2013. július 26., péntek

[KATALIST] Informatikus könyvtáros szak népszerűsége

Kedves  Kollégák!

Sokféleképp lehet  egy  szakot népszerűsíteni,  az oktatási intézmények, a  szakma,  az  egyes  munkáltatók (könyvtárak,  iskolák)  részéről  kellene egy  szavaktól, de  tettekben  gazdag jövőkép vázolása.a  fiatalok  felé.  Felvetődik  a  leendő  könyvtárhallgatók  elött a  kérdés,  mennyi  esélyem  van  az  elhelyezkedésre a  szakmában? Nagyon  sokan  közülük  úgy  vélik  az  út  végén,  hogy  átverték  őket,  hiszen  akinek  nem  adatik  meg hogy a  kötelező  gyakorlaton  kivül,  nem  önkéntesi  munkával  töltsön el  plussz  időt -  így  szerezve  tapasztalatokat - annak  az  elhelyezkedése a  szakmában  szinte  nulla. Beszélhetünk  arról,  hogy  az oktatási  intézmények   milyen  pluszt  adnak,  hogy a  diákok  más területen is  el  tudjanak  helyezkedni, de  az  pályaelhagyónak  minősül.   Jómagam a  tanári  oldalon  vagyok jelen,  mert  könyvtárosként nem  tudtam  az  utóbbi  időkben  elhelyezkedni. Sok  nálamnál  tehetségesebb,  műveltebb társamnak az  sem  adatott  meg,  amit  személyesen  átélhettem,  könyvtárosként  dolgozni.

Hajnalkával  egyetértve kevesebb  képzőintézmény  kellene,  nem  egészséges,  hogy  jóval  több  ifjú  palánta   kerül ki,  mint  amennyien  el  tudnának helyezkedni. Százalékos  eloszlásuk eléggé  siralmas,  szívesen  várok  cáfolatot statisztikai  számokkal. Nem  feltétlen  kellene  bezárnia sok  képzőintézménynek, a  továbbképzések, tanfolyamok motorjai  lehetnének, specifikusabb tudást  adva. (Abbahagyva és  feladva a  mostani  képzési keretrendszerüket)

Az  érthetőség  kedvéért: hasznos-e,  hogy  ahol  az informatika képzés  erős,  ott a  könyvtáros hallgatókból  rendszergazdák  legyenek (cégeknél, állami intézményeknél), de nem  könyvtárosként,  könyvtárban  helyezkedve  el,  ahol a  tájékoztatás,  kommunikáció  erősebb,  ott  diszpécser, ügyfélszolgálati  munkatárs  lesz  az  illető egy (telekommunikációs)  cégnél. Ez a  lehetőség a  szakmának  ad-e   hitelt, tud-e  az  ilyen "diákból" profitálni?

Népszerűtlenség...az  elhivatott, de  nem ebből  meggazdagodni  kívánó személyek   motiváltságát  hogyan  lehet  növelni,  akik  el  tudnak  helyezkedni? A  bértábla nem  fog  változni, ez  kétségtelen, ám  vannak  olyan  módszerek,  amivel  növelni  lehet  az  egyes dolgozók munkamorálját,  kedvét.  Lehet  ez  egy  barátságos munka  környezet,  lehet  pályázatokat  megvalósítani,  ami  bevételi  forrás  növelést  okoz a  munkavállalónak.A nyitvatartási  időn  belül,  több  helyen  lehet(ne)  rugalmassá  tenni a  munkaidőt,  ez   jelen  esetben a nonprofit  intézményekre (alapítványokra,  egyesületekre)  jellemző. ( pl.: a  40  órás  munkaidőből  32  kötött 8  szabad  felhasználású).  A könyvtári  intézmények szűk  része,  ahol  ez  lehetséges  volna, a  továbbképzések anyagi vonzatának térítése 100%-ban. 

Bosszantó,  hogy  különböző tanfolyamok  uniós  pályázati  pénzből vannak finanszírozva, de a  hallgatóknak  bizonyos  vagy  teljes részt fizetni kell ( ha  nem  vállalja  át a  munkaadó a  költséget)  Jómagam  civil  fenntartású  kis  könyvtárban is  dolgozhattam,  ott  uniós  forrás  volt a  tanfolyamok  ingyenes részvételére,  ahol  specifikus   tudáshoz  lehetett  jutni. A képzés  ára, a  szállásdíj, az  ehhez  kapcsolódó  étkezés,  mind  térítésmentes  volt,  sőt az  utazási költség sem  terhelte a  munkavállalót. Az  egy  életen  át  való  tanulás a  fiatal  és idősebb generációra is  igaz,  akik a  lehetőséget  várják a tapasztalatcserére. Az  Educatio  Társadalmi Szolgáltató  Nonprofit Kft pedagógusoknak  ingyenes  továbbképzést  (30  órában) biztosít,  ez  mikor  várható a  könyvtárosi  szakmában?

Részemről  kritika, hogy jelen  esetben az  MKE  könyvtárostanári  szekcióján érződik,  hogy  nagyon  akar tenni valamit,  jelenlétükkel  érzékeltetik,  hogy  legyen  az  jogi környezet,  vagy egyéb, de mindenütt  ott  vannak. Az  elnök asszonyuk aktivitása  lenyűgöző,  több  ilyen  formátumú  vezetőre lenne  szükség!

A  rávilágítás  azt  célozná  meg,  mind  anyagilag,  mind egyéb tekintetében  hogyan  lehet  egy diákot  csábítani,  hogy  könyvtáros  legyen a  későbbiekben.

Az  észrevételüket,  hozzászólásukat  kíváncsian  és  tisztelettel  várnám.

Üdvözlettel:  Cseh  András