2018. szeptember 10., hétfő

Re: [KATALIST] Aki az őserdők után a könyvtárakat is meghódította - Egy biológus kalandos könyvtári előadásai könyvtárainkban

Tisztelt Lista, Kedves Judit!

Minden valószínűség szerint a hölgy azonos azzal a Hajdu Zsanettel, aki a Ködpiszkáló blog szakértő csapatát erősíti.
Tényleg sokrétű és hasznos természettudományos-tájékoztatási tevékenységeket űz.

Apropó, tudja valaki mi lett a TIT sorsa, ami pont erre hivatott?
Sebaj, jöjjön hozzánk, könyvtárakba, de a fenti intézményt (társulatot) is hasznos és szükséges "nép-IQ-emelő" módnak tartom, és hiányolom.
Emberközelivé kell tenni a tudományt, és nem keseregni az elefántcsonttoronyból, hogy "senki nem jelentkezik TTK-ra", épp ezért emelem kalapom a hölgy előtt.
Üdvözlettel:
Eötvös Péter Mátyás

2018. szeptember 10. 14:57 Judy Nuridsany írta, <nuridsany.elte.ttk@gmail.com>:
Kedves Kollégák!
Zsanett nagyon köszöni a meghívásokat, megkereséseket, időpont előjegyzéseket.
Újra elérhetővé vált, mert...

Hajdú Zsanett biológus nyári kalandos könyvtári előadás sorozata után megérkezett, és indult az őszi szezon. 
(Itt meg lehet nézni egy szatmári könyvtárbuszos élménytúra fotós beszámolóját is
 itt pedig leutazását egy baranyai kis településre: https://www.facebook.com/pg/tropusokajandekai/photos/?tab=album&album_id=684535278556397 )

Közben bővült az előadás repertoárja is, alább lehet megtekinteni a témákat.   

trópusok ajándékai - interaktív előadások

Dr. Hajdu Zsanett vagyok. Tudományos-ismeretterjesztő interaktív előadásokat tartok felnőtteknek és gyerekeknek a dél-amerikai esőerdőkről és az indiánokról, gyógynövényekről, gyermekkori álmaink megvalósításáról, és további biológiai, természetvédelmi témákban. 
Alapvetően Budapesten élek, ám nyitott vagyok az ország teljes területén előadásokat tartani, akár spanyol, magyar és angol nyelven is. 

Biológusként végeztem neurobiológia szakirányon, majd idegrendszerre ható gyógynövények hatóanyagainak kutatásából doktoráltam a szegedi Gyógyszerésztudományi karon. Még hallgató koromban önálló kutatóutat szerveztünk két társammal Bolíviába, ahol két évig éltem andoki és amazóniai indiánok között. Egy amazóniai faluban végeztem egy gyógynövénykutatást, amiből a diplomamunkám is elkészítettem. 12 éve rendszeresen tartok előadásokat minden korosztály számára, 2015-ben Nemzeti Kiválóság Díjat kaptam tudományos és tudománykommunikációs munkám elismeréseként. 2016-ban egy Costa Rica-i őserdei kutató-oktatóközpontban tanítottam egyetemistákat, majd  megjelent fiataloknak szánt ismeretterjesztő regényem, trópusok ajándékai - Szenvedélyes kutatóutam igaz története Bolívia indiánjai között címmel. A könyv a megjelenése óta sikernek örvend, s olvasói kérésre készítettem el a "Hogyan valósítsunk meg kutatóutat a Föld túloldalán?" című online kurzust. 2018-ban az Amerikai Egyesült Államok "Rejtőzködés nélkül: Nők vezető szerepének megerősítése tudományos pályán" program magyarországi jelöltje lettem.

2017 májusa óta egyéni vállalkozóként tudományos és ismeretterjesztő előadások, motivációs programok tartásával foglalkozom, és szeretettel ajánlom figyelmükbe a lejjebb olvasható témákat.

Egy Tv interjú a friss könyvbemutatóról:

Részletesebb információ és referenciák a honlapomon:


ELŐADÁS TÉMÁK:

1. téma:  

trópusok ajándékai - Szenvedélyes kutatóutam igaz története Bolívia indiánjai között; interaktív előadás, könyvbemutató

 

A vetített képekkel, rövid videókkal tarkított interaktív előadásokon a személyes bolíviai kalandjaimról mesélek, az indiánokról, a dzsungelről, a gyógynövényekről és az álmaink megvalósításáról, ahogyan ez a kutatóút saját gyermekkori álmom volt. Az előadás célja a hallgatóság inspirálása saját álmainak megvalósítására, bármi is legyen az. Az előadást projektor nélkül is vállalom, az interaktív beszélgetések sokszor még izgalmasabbak a hallgatóság számára.


Az előadásokat követően a könyv megvásárolható és dedikáltatható.

Több info: https://www.tropusokajandekai.hu/

 

Kinek ajánlott: Az előadás bármely korosztály számára választható: alsósok, felsősök, felnőttek, vegyes korosztály. Mindig az adott korcsoport érdeklődési szintjéhez igazítom az előadásokat. 

