2012. június 21., csütörtök

Re: [KATALIST] K I T - 2012/25., jún. 20. (allami vagy onkormanyzati)

Kedves László,

ahogy én látom, a következőként néz ki a dolog.

1) A megyei önkormányzatok a közig. átalakítás során látszat szervezetté változtak, nyilvánvalóan ez a kvázi megszüntetésük, van is értelme.
2) A megyei önkormányzatok korábban intézmény-fenntartók voltak. Az intézményekkel tehát kellett valamit kezdeni.
3) A megyei önkormányzatok (az illetékbevételek elvesztése után) már képtelenek voltak saját forrásból finanszírozni az intézmény-fenntartást, emiatt eladósodtak.
4) A 3) pont miatt eléggé sok intézmény kvázi tönkrement (leépítették, leamortizálódott, stb.)
5) Az állam átvette a megyei intézményeket, azzal, hogy kifizeti a megyék adósságait.
6) A megyék adósságait (talán) rendezték, az intézmények a MIK-ekhez kerültek, az azonban, amiért a megyék eladósodtak korábban, azaz a folytonos mínusz nem lett rendezve. (Azaz már akkor sem volt elég pénz a működtetésre.)
7) A közigazgatás ráébredt, hogy nem tudja fenntartani a megyei intézményeket, mivel központi közig. szerv nem adósodhat el, a rendszerben pedig nincs pénz a mínuszok pótlására, emiatt az intézményeket javarészt visszaszorították egy elképesztő minimumra, illetve irreális bevételi követelmények takarták el a problémát (felszínesen)
8) Az intézményi lobbik beindultak, hogy ebből a tarthatatlan helyzetből kimeneküljenek, a közig. -nek is tetszetős a helyi önkormányzatokhoz vagy más fenntartókhoz való áttelepítés, azaz a mínusz átpiszkálása a másik tányérba.
9) Menet közben azonban a potenciális másik fél számára is világossá vált, hogy elegendő forrás nélkül jönne a feladat, és így már csökkent a lelkesedés.
10) Mindeközben a megyei intézmények már nem szerepelnek a 2013-as költségvetés tervei között, viszont az önkormányzati költségvetéseket is megnyirbálja az állam a hírek szerint kb. 30%-al.

Nézetem szerint tehát: sem ésszerű, sem ideológiai folyamatok nincsenek, egyszerűen "gazda" nélkül maradtak a megyei intézmények, legatyásodva, ugyanakkor nincs pénz a rendszerben a dolgot rendbe tenni, tehát a hiánynak, valamint a hiány (fájdalmas és népszerűtlen) kezelésének kell gazdát keresni.

Tehát vagy megtalálják a hiány forrását, vagy...... valójában a vagy utáni dolog már részletkérdés, persze nem azoknak, akiket érinteni fog.

A szakmai szervezetek a bennük domináló lobbiérdekek alapján cselekszenek, emellett mindeni be van rezelve (joggal), a rövidtávú túlélés a tét........ ami nagyjából egyenlő a középtávú elhalálozással, ami óhatatlanul bekövetkezik, ha a könyvtárügy nem tudja szolgáltatásait újragondolni a PGTT változásoknak megfelelően, a felhasználók és a fenntartó számára egyaránt kívánatosan és hitelesen.

Üdv.:
Domonkos


"..és nincs más Rajta kívül." (5Móz.4:35)   
2012.06.21. 9:03 keltezéssel, Nagypál László írta:
 K I T - 2012/25., jún. 20. írta:
... 
> A megyei leváltárakat is államosítani akarják -- újabb kísérlet
>
> Varga László (történész, volt levéltári főigazgató): 'Mintha
> magántulajdonban lévő üzemet, gyárat vagy boltot vennének el' -- A
> megyei levéltárak június 1-jétől beolvadtak a Nemzetivé lett Országos
> Levéltárba.
> Forrás: HVG (regisztrációval), 2012. június 20. * Továbbküldöm a hírt
> Címkék: tervezés, stratégia | levéltár | szervezés, szervezeti
> kérdések | fenntartó |
> vissza
...
 
A rádióból hallottam,
hogy a megyei múzeumokat meg mintha önkormányzatosítani akarnák.
Milyen ésszerű vagy ideológiai meggondolások állhatnak e folyamatok mögött?
(Az iskolákat sem tudom már követni ...)
 
Üdv.:
NpL


_______________________________________________  Katalist mailing list  Katalist@listserv.niif.hu  https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist