2011. július 12., kedd

Re: [KATALIST] kérdés

Én a tájékoztató könyvtáros szerepkörét emelném ki.

(Én, csak műkedv elő vagyok könyvtárügyben, de mint informatikus persze szeretek mindenbe beleszólni. J )

 

Annotáció, referátum, bibliográfia, szemletanulmány készítése, számomra időtlenül aktuális feladata egy könyvtárosnak.

AZ információforrások kutatása, ismerete, értékelése, szintén időtálló tudás.

 

Tisztelettel :

 

                                 Bátori József

 


From: katalist-bounces@listserv.niif.hu [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Horváth Zoltánné
Sent: Tuesday, July 12, 2011 10:14 AM
To: Mikulás Gábor; Katalist
Subject: Re: [KATALIST] kérdés

 

Kedves Gábor és T. Lista!

Nem értem, hogy miért akarjuk sematizálni kölcsönzőhelynek a könyvtárat és kölcsönző könyvtárosnak a könyvtárost? Ha most megnézzük, mit csinálnak a könyvtárosok, annak csak töredék és befejező  része a kölcsönzés, és annak is a jelentős része inkább szociálpszichológia, kiadványismeret, irodalmi,  történelmi stb. tájékozottság, gyűjteményismeret, tananyag ismeret stb., hiszen bestseller kölcsönzőhely már a Westendben is van, de a könyvtár nem ezt nyújtja.

 

Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a bibliográfiai rekord előállítása már nemzetközi együttműködésben folyik, és nagyon jól körülhatárolható és szükséges szakértelem függvénye. A szemantikus web irányzat fejlesztéseihez a metaadat előállítás, csere, konverzió nem csak a könyvtárosok számára nélkülözhetetlen, az igénye  régen kinőtt a könyvtárak falai közül, csak épp az a helyzet, hogy a könyvtárosok tudják a legjobban elkészíteni – ha ismerik a különféle szabványokat és meg van ehhez a nem látványos munkához a hivatástudat. A géppel olvasható információ fontos előfeltétele a minőségi metaadat, ezért jelentősége nem csökkenni fog, hanem nőni. Nem véletlen, hogy a legnagyobb könyvtárak, és könyvtári szolgáltatók jelentős erőket fordítanak a szabványos leírások, szabványok és az automatizálás fejlesztésére, mert ezzel lehet a nemzetközi együttműködésben részt venni, ld. OSZK, DENK stb.

Gábor javaslatai az én meglátásom szerint már régen benn vannak a könyvtárakban, ahol ezeknek a tevékenységeknek az értékét az intézmény tekintélye is támogatja.

Információprezentálásra éppúgy készen áll egy fiatal vagy nem fiatal szakirányú képzettséggel rendelkező  könyvtáros, mint irodalomkritikák írására, recenziók előállítására, személyes információ tanácsadó feladatra stb.

És még nem is beszéltünk arról, hogy a web oldalak információval való előállítása már szerkesztői feladat (lenne), amelynek van marketingje, dizájn része, pedagógiai, pszichológiai vetülete, nem beszélve a jó stílusról, helyesírásról, technikai és tárgyi tudásról  – és sorolhatnám még a szükséges ismereteket, amelyek egy része hasonlóan más szakmákhoz a munkavégzés során, a saját intézmény nevelő hatása nyomán gyakorlattal, önképzéssel vagy továbbképzésekkel sajátítható el.

 

Üdvözlettel:
Horváth Zoltánné

Könyvtáros informatikus

 


From: katalist-bounces@listserv.niif.hu [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Mikulás Gábor
Sent: Monday, July 11, 2011 9:12 PM
To: Katalist
Subject: Re: [KATALIST] kérdés

 

Kedves Zsófia,
egy dolog a hatályos jogszabályok, másik a trendek, főként, ha a könyvtáros szakmán kívülre is tekintünk. (S újabban a jogszabályok egyik napról a másikra is gyökeresen megváltozhatnak.)


Vehetjük nem jó hírnek, vehetjük jó nagy adag kihívásnak, hogy trendszerűen egyre kisebb igény mutatkozik a fenntartók részéről a hagyományos könyvtárosi munkára (mellesleg: a könyvtári szolgáltatás költségeinek mégnagyobb részét a munkaerő bére teszi ki). Mindennaposak a könyvtárbezárások az USA-ben, Nagy-Britanniában a közkönyvtárak költségvetésének ötödét vonták meg az év elején, és nálunk is folynak az elbocsátások. Más kérdés, hogy mennyire téma ez a szakmai közbeszédben. 

Egyre jobban terjednek az önkiszolgáló megoldások -- nem csak kölcsönzés terén. (Van már teljesen önkiszolgáló könyvtári szolgáltatóhely Magyarországon is! http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=onkiszolgalo_konyvtar_--_magyarorszagon_is_strandkonyvtar_siofokon -- Nyugaton pedig lassan rutin http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=konyvtari_szolgaltatas_az_575_lakosu_lettele_kozsegben_kepekkel.) A könyvtári vezetők egyre inkább rájönnek: nem kell diploma a könyvek kiadásához (a diplomások aránya ne legyen több 30%-nál), nem is kell feltétlenül pult, ahol üldögéljen a könyvtáros, elég, ha a használó által kívánt helyen és módon (akár a virtuális térben) elérhető. A könyvtári tevékenységek jelentős részéhez nincs szükség könyvtáros végzettségre.