Időtartam: igény szerint 45-60, 90 perc

 

2. téma: Gyógyító növények itthon és a dzsungelben 

 

A gyerekeknek szóló játékos előadásban körbejárjuk a gyógynövények tradicionális és mai modern alkalmazásának témakörét. Hazai gyógyfüveket, gyökérporokat és Illóolajokat szagolunk, valamint beszélgetünk azokról az érdekes növényekről, amelyeket őseink használtak, és amikkel ma találkozhatunk. Megnézzük mi a hasonlóság egy Dél-Amerika-i indián és egy erdélyi sámán között, és körbejárjuk, hogy mitől gyógyít egy gyógynövény, a beléjük vetett hittől a hatóanyagokig. Lehetőség van a programot a természetben megtartani, a gyerekekkel spontán módon együtt fedezve fel a környék érdekes természeti kincseit, gyógynövényeit, akár egy parkban sétálgatva is.

 

Kinek ajánlott: Alsósoknak, felsősöknek, középiskolásoknak, felnőtteknek, vegyes korosztálynak. Az előadást a korosztály érdeklődési szintjének megfelelően tartom meg.

Időtartam: igény szerint 45-60, 90 perc


3. téma: Hit és hatóanyag: A gyógynövények hagyományos és modern alkalmazásai


Az előadásban az előadó Latin-Amerika-i és Kárpát-medencei utazásai mentén körbejárjuk a gyógynövények hagyományos és mai modern alkalmazásának világát. Beszélgetünk arról, hogy miként tesz szert tudására egy gyógyító és általa a népe, melynek a gyógyítója; hogy miként jut el ez a tudás a kutatókhoz, és ők mi mindenhez kezdhetnek vele: Áttekintjük, hogy hogyan lesz a gyógynövényből gyógyszer, hagyományos növényi gyógyszer vagy étrend-kiegészítő, s hogy melyiktől milyen hatást várhatunk, valamint megvitatjuk az egyes kategóriákhoz tartozó tényeket és félreértéseket. Beszélünk arról is, hogy egészségünk, gyógyulásunk érdekében mire figyeljünk, amikor gyógynövény tartalmú készítményeket vásárolunk a patikában vagy a herbáriában. Megnézzük, szagoljuk, kóstoljuk a leghasznosabb gyógynövényeinket, illetve az előadáson és azt követően lehetőség van személyes kérdéseinket is feltenni.


Kinek ajánlott: felnőtteknek

Időtartam: általában 60-90 perc


4. téma: Costa Rica, ahol az állatok nem félnek az embertől  

 

A természetfotókkal, rövid videókkal tarkított előadásban körbejárjuk az állatok védelméből világ szinten élen járó Costa Rica szépségeit, mesélek az érintetlen trópusi esőerdőket kutató egyik leghíresebb biológiai központ, a La Selva Biological Station-ben töltött időről, ahol oktattam és kutattam, és ahol naponta testközelből láthattam az őserdő állatait. Elmesélem, miért nem félnek a Costa Rica-i állatok az embertől, és hogy ez hogyan vezetett odáig, hogy Costa Rica megkapta a Happy Planet Indexben az első helyezést, azaz a világ legboldogabb országa címet.


Kinek ajánlott: bármely korosztálynak

Időtartam: 45, 60, 90 perc


5. téma: Veszélyeztetett állatfajok - KÖRNYEZETVÉDELEM

 

Az előadásban megbeszéljük a gyerekekkel, hogy mely állatfajok milyen módon vannak kitéve az ember okozta környezeti szennyezéseknek. Beszélünk a jegesmedvékről és az olvadó jégsapkáról, a majmokról és a kitermelt őserdőkről, a Csendes-óceáni műanyag szennyezésről és a vízi élővilágról, vadászatról és túlhalászásról és a hazai állataink helyzetéről: a veszélyeztetett földikutyáról és a kétéltűekről, az eltűnt méhekről. Az interaktív előadásban együtt megpróbáljuk kitalálni, hogy melyik helyzetre mi lehet a megoldás és hogy mi magunk egyénileg mit tehetünk a környezetünk védelmében.

(Környezetvédelmi témákból előadás sorozat is lehetséges.)


6. Hol tart ma az agykutatás? 

 

Interaktív előadás és újdonságok az idegtudományok világából. A hallgatóság kíváncsiságának megfelelően számos kutatási területről hallhatnak, amelyek közül néhány példa: Mi történik, amikor álmodunk, és mi, amikor ébren vagyunk? Már monitoron is visszanézhetjük az álmainkat? Miért tesz jót, ha vizsga előtt alszunk egyet? Újdonságok a memória működéséről. Miért szeretjük annyira a csokoládét? Miért léteznek függőségek? Betegség-e az internetfüggőség? És néhány szó az agykutatók Nobel-díját elnyert három magyar tudósról, valamint a saját kutatómunkámról, az idegrendszerre ható növényi anyagok vizsgálatáról.

 

Kinek ajánlott: bármely korosztálynak

Időtartam: 45, 60 perc


7. Biológus, orvos, gyógyszerész - ki mit tanul, ki mihez ért, melyik miért jó vagy nem jó? (pályaorientáció)

 

Jómagam biológusként végeztem, gyógyszerésztudományi karon doktoráltam, orvosok között tanultam, dolgoztam és számos természetvédelmi projektmunkában vettem részt, így tág rálátásom nyílt ezekre a szakterületekre. Az előadásban számos személyes történettel fűszerezve bemutatom a biológiához kapcsolódó szakmák szépségeit, nehézségeit, árnyoldalait, és a gyerekek kérdései alapján kitérünk az őket érdeklő részletekre.


Kinek ajánlott: felsősök, középiskolások

Időtartam: 45, 60 perc


További biológiai, környezetvédelmi előadás témáimról kérem érdeklődjön elérhetőségeimen!


KATA-s egyéni vállalkozóként számlaképes vagyok. 

Szeretettel várom válaszát!


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist