Tisztelt Nagypál László! Kedves Listaolvasók és -használók!
Bibliometriai mérések szerint az information literacy kifejezés az 1970-es évek közepétől van jelen a tudományos szakirodalomban, ám széles körben való elterjedése az 1990-es évek végén és a 21. század elején tapasztalható. Először a pedagógiai szakirodalom és szakmai, tudományos nyilvánosság foglalkozott a témával részletesen, majd a kétezres évek elejétől a fogalom használatában a könyvtári, könyvtártudományi szakterület vette át a vezetést; ez a tendencia ma is érvényes. Nég y szakirodalmi adatbázis vizsgálatának (WOS, ERIC, LISTA, Scopus) eredményei azt mutatják, hogy a fogalom használata a nemzetközi szakirodalomban igen jellemző. A meghatározó nemzetközi dokumentumok az információs műveltséget a 21. századi kulcskompetenciák körébe sorolták.
A gazdag nemzetközi szakirodalom mellett, ma már idehaza is bőséges szakirodalma van a kérdéskörnek. A PTE FEEK Könyvtártudományi Intézete pedig e témára szakosodva szervezi évek óta az egyik BA-s szakirányát, továbbá a Könyvtárpedagógia-tanár képzésben is kiemelten kezeljük e téma megismertetését a „képzők képzése” keretében, valamint szakirányú továbbképzési szakot is akkreditáltattunk e témában.
A következő két év során pedig a TÁMOP támogatás segítségével –remélhetőleg – sikerül majd a fogalmat és az ahhoz kapcsolódó könyvtári tevékenységeket közelebb vinni mind a könyvtárosokhoz, mind pedig a pedagógusokhoz.
Úgy vélem, arra is érdemes a figyelmet felívni, hogy a nyilvános könyvtári ellátásról szóló tv. múlt évi módosításába a nyilvános könyvtárak alapfeladati közé bekerült az információs műveltség, a digitális írástudás fejlesztése.
A fogalom jelentéstartalmával foglalkozó írásművek egy részére Koltay kolléga már felhívta a figyelmet; akiket érdekel a téma, azok számára magam is ezek elolvasását, feldolgozozását javaslom. Továbbá engedjék meg, hogy felhívjam a figyelmet a PTE FEEK Könyvtártudományi Intézete munkatársainak e témában megjelent publikációira is: Varga Katalin, Egervári Dóra, Béres Judit, Sipos Anna Magdolna.
Eredményes és jó olvasást kívánok.
Üdvözlettel: Sipos Anna Magdolna, intézetigazgató PTE FEEK Könyvtártudományi Intézet
From: katalist-bounces@listserv.niif.hu [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Nagypál László
Sent: Wednesday, April 24, 2013 10:44 AM
To: katalist@listserv.niif.hu
Subject: Re: [KATALIST] informacio es muveltseg
Tegnap emlegettük egy kedves (volt) kollegával,
hogy a "digitális írástudás"
is szűkebben kifejez egyfajta informatikai jártasságot
és talán olvasási készséget is.
Laikusként és mások nevében is köszönöm az ígéretes cikket
és a hivatkozás t az érdekes oktatási/ kutatási programra.
NpL
(((Magam örülök, ha recenziókat tudok még olvasni főleg angol gyarapításhoz.)))
Date: Tue, 23 Apr 2013 18:01:58 +0200
From: Koltay.Tibor@abpk.szie.hu
To: katalist@listserv.niif.hu
Subject: Re: [KATALIST] informacio es muveltseg
Kedves Katalisták!
Az információs műveltség nem olyan új, bár kétségtelen, hogy az angol "information literacy" magyarítása mindig is gondot okozott. Mindazonáltal az "információs műveltség" az a kifejezés, amellyel a könyvtárosi "közbeszédben" illetjük. Z. Karvalics László ugyanakkor egyaránt beszél információs műveltségről és írástudásról. Akit komolyabban érdekel a kérdés, olvassa el ZKL tanulmányát: Z. Karvalics László: Információs kultúra , Információs műveltség - egy fogalomcsalád értelme, terjedelme, tipológiája és története. Információs társadalom, 12. évf. 1. sz. 2012. 7-43.
Talán érdemes tudni, hogy a Pécsi Tudományegyetem Könyvtártudományi Intézetében is folyik ebben a témában műhelymunka, ott van az alapképzésben az "információs műveltség pedagógiája" szakirány, továbbá e sorok írója is "elkövetett" ezt-azt ebben a témában.
Ezzel persze nem válaszoltam arra, hogy mit is jelent a műveltség, de - ha nem is definiáljuk - a könyvtárosnak, főként ha tájékoztató könyvtáros szüksége van műveltsége, különben lényegében azt sem tudja megmondani, hogy mit hol keressünk.
Koltay Tibor
-