2019. március 29., péntek

Re: [KATALIST] Hatékony-e az Internet Fiesta?

Kedves Marcsi,
lehet, hogy félreértés esete merült fel.
Talán egyetértesz abban, hogy egy szavazás, felmérés ez emberek VÉLEMÉNYÉT térképezi fel. Ha tehát megkérdezed, hogy a népek a bablevest vagy a borsólevest szeretik inkább, akkor nem lenne célravezető sem előre, sem a szavazás zárása után kijelenteni, hogy melyik választás az "igaz" - és egyúttal a "helyes". A vendéglátósnak azonban nagyon fontosat árulhat el a végeredmény. No, nem az igazságról, hanem az emberek tapasztalatáról, véleményéről.

Biztosíthatlak, hogy mindegyik opció kap szavazatot, kapott is, évek óta. Tehát a válaszadók olyan választ is megjelölnek, amiket Te helyesnek / hamisnak / leegyszerűsítőnek tartasz. Mert szerintük az válasz áll legközelebb az általuk tapasztalt valósághoz. Hogy mi az IGAZSÁG, nem fogjuk ebből megtudni. De a szervezők elgondolkodhatnak az eredményen, akármi is lesz az. Pláne a trendeken. 

S - ceterum censeo - előbb-utóbb születhet egy nagymintás, reprezentatív, többszempontú, a közvetlen szervezőktől független felmérés is, hogy végre valóban közelebb kerüljünk az IGAZSÁGHOZ :-)

Üdv,
Gábor


Horváth Zoltánné <horvath.zoltanne@partner.t-systems.hu> ezt írta (időpont: 2019. márc. 29., P, 13:31):

Kedves Listaolvasók!

 

Már többször kifejtettem a véleményemet a könyvtárak hasznát, működését vizslató rövid kérdés-válaszokról (lásd Mikulás Gábor esetében is). A felkínált rövid, poénkodó válaszok provokatív (felébresztő, rámutató) jellege sértővé válhat igazságtalanságuk miatt. Hagyjuk meg ezeket a csipkelődő baráti évődések környezetében baráti hátbavágással.

 

Nagyon is helye van az elemzésnek, értékmérő feltárásnak, a közvélemény mérésének. Esetünkben nem erről van szó. Sommás kijelentésekkel szemben kevés válaszlehetőség marad, amely bírja a nyilvánosságot.

 

Ezért szólók hozzá ismételten a témához korábbi fogadalmam ellenére, a kérdés-válasz típusok méltatlansága nem hagy nyugton.

De nézzük meg, hogy a felkínált válaszok mit is jelentenek:

• Az internetet a népek nem a könyvtárból tanulják.

= hamis válasz, amellyel szemben környezetünkben már sok harcot vívtunk. A könyvtárak nagyon sokat tesznek az internetért a rekordjaikkal, a tartalomelemzéseikkel és tartalomszolgáltatásokkal, katalógusaikkal, repozitóriumokkal, open szolgáltatásaikkal, portáljaikkal, stb. A Google Scolar tele van könyvtári forrásokkal, az internet a könyvtári anyagokkal és linked data adathálózatokkal, stb. A könyvtárak nem csak fizikai helyükön hatnak munkájukkal, és gyakran észrevétlenek – de nekünk ezt tudni kell! A „nagyközönség" nem tudja, tőlük bocsánatos bűn, sokat küzdünk ellene. Sok könyvtár tart internet mediátori foglalkozásokat, tanfolyamokat. (Nagyik, hátrányos helyzetűek, kistelepülések, stb.)

 

• Igen, a használók kedvelik, a könyvtár neve jól forog általa.

=Jó válasz, mert igaz.

 

• Nem a hatékonyság számít, csak a pénz eltapsolása.

=Rosszízű feltételezés. Van közvetlen, közvetett haszna is az Internet Fiestának, ezentúl a könyvtárak és könyvtárosok is tanulnak közben (módszereket, marketinget, reklámozást, használó kezelést, kapcsolattartást, és nagyon sok mást), amely következő tevékenységükben fejlődésként jelentkezik. Jelentősen javítják a nagyközönség könyvtárképét. Ne belül kelljen már ugyanezért küzdenünk!

