Kedves András,
előadástéma és az előadó személye -- melyik fejthet ki vonzóbb hatást? Sajnos csak spekulatív elképzelésem van, szubjektív alapon:
- bevallom, hogy vannak előadók, akik ismertségük ellenére (vagy éppen azért) előadásukkal nem tudnak rávenni, hogy teremben maradjak fellépésük alkalmával; ám az ellenkezője is előfordul, akinek szinte bármely témában mondott véleményét szívesen hallgatom (az eseményre összegyűltekkel való beszélgetés is jó odakint)
- ugyanakkor van "javító algoritmusom" is: megkérdezem azok véleményét, akik meghallgatták az adott előadót, mely alapján volt, hogy felül kellett vizsgálnom hamarinak bizonyult véleményemet!
- olyan is előfordul, hogy az előadók szövegemotívumait figyelem, azaz a közölni nem szándékozott, rejtett a tartalmat, ami nyilván szakmai perverzió
- izgalmas téma--ismeretlen előadó kombináció esetén igyekszem utána járni az illetőnek, érdemes-e a ráfordítás
- olyan is volt, hogy izgalmas című előadások az utolsó 3 percben ért el az izgalmakhoz, mely persze szintén kiábrándító és visszaélés a hallgatóság idejével
- az is biztos, hogy változó, kinek mely előadó a hiteles
- "Kukutyinfalvára' elmenni nagyobb ráfordítás, ezért ugyanakkora sikerért az ottani szervezőknek sokkal nagyobb erőfeszítést kell tenniük, mint a "budapesti uraknak :-)", némi vigasz, hogy ott nagyobb a lehetőség a koncentrált tudásátadásra is
Hasznosnak azt tartom, ha az előadás előtt az előadóról a szervező kis információcsokrot ad közre: néhány életrajzi adat, korábbi előadások szövege, prezentációja, a legbátrabbak lehetőséget biztosítanak előzetes kérdésfeltevésre is. (A MIBE-ben www.mibe.info konferenciái előtt nevet, titulust, néhány mondatot adunk az előadásból és lehetőség szerint konzultálunk is az előadóval, hogy előzetes koncepcióját mindinkább harmonizáljuk a várható hallgatói érdeklődéssel. A rendszeres kérdőíves visszajelzések 85% körüli sikert jeleznek. Az eredményt az előadóknak is igyekszünk visszajelezni. Vendégeink fizetnek a részvételért, és joggal dühösek, ha befektetésüket nem látják megtérülni. Eljátsszuk hitelünket és hiába hívjuk őket jövőre. Nálunk nincsenek állami pénzek.)
Egy jó példa szakmai szocializációs fejtágító témájában a holnapi KIT-ben: http://kithirlevel.hu/index.php?kh=informacios_/_informatikai_kapcsolatepito_muhely_--_a_meetoff_robbantja_a_szakmai_hatarokat
Úgy látom, hogy akik félnek az információ előzetes vagy követő közreadásától, azok inkább az előadás / előadó értékében bizonytalanok (de találkoztam kivétellel is). Ugyanis a jó szakember az elmondottakhoz képest szükségszerűen többet tud. Mely tacit tudás egy részét az érdeklődő hallgatóság vagy meg mer / tud kérdezni az előadás során, vagy nem. (Olyan is előfordul, hogy az előadót a kollégák pillantásaitól félve nem helyben keresik / kérdezik meg.) Az információvisszatartás leginkább közpénz-felhasználás esetén bicskanyitogató. Egyébként csak butaság, többnyire -- tévedéseim jenen állása szerint.
Amit erősen hiányolok, az az elhangzó előadások, tréningek tervszerű költséghatékonysági visszacsatolása. Mely korlátos források esetén még fontosabb. (Most tehát még mindig sok pénze van a könyvtáraknak? ;-) Azaz: megérte-e a hallgatók időbeni és anyagi ráfordításait az előadás / rendezvény / kurzus? Annó felmértem csoporttársaimmal közös tapasztalatokat az ELTE TFK-n és a KLTE TTK-n is, melyet minden fél tanulságosnak talált. Persze, szívesen olvasnám, hogy ment-e a könyvtár elébb más kurzusok, tanfolyamok hatására? Nem ritkán megyek be érdeklődő olvasóként olyan könyvtárba is, melynek vezetője minőségirányítási tanfolyamon vett részt, netalán tartja is. A minőséget ugyanis a használó szemszöge határozza meg -- ami ilyen esetben többszörösen evidens.
Üdvözlettel,
Mikulás Gábor
From: András Cseh
Sent: Monday, January 10, 2011 8:53 PM
To: Mikulás Gábor
Cc: Katalist
Subject: Re: [KATALIST] kepzesi terv, 2011- Konyvtari Intezet
Levelét olvasva eszembe ötlött egy eléggé fontos kérdés, a válaszára, úgy vélem a Katalist olvasói is többnyire kíváncsiak lennének
"A várakozás közben egyre erősebben felvetődik az emberben. Pl.:
- Milyen képzés az, melynek oktatói névjegyzéke nem ügyfélvonzó hatású?
- Ahol nem akarnak az oktatók nevével villogni? Ahol a neveknek nincs reklámértékük?"
Tehát mit értünk ügyfélvonzónak? Egy budapesti könyvtáros számára miért lesz érdemes akár Zalaegerszegre vagy Nyíregyházára elutazni egy tanfolyam kedvéért?Miért fogja megérni számára a vidéki tanulás?
Biztos hogy egy név miatt akarja valaki azt a témát tanulni? Tételezzük fel az illető friss oktató, de azt a bizonyos témát egy más aspektusból mutatja be, vagy egy bizonyos földrajzi területen már elismert, viszont az ország másik végében az ő neve még nem mond semmit a kollégáknak, de olyan tanfolyam (téma) van a kínálatban amit a többi könyvtári piaci szereplőtől még nem halhatott max csak olvashatott róla külföldi lapokban, ilyenkor mi a helyzet?
Tehát hogy közérthető legyek egy tanfolyamnál biztos, hogy az a nyerő, hogy ki tartja, és elismert személynek kell lenni? Nem lehet csak a téma a motiváló erő? Egy országos szinten még nem ismert személy tarthat-e Kukutyinfalván (elnézést kérek mindenkitől, akit esetleg sért a kifejezés) egy tömegvonzó érdekes előadást, számszakilag pontosan mennyi az esélye erre?
Üdvözlettel:
Cseh András
A Munkanélküliek és Álláskeresők Egyesületeinek Országos Szövetségének (Kecskeméti Civil Központ) könyvtárosa
__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 5778 (20110111) __________
Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
http://www.eset.hu