 

Lehet e trendeket "könyvtárosellenesnek" nevezni, vagy a rossz hír hozóját kivégezni :-D vagy éppen a szakma megújítására irányuló törekvésnek, de a lényegen nem változtat. Aki hosszú távon szeretné a könyvtárosi hivatást művelni, a használó oldaláról kell újraépítenie, de nem a könyvtárat, hanem az információs-rekreációs funkciót.

 

Olyanokon gondolkodnék, mint:
- beépített könyvtáros (csak ott fordul elő, ahol a használók vannak, máshol nem)
- információ (könyvek, adatok, tájékoztatás)  közvetlenül mobilra
- információprezentálás technikái (grafikától és mnemotechnikán keresztül oktatásmódszertanig)
- információkinyerés szövegekből (és mindenféle egyéb rögzített forrásból: adat- és szövegbányászat)
- személyes információs tanácsadó
- vállalkozási ismeretek, piacismeret, CRM, a marketing egésze, stb. stb.
- egyéb: ... (nekem korlátozott a fantáziám).

Ha valaki ilyenekben talál magának hasznos elfoglaltságot, könyvtáron kívül avagy bévül, sokkal nagyobb lehetősége van a szakmai túlélésre. Ha hallgató lennék, azért verném a tamtamot, hogy tanáraim ilyenekre okítsanak, légyen az marketing-tanszék vagy könyvtártudományi.

 

Üdvüzlettel,

Mikulás Gábor

(aki megtapasztalta, hogy a könyvtári tudás könyvtáron kívül is piacképes lehet; vagy ott csak igazán? ;-)

 

 

 

 

Sent: Monday, July 11, 2011 12:21 PM

Subject: Re: [KATALIST] kérdés

 

Kedves Miklós!

 

Nem kötekedni akarok, sőt nem is tippeket adni a munkáltatóknak, csak tapasztalataim alapján számos olyan községi könyvtár van amelyik nem alkalmaz könyvtári szakembert és mégis működik, igaz nem mindegyik heti 40 órát megközelítő nyitvatartással.  Ezzel kapcsolatban szeretnék érdeklődni, hogy ez mennyire szabályos vagy mit lehet ez ellen tenni hogy az ilyen alkalmazásban állók ne vegyék el a könyvtárosi végzettséggel rendelkező szakemberektől a munkahelyeket és ezzel együtt az olvasókat se fosszák meg a napi 8 órás vagy esetenként a rendszeres könyvtár használattól?

 

Üdvözlettel:

 

egy diplomás álláskereső

 

 

 

Feher Miklos <mfeher@oszk.hu> írta:

Kedves Kollégák,

Deli Zoltán kérdéseire megpróbálok röviden válaszolni.

1.  Meghatározza-e valamilyen jogszabály a települési 
közkönyvtárak nyitvatartási idejét? 

Igen, az 1997. évi CXL törvény 54 §. (1) bekezdés d, pontja 
kimondja, hogy rendszeresen,  a felhasználók többsége számára 
megfelelő időpontban tart nyitva.

Vagy ezt ki/mi határozza meg? 

Valójában az alapító dönt a könyvtár alapításról, az ellátandó 
feladatokról - a lakossága igényeinek figyelembe vételével. A 
nyitva tartás ideje is az igények figyelembe vételével állapítandó 
meg. Alkalmazható "képlet" a nyitva tartás megállapítására 
nincsen, a Könyvtári Intézetnél azonban a nyitva tartásra vonatkozó 
ajánlások elérhetőek.

Beleszólhat ebbe a fenntartó önkormányzat? 

Hát persze.


2.  Van-e valamilyen jogszabály arra vonatkozóan,
hogy mennyi könyvtárost kell foglalkoztatni (mennyi könyvtáros 
álláshely kell)? 

Nincs alkalmazható képlet erre sem, nincs ilyen jogszabály. A 
fenntartó által létrehozott intézményt logikusan a fenntartó 
finanszírozza. Amilyen célra létrehozta, annak megfelelően.  

3. Valamint meghatározza-e jogszabály azt, hogy milyen
könyvtáros(oka)t kell alkalmazni kötelezően (tájékoztató könyvtáros,
feldolgozó könyvtáros, stb)?

A hivatkozott CXL törvény 54. §. (1) bekezdés B, pontja azt mondja 
ki, hogy: Könyvtári szakembert alkalmaz.
A könyvtári szakemberek az Ön által jelzett munkaköröket 
(tájékoztató, feldolgozó stb.) betölthetik.

Üdvözlettel:

Fehér Miklós
Könyvtári Intézet
mfeher@oszk.hu

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist



__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6283 (20110711) __________

Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.

http://www.eset.hu



__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6285 (20110711) __________

Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.

http://www.eset.hu