 

• Nem oszt, nem szoroz.

= Bántóan egyszerűsítő megfogalmazás. Álságos, mert ezt akármire mondhatjuk, akár az elemzésekre, vagy a véleménykutatásra is.

 

De ki meri ezt mások munkájára kijelenteni? Milyen elemzések állnak a háttérben ehhez? Szeretném leszögezni, hogy az ellenkezőjéről is annyi pozitív tartalmú cikket lennék képes írni, ahány akción, rendezvényen részt vettem, vagy amelyekről olvastam.

 

Most a kérdések nyomán mit csinálunk?

Botor módon magunk között kell bizonyítanunk, hogy nem hiteltelen, nem felesleges, nem eredménytelen az, amit csinálunk - ahelyett, hogy az egyébként rosszul tájékozott nagyközönségnek tennénk ugyanezt. Minden könyvtári „seregszemle" hasznos, mert a munkánk mellett megjeleníti a szakmai közösségünket, amely társadalmi szempontból jelentős és jól képzett, jól szervezett (de rosszul fizetett, és nem kellően elismert, de ebbe is belebokszolunk).  

 

Mindezekért csatlakozom azokhoz, akik ezeket a kérdés-válaszokat bántónak találják. Amúgy sem vagyunk túl jók az önfényezésben, ne kapargassuk a sebeinket, és ne egyszerűsítsünk le bonyolult kérdéseket uniformizált sommázással. Ennél jobbat, többet érdemlünk.

 

Üdvözlettel:

 

Horváth Zoltánné, Marcsi

könyvtári tanácsadó

T-SYSTEMS Magyarország Zrt..

(Magánvélemény)

 

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Csaba Buzai
Sent: Friday, March 29, 2019 12:17 PM
Cc: Katalist <katalist@listserv.niif.hu>
Subject: Re: [KATALIST] Hatékony-e az Internet Fiesta?

 

Kedves Gábor, 

 

"kérdéseimnek nem bántás a célja" - oké. :) 

 

De most nézd meg légyszi, milyen válaszokat ajánlottál fel a "nem bántásból" feltett kérdésedre: 

• Az internetet a népek nem a könyvtárból tanulják.

• Igen, a használók kedvelik, a könyvtár neve jól forog általa.

• Nem a hatékonyság számít, csak a pénz eltapsolása.

• Nem oszt, nem szoroz.

 

Ha még így sem tudod fellelni a bántás szándékát, azt is nézd meg kérlek, milyen programokat szervez, milyen adatbázisokat épít, milyen közösséget teremt az egyébként négy könyvtárossal, két telephelyen működő gyomaendrődi könyvtár: http://hgyvk.hu/index.php Amely egyébként minősített könyvtár, ahol pont komolyan is veszik a PDCA-t. 

 

És képzeld el, amikor a könyvtáros elolvassa a kérdésedet, és elolvassa az opciókat, mint pl. tök fölösleges, amit csinálunk, vagy konkrétan pénzt égetünk ész nélkül. 

 

Pedig még mennyi ilyen klassz könyvtár és könyvtáros van az országban. 

 

Akár célod, akár nem, a felméréseid, büszkén vállalt provokatív kérdéseid néha bizony bántóak. Nyilvánvaló, hogy kell a kritika, azt sem vitatom, hogy rád ugyanúgy szüksége van a könyvtáros szakmának, mint azokra, akik - Ibolya szavaival élve - a végeken harcolnak a könyvtárakért. De nem jobban. 

 

Abszolút megértem Ibolya levelét, és nagyon fontosnak gondolom, hogy ezt nyilvánosan is elmondjam, mielőtt még kedvét vesztve leiratozik a Katalistről. :) 

 

Barátsággal, 

 

Csaba 

 

 

Mikulás Gábor <mikulasg@gmconsulting.hu> ezt írta (időpont: 2019. márc. 29., P, 10:41):

Ezek szerint figyelmetlen voltam, és csak magánlevélben válaszoltam, melyet most idemásolok a Katalistra. M.G. 

 

-----------------------------

 

Kedves Ibolya,

köszönöm szépen őszinte levelét, és biztatom arra, hogy legközelebb bátran küldje is el a többit is :-)

Felvetéseire válaszolva: 

 

Talán ismeri Fodor Ákos Szabadság c. haikuját. Nekem egyik kedvencem: "Szabadság / mi ha történik: / te döntöd el, hogy inkább / csiszol, vagy koptat" - Azaz: Ön határoz arról, hogy minek tartja rendszeres észrevételeimet. Dönthet pl. úgy is, hogy erőforrásnak, visszajelzésnek. Az aktuális kérdés kapcsán: az Internet Fiesztáról - ami ugye közpénzből megy - nincsen hatékonyság-kimutatás (nem kizárt, hogy van, de nem közismert). Így, adat nélkül nem lehet eldönteni, hogy mely rendezvény éri meg inkább, és legközelebb hogyan érdemes megosztani a pénzt. Ugyanis nem tudjuk, hogy "A" vagy "B" rendezvénnyel szerzünk több használót, elégedettséget. Ha lenne visszacsatolás (ami a minőségirányítás alapja), akkor megnőne annak esélye, hogy a hatékonyabb rendezvény mellett döntsünk. - Én tehát így fogom fel kérdésemet. Ha azonban Ön tud eredményesebb eljárást a kért adatok megszerzésére, kérem, írja meg; mindenképpen megfontolom. - Összefoglalva: kérdéseimnek nem bántás a célja, és sajnálom, ha Önt ilyen módon megbántom.

 

Elég gyakorlatom, tapasztalatom stb. a közkönyvtárak működéséről? - Természetesen nincs. Ezért mindig igyekszem gyarapítani ismereteimet, 3 szinten is, folyamatosan: 
a. dolgozom könyvtáraknak
b. használom a könyvtárat (vö.: ügyfél = minőségellenőr)
c. információs szakértőként rálátok sok folyamatra, idehaza és külföldön egyaránt. 
Így van lehetőségem arra is, hogy napi 1-2 órában a hazai és külföldi könyvtári-információs szakirodalmat böngésszem, olvassam. A KIT összeállítása is heti 2 munkanapot jelent. Nyilván van, akinek ennél több lehetősége van a könyvtárszakmai információ begyűjtésére, elemzésére és továbbadására.

Provokálás: igen, ezt teszem, a szó eredeti értelmében. Pro-vokáció, azaz valami, számomra fontos cél érdekében szólok. Ilyen esetünkben a könyvtárak minél hatékonyabb működése.

 

Számadatok: jogos a kérése, annál is inkább, mert ha nem tenném ezeket közzé, akkor hiteltelenítem még a nem reprezentatív adatokat is. A fentebb közölt diagram címe alatt pl. láthatja: n=44,28, ami azt jelenti, az adott kérdésre 2014-ben 44-en, 2019-ben 28-an szavaztak. Ami nem sok, viszont még így is sokkal jobb, mintha semmi adat nem lenne.

 

Kérem, jelezze, hogy megfelelőnek tartja-e válaszaimat.

Ha kedve van, szívesen beteszem nekem írt levelét akár névvel is, változatlan formában a KIT Hírlevél következő lapszámába, mint köszönettel vett visszacsatolást.

 

Üdvözlettel,

Mikulás Gábor  

 

Rudolf Ungváry <ungvaryr@gmail.com> ezt írta (időpont: 2019. márc. 29., P, 9:55):

Tisztelt Dinyáné Bánfi Ibolya,

attól tartok, félreérti Mikulás Gábort, és igazságtalan vele. Ő a könyvtári munkát a hatékonysága felől szemléli. Ez legitim megközelítés, még akkor is, ha egy kulturális szolgáltatásnak nem gazdaságilag, hanem kulturálisan kell hatékonynak lennie. Hiszen a kulturális tevékenységnek, a nemzet csinosításának is van hatékonysága, és javításának vannak módszerei.Ha valaki ezekre igyekszik rávilágítani, abban semmi bántó, semmi rugdosás nincsen. Nem tapasztaltam, hogy rossz a véleményt fogalmazott volna meg a könyvtárosokról. Kritikát igen, de a kritika nem rossz vélemény. Máshonnan szemléli a könyvtári munkát. Ebben nincs semmi kivetni való, és semmi provokáció.

Nyomát nem tapasztaltam megnyilatkozásaiba annak, hogy a könyvtárosokat aljasoknak tartaná.

A felméréseinek az eredményeit tudomásom szerint mindig közreadja.

A munkamegosztás az emberi tevékenység nagyszerű formája. Nem lehetünk személy szerint mindenben illetékesek. Értelmezésemben ő a munkamegosztásban az eredményesség nézőpontját, ha tetszik, vezetői nézőpontját képviseli.

Sajnálom, hogy ennyi indulatot váltott ki.

Ungváry Rudolf

 

 

 

 

 

 

Dinyáné Bánfi Ibolya <dibolya@internetx.hu> ezt írta (időpont: 2019. márc. 28., Cs, 20:59):

Gábor!

Évek óta vívja harcát a könyvtárosok ellen, cél a megbotránkoztatás, felháborítás, a negatív hangolás.

Többnyire sikerül. Sokszor ragadtam már billentyűzetet, de küldés előtt inkább töröltem.

Hogy most miért és mégis? Vannak ilyen napok... 

Úgy érzi: még nem bántotta ezt a szakmát eleget? Önnek van elegendő, hiteles információja, releváns tudása, tapasztalata, gyakorlata a közkönyvtárak működéséről?

Ezt az alacsony színvonalon elismert, megbecsült és fizetett szakmát még rugdosnia kell? Hetente, kitartó lelkesedéssel? 

Akármilyen rossz véleménnyel van a könyvtárakról, a könyvtárosokról, hiszek abban, hogy a végeken olyan emberek harcolnak a könyvtárakért, a látogatókért, a használók elégedettségéért, akik nem ennyire aljasok, hogy csak úgy eltapsolják a forintokat.

Legalább a számadatokat, hogy mennyi választ kap nem reprezentatív provokációira, közzé tehetné.

---

Dinyáné Bánfi Ibolya

HGYVK Gyomaendrőd

 

2019.03.28 09:40 időpontban Mikulás Gábor ezt írta:

Hatékony-e (ráfordítás / eredmény) az Internet Fiesta?

 

• Az internetet a népek nem a könyvtárból tanulják.

• Igen, a használók kedvelik, a könyvtár neve jól forog általa.

• Nem a hatékonyság számít, csak a pénz eltapsolása.

• Nem oszt, nem szoroz.

 

Szerinted? - Itt szavazhatsz: www.kithirlevel.hu 

 

 

A múlt heti kérdésünkre adott nem reprezentatív válaszok diagramja: 

 

 

 

Itt kommentálhatod:  https://www.facebook.com/groups/312261069629/permalink/10157179419909630/

 

A minőségirányítás alapja a tényeken alapuló döntéshozatal. Ha úgy véled, hogy szükség van ilyenre, hívd fel kedvenc könyvtárszakmai szervezeted, intézményed képviselőjét, és tegyél javaslatot! Ne feledd: küldetésük szerint ők a Te érdekeidet - és könyvtáradét - képviselik!  

 

Ha javaslatod a KIT-portálon megjelenő kérdésre, ide bátran megírhatod: kit@gmconsulting.hu 

 

Mikulás Gábor

 

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist


 

--

Buzai Csaba

könyvtárigazgató, könyvtáros

Justh Zsigmond Városi Könyvtár

Orosháza
http://www.justhvk.hu/
csababuzai@gmail.com
(30) 9904-154

 

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist