2016. december 1., csütörtök

Re: [KATALIST] életet menthet a szövegértés - szomoru aktualitas

Persze igazad van, könnyen megvalósítható a technológia, de úgy gondolom, hogy ezek az értéknövelt szolgáltatások egyelőre túlnyomóan azoknak hasznosak, akik nem rendelkeznek olyan szintű hozzáféréssel és digitális jártassággal, hogy online tudnák igénybe venni… A meghirdetés, népszerűsítés valóban nagyon fontos!

 

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of mikulasg@gmconsulting.hu
Sent: Wednesday, November 30, 2016 8:42 PM
To: 'Katalist'
Subject: Re: [KATALIST] életet menthet a szövegértés - szomoru aktualitas

 

Kedves Judit,

valóban jó, hogy van ilyen gyakorlat is.

Észrevételen része volt: A fenti gyakorlatban a „meghirdetés” is kulcskifejezés. Ami azt is jelenti, hogy mindenki számára, nyitva tartási időben. Praktikusan: (számon)kérhető, hivatkozható.

 

Egy közös ismerősünk, könyvtárvezető utalt rá a 3K hasábjain vagy 10 éve, hogy a könyvtárosok szívesen megtesznek sok mindent - leginkább kedves ismerős használóiknak. A meghirdetés azonban – ld. a kiváló vásárosnaményi példát – minden használó számára kínált, nem pult alóli szolgáltatásra utal! J A legrászorulóbbaknak is, akik számára ráadásul a könyvtári szolgáltatás léte sokkal fontosabb, mint az egyébként is jobb kapcsolatokkal rendelkező középosztály tagjai.

 

A ma elérhető technológia mellett e szolgáltatás pillanatokon belül elektronikusan is megvalósítható úgy, hogy be se kell menni a könyvtárba. De mivel MÉG nincs ilyen (tudtommal), a könyvtárak bevezethetik, elsőként. Így most még van arra lehetőség, hogy az online felületről a fizikai könyvtárhelyiségekben értéknövelt szolgáltatásokat – személyes felolvasás, további irodalom, rendezvények stb. - kínáljanak.

 

Üdv,

Gábor

 

 

 

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Kóródy Judit
Sent: Tuesday, November 29, 2016 3:03 PM
To: 'Katalist' <katalist@listserv.niif.hu>
Subject: Re: [KATALIST] életet menthet a szövegértés - szomoru aktualitas

 

Kedves Gábor,

 

ez egy nagyszerű ötlet! Hiszen – főleg a kistelepüléseken – már régen segítenek a könyvtárosok az ügyes-bajos dolgok intézésében: foglalnak és kinyomtatnak színházjegyet, repülőjegyet, skype kapcsolatot teremtenek a világ másik felén élő unokával, segítenek a vizsgára jelentkezésben, önéletrajz írásban stb. Még a könyvtárbuszosok is beszámolnak ilyesmiről! Nemrég hallottam co-working szolgáltatás indításának tervéről, ami igazi nyitás a kisvállalkozások felé, amiről már évek óta beszélünk.

 

Az más kérdés, hogy milyen szomorúan aktuális a szövegértési probléma hazánkban a legújabb felmérések szerint is, és ennek legfeljebb csak lassíthatják a romlását a könyvtári kezdeményezések, meg nem fogják tudni állítaniL

 

Üdv. Judit

 

 

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of mikulasg@gmconsulting.hu
Sent: Tuesday, November 29, 2016 2:08 PM
To: 'Katalist'
Subject: [KATALIST] életet menthet a szövegértés - szomoru aktualitas

 

Van olyan közkönyvtár, ahol meghirdették: felolvassák az orvos által adott papírokat illetve a gyógyszerek tájékoztatóit. Garanciát nem adnak, mert az jogi felelősséggel jár (ezt előre jelzik is), de ez még akkor is jobb lehet, mintha egy „átlag” szomszédasszony / úr segít az értelmezésben.

A fenti gyakorlatban a „meghirdetés” is kulcskifejezés, mely nagyban növelheti a használók biztonságérzetét: ha rászorulnak, van ki segít. Naná, a könyvtáros J

 

Az olvasás oktatása ma már rég nem elég!

 

A szövegértés, pláne a kritikus szövegértés és értelmezés számít, egészségügyi szövegek esetében is:

http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=egeszsegnyelv_mint_szovegertes_-_hogyan_novelhetne_hatekonysagot_a_konyvtar

 

S egy szomorú aktualitás, mai hír a témában, melyet egy fentebb említett szolgáltatás megelőzhetett volna:

Az életébe került az érthetetlen orvosi rövidítés http://mno.hu/belfold/az-eletebe-kerult-az-erthetetlen-orvosi-rovidites-1373804 . Persze, mondhatjuk a konkrét esetben, hogy mindez az egészségügyis felelőssége, ám bennünket nem a lehetőségek elhalasztásáért, a hárításáért tartanak. Feladatunk sokkal inkább a lehetőségek megragadása.

 

Tudásmenedzsmentben szokták emlegetni a CONK-ot (cost on not knowing – a nemtudás költsége). Nos ez az, aminek csökkentése lehet a könyvtárak jó gyakorlata.

 

Mikulás Gábor

 

 

 

 

www.gmconsulting.hu  mikulasg@gmconsulting.hu

www.kithirlevel.hu  Skype: mikulasg


P
Ha kinyomtatod, akkor ez már nem email.
            It’s not email if you print it.