Örvendetes lenne, ha fontos kérdésekben pl. legyen ez a nyitva
tartás ideje, lenne, lehetne egységes szakmai álláspontunk.
Meglepõdök, de hát ilyen van, ott a törvény!
- Igen, de "olyan jogszabályra lenne szükség, amely itt kimond egy
számot..."
Hát..., konkrét óraszámra vonatkozó nincs.
A kérdés: Miért?
Mert alkalmatlanok lennénk?
NEM!
Nézzük a számokat. A statisztikát.
1./ Ahhoz, hogy értelmezni tudjuk az értékeket, a könyvtárak
halmazát kategóriákra kell bontani. Kategorizálni sokféle szempont
alapján lehet. A települési könyvtárak esetében pl. lakosság szám
alapján, de kategorizálhatunk települési rang alapján (falu, város,
megyei jogú város) felsõoktatás jelenléte alapján, állománynagyság
alapján, szolgáltató könyvtári szerep ellátás kapcsán stb. stb
2./ Bármilyen, akár összetett szempont szerint is kategorizálunk -
az a megdöbbentõ tapasztalat, hogy az így kialakított kategóriában
lévõ könyvtárak között az egyes értékek szélsõségesek, 10 szeres,
100 szoros, sõt 1000 szeres különbségeket mutatnak!
Hogy érthetõ legyek: Azonos kategóriában lévõ két könyvtárnál az
egyikben 2 fõ, a másikban 18 fõ dolgozik. Az egyikben 30 e/Ft volt
a beszerzésre fordított összeg, a másikban 2.000 e/Ft. 9 szeres,
66 szoros különbségek.
Ilyen eltérések mellett - be kell látni - NEM IGAZÁN LEHETSÉGES
korrekt, betartható, elvárható és lakosságot nem sújtó értéket
elõírásszerûen kijelölni.
Adott példánál maradva: ahol most két fõ van, továbbra sem
fognak 6 fõt foglalkoztatni, ha éppen ennyit jelölnénk ki. Ahol 18, ott
viszont a 6 fõre történõ átállás óriási vesztese a lakosság lesz.
3./ A betarthatóságról. Semmi értelmét nem látom, hogy olyanok
legyünk, mint a KRESZ. Ahol vannak konkrét értékek, csak senki
sem tartja be. 90-el senki sem megy. Vagy 110-et nyom legalább,
vagy 82-õt. Ez tuti. Utóbbit pedig mégcsak nem is büntetik ...
4./ Mindezek alapján - bármilyen meglepõ is - én azt gondolom,
hogy reálisan gondolkodva a jelenlegi szabályozásunk igenis
pontos, elmond annyit, amennyit elmondhat, és megkövetel annyit,
amennyit megkövetelhet. Más helyzetre más szabályokat lehet
alkotni, de jelenleg nincs más helyzet. (És ezeket a szabályokat a
szakma alkotta. Akár bízhatnánk is abban, hogy vezetõ
szakembereink valóban átfogó gondolkodással jó könyvtári
törvényt alkottak. És van annak oka, hogy miért pont ilyet.)
5./ Mi a lehetõség ezek szerint a konkrét ügyekben, ahol valóban
dönteni kell a 20 - 30 - 40 vagy heti 2 óra nyitva tartás mellett?
A, - A konkrét ügyek, fõleg részleteiben nem feltétlenül a KATALIST-
re tartoznak.
B, - Konkrét ügyekben tudunk és számolunk is konkrétan és a
Kollégák helyben is ezt teszik. Akár úgy, ahogy Karcsi tette, de
akár más szempontok alapján is. A lényeg, hogy "találva legyen" a
konkrét ügyben érintett könyvtár konkrét fenntartója - könyvtára -
lakossága és a szakma között olyan elfogadható
szempontrendszer, aminek figyelembe vételével történõ számítást
és annak eredményét minden érintett partner elfogadja.
C, - Célunk, a KI célja, hogy a kérdés megoldása ne gyõztesek és
vesztesek csatája legyen, hanem - bármily meglepõ, de -
gyõztesként élje meg minden szereplõ.
6. A könyvtár lehet mindenki számára siker.
Végezetül köszönöm mindenki észrevételét, hozzáfûzését.
Tanulságos M. G. véleménye is arról, hogy hogyan lehet valamit
még jobban csinálni. Köszönöm. Ezek segítenek töltõdni.
Szép napokat - akár a Vándorgyûlésen is beszélgethetünk errõl ...
F. Miklós
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist