mert ha nem tenném ezeket közzé, akkor hiteltelenítem még a nem reprezentatív adatokat is. A fentebb közölt diagram címe alatt pl. láthatja: n=44,28, ami azt jelenti, az adott kérdésre 2014-ben 44-en, 2019-ben 28-an szavaztak. Ami nem sok, viszont még így is sokkal jobb, mintha semmi adat nem lenne.

Kérem, jelezze, hogy megfelelőnek tartja-e válaszaimat.
Ha kedve van, szívesen beteszem nekem írt levelét akár névvel is, változatlan formában a KIT Hírlevél következő lapszámába, mint köszönettel vett visszacsatolást.

Üdvözlettel,
Mikulás Gábor  

Rudolf Ungváry <ungvaryr@gmail.com> ezt írta (időpont: 2019. márc. 29., P, 9:55):
Tisztelt Dinyáné Bánfi Ibolya,
attól tartok, félreérti Mikulás Gábort, és igazságtalan vele. Ő a könyvtári munkát a hatékonysága felől szemléli. Ez legitim megközelítés, még akkor is, ha egy kulturális szolgáltatásnak nem gazdaságilag, hanem kulturálisan kell hatékonynak lennie. Hiszen a kulturális tevékenységnek, a nemzet csinosításának is van hatékonysága, és javításának vannak módszerei.Ha valaki ezekre igyekszik rávilágítani, abban semmi bántó, semmi rugdosás nincsen. Nem tapasztaltam, hogy rossz a véleményt fogalmazott volna meg a könyvtárosokról. Kritikát igen, de a kritika nem rossz vélemény. Máshonnan szemléli a könyvtári munkát. Ebben nincs semmi kivetni való, és semmi provokáció.
Nyomát nem tapasztaltam megnyilatkozásaiba annak, hogy a könyvtárosokat aljasoknak tartaná.
A felméréseinek az eredményeit tudomásom szerint mindig közreadja.
A munkamegosztás az emberi tevékenység nagyszerű formája. Nem lehetünk személy szerint mindenben illetékesek. Értelmezésemben ő a munkamegosztásban az eredményesség nézőpontját, ha tetszik, vezetői nézőpontját képviseli.
Sajnálom, hogy ennyi indulatot váltott ki.
Ungváry Rudolf






Dinyáné Bánfi Ibolya <dibolya@internetx.hu> ezt írta (időpont: 2019. márc. 28., Cs, 20:59):

Gábor!

Évek óta vívja harcát a könyvtárosok ellen, cél a megbotránkoztatás, felháborítás, a negatív hangolás.

Többnyire sikerül. Sokszor ragadtam már billentyűzetet, de küldés előtt inkább töröltem.

Hogy most miért és mégis? Vannak ilyen napok... 

Úgy érzi: még nem bántotta ezt a szakmát eleget? Önnek van elegendő, hiteles információja, releváns tudása, tapasztalata, gyakorlata a közkönyvtárak működéséről?

Ezt az alacsony színvonalon elismert, megbecsült és fizetett szakmát még rugdosnia kell? Hetente, kitartó lelkesedéssel? 

Akármilyen rossz véleménnyel van a könyvtárakról, a könyvtárosokról, hiszek abban, hogy a végeken olyan emberek harcolnak a könyvtárakért, a látogatókért, a használók elégedettségéért, akik nem ennyire aljasok, hogy csak úgy eltapsolják a forintokat.

Legalább a számadatokat, hogy mennyi választ kap nem reprezentatív provokációira, közzé tehetné.

---
Dinyáné Bánfi Ibolya
HGYVK Gyomaendrőd


2019.03.28 09:40 időpontban Mikulás Gábor ezt írta:

Hatékony-e (ráfordítás / eredmény) az Internet Fiesta?

 

• Az internetet a népek nem a könyvtárból tanulják.

• Igen, a használók kedvelik, a könyvtár neve jól forog általa.

• Nem a hatékonyság számít, csak a pénz eltapsolása.

• Nem oszt, nem szoroz.

 

Szerinted? - Itt szavazhatsz: www.kithirlevel.hu 

 

 

A múlt heti kérdésünkre adott nem reprezentatív válaszok diagramja: 

 

 

 

Itt kommentálhatod:  https://www.facebook.com/groups/312261069629/permalink/10157179419909630/

 

A minőségirányítás alapja a tényeken alapuló döntéshozatal. Ha úgy véled, hogy szükség van ilyenre, hívd fel kedvenc könyvtárszakmai szervezeted, intézményed képviselőjét, és tegyél javaslatot! Ne feledd: küldetésük szerint ők a Te érdekeidet - és könyvtáradét - képviselik!  

 

Ha javaslatod a KIT-portálon megjelenő kérdésre, ide bátran megírhatod: kit@gmconsulting.hu 

 

Mikulás Gábor


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist


--
Buzai Csaba
könyvtárigazgató, könyvtáros
Justh Zsigmond Városi Könyvtár
Orosháza
http://www.justhvk.hu/
csababuzai@gmail.com
(30) 9904-154


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist


--
Buzai Csaba
könyvtárigazgató, könyvtáros
Justh Zsigmond Városi Könyvtár
Orosháza
http://www.justhvk.hu/
csababuzai@gmail.com
(30) 9904-154


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist