Kedves Könyvtárosok!
„Tiszteletre méltó-e a tájékoztatópult?” címmel referátum jelent meg a mostani KIT-ben (35. sz.), amely bírálja az elbarikádozott tájékoztató könyvtárost.
Érdekes gondolat, de sajnos rögtön az ellentmondás ördögét ébresztette fel bennem. A tájékoztató könyvtáros nem csak a fejét, hanem a kezét is (sokkarú istenként, vagy istennőként nem szeretném azért jelölni, pedig azonnal bejött a hasonlat) használja az információs arzenál elérése érdekében (CD-k, adatbázisok, Internet, kézikönyvek).
Jogosan van tehát jól kialakított munkakörnyezete, ahol a legfontosabb eszközeit kéznél tartja. Láttam ilyet külföldön, egyetlen könyvtáros ült egy kiemelkedő kör alakú pultnál, és minden irányban tudott fordulni anélkül „hogy fenekét felemelve megkeresse a használót” (idézet a referátum nem éppen elmés részéből). Viszont kiválóan ismert mindent, amit munkájához használt, és villámgyorsan közlekedett az egyes eszközök között, nem kis teljesítményt nyújtva.
Van egyáltalán különbség az olvasószolgálatos és a tájékoztató könyvtáros között? Ha van, akkor az olvasószolgálatoshoz jobban illik az a misszió, hogy az olvasói térben próbáljon kapcsolatot teremteni és igényeket felismerni, vagy felkelteni, kérdésekre válaszolni – és ha szükséges vagy igényelt, akkor tájékoztató eszközökhöz fordulni.
Üdvözlettel:
Horváth Zoltánné
Könyvtáros informatikus