Kedves Judit!
Köszönjük hozzászólásodat. Bizonyára sok könyvtárban jól működik a minőségirányítás és letisztultabbá teszi a munkafolyamatokat. A minőségirányítás alatt ezt is érthetjük. Nekem a minőségirányítás ennél sokkal tágabban értelmezendő és távolabb mutató kihívást jelent. Mint orvosi könyvtáros, több országos reprezentatív egészségfelmérés adataiból és az intézetben folyó kutatásokból azt szűröm le, hogy mind a helyi közművelődési könyvtáraknak meg kellene újulniuk, mind a könyvtári hálózatoknak szorosabban össze kellene fonódniuk, hogy az információ áramlásból kirekesztett olvasókat is integrálni lehessen. A tudományos kutatások nem állnak meg, újabb és újabb adatok és tények látnak napvilágot, és nem tehetünk úgy, mintha minden a legnagyobb rendben lenne, mert csak konzerváljuk egy meghaladott felépítés / módszer / rendszer döcögését. Azt tekintjük, mit kínálnak a kiadók, szolgáltatók, az internet, de nem azt közvetítjük, mire lenne szükség, de nincs mire támaszkodni, mert csak a nagy űr van az információ helyén. Lekövetjük az élet mindennapi működését, de nem világítunk rá a fehér foltokra.
Köszönjük hozzászólásodat. Bizonyára sok könyvtárban jól működik a minőségirányítás és letisztultabbá teszi a munkafolyamatokat. A minőségirányítás alatt ezt is érthetjük. Nekem a minőségirányítás ennél sokkal tágabban értelmezendő és távolabb mutató kihívást jelent. Mint orvosi könyvtáros, több országos reprezentatív egészségfelmérés adataiból és az intézetben folyó kutatásokból azt szűröm le, hogy mind a helyi közművelődési könyvtáraknak meg kellene újulniuk, mind a könyvtári hálózatoknak szorosabban össze kellene fonódniuk, hogy az információ áramlásból kirekesztett olvasókat is integrálni lehessen. A tudományos kutatások nem állnak meg, újabb és újabb adatok és tények látnak napvilágot, és nem tehetünk úgy, mintha minden a legnagyobb rendben lenne, mert csak konzerváljuk egy meghaladott felépítés / módszer / rendszer döcögését. Azt tekintjük, mit kínálnak a kiadók, szolgáltatók, az internet, de nem azt közvetítjük, mire lenne szükség, de nincs mire támaszkodni, mert csak a nagy űr van az információ helyén. Lekövetjük az élet mindennapi működését, de nem világítunk rá a fehér foltokra.
Szerintem engedjünk be új ötleteket, kövessük mi is az IFLA, a nemzetközi könyvtáros szervezet jelenleg is folyamatban lévő átalakulását, átvilágítását, lebontódását és újraépítését azzal, (volt erről híradás valahol?), hogy mi is hasonlóan járunk el a hazai könyvtári és egyesületi rendszer elemeinek átvizsgálásával. Mikor, ha nem most. Például részemről örülnék neki, ha az Egyesület felvállalná, hogy az IFLA kezdeményezéseiről, kiadványairól, új elnökéről, az új koncepcióról, stb. rendszeresen hírt adna. Ez minimum feltétel lenne, ha a minőségi irányítást akarjuk górcső alá venni. Tehát egy könyvtár ISO szabvány szerinti működése kiváló, de nem elegendő feltétel ahhoz, hogy a könyvtárak hálózata, halmaza valóban átfogó, minél több részletre, állapotra kiterjedő, minden potenciális partnert elérő, minőségi munkát végezhessen.
Üdvözlettel és barátsággal, Noémi
>>> Kóródy, Judit <korody.judit@telekom.hu> 2021. 02. 18. 11:19 >>>
Kedves Gábor,
ha olyan témában teszed fel a kérdést, amikor jónéhány könyvtárban aktuálisan éppen túl vannak a minősített könyvtár cím/díj elérésére való felkészülésen, számíthatsz rá, hogy a kérdés sokakat érdekel.
A Magyar Telekom Infotéka úgy 20 éve ISO minősített, és 2005 óta, mióta az Infodok Kft. keretében működünk, a legutóbbi évekig az egész cégünk az. Nekünk kifejezetten jót tett a folyamatok letisztítása, dokumentálása, rendszeres ellenőrzése és a legjobb gyakorlatok felé mutató finomítása. A könyvtárak minősítéséhez szerencsére egy jóval inkább testre szabott rendszer áll rendelkezése a KI felügyeletével.
Biztos vagyok benne, hogy minden könyvtár számára hasznos, ha áttekinti és racionalizálja a folyamatait, és természetes, hogy az ezekben a könyvtárakban dolgozók elkötelezettekké válnak a minőségirányítás pozitív hozadéka iránt. Ezért javaslom, legalább tételezd fel, hogy reális eredményt látsz!
Köszi, üdv. Judit
From: Katalist <katalist-bounces@listserv.niif.hu> On Behalf Of Mikulás Gábor
Sent: Thursday, February 18, 2021 10:07 AM
To: Katalist <katalist@listserv.niif.hu>
Subject: [KATALIST] Minőségirányítás - hazai könyvtárakban? (lesz-e tömeges szavazás? :-)
Sent: Thursday, February 18, 2021 10:07 AM
To: Katalist <katalist@listserv.niif.hu>
Subject: [KATALIST] Minőségirányítás - hazai könyvtárakban? (lesz-e tömeges szavazás? :-)
Elfogult a kérdés? Írd meg kritikai véleményedet ide kit@gmconsulting.hu, hogy szükség szerint javíthassunk kérdésfeltevést. - Itt pedig szavazhatsz rá: www.kithirlevel.hu
Minőségirányítás - hazai könyvtárakban?
? Alapvetően téves eképzelés
? Jó dolog, csak nehéz rávenni a könyvtárosokat
? Jó dolog, de hiteltelen a szakmapolitika hozzá
? Jó is és működik is
? Jó, de nem könyvtárakba való
? Alapvetően téves eképzelés
? Jó dolog, csak nehéz rávenni a könyvtárosokat
? Jó dolog, de hiteltelen a szakmapolitika hozzá
? Jó is és működik is
? Jó, de nem könyvtárakba való
A legutóbbi, minőségirányítással kapcsolatos kérdésnél az egyik, minőségirányítási rendszer mellett álló válasz hívei addig soha nem tapasztalt aktivitásba kezdtek; ezzel több szempontból is meglepő lett az eredmény. Vajon most hogyan reagálnak?
A múlt heti kérdésünkre adott nem reprezentatív válaszok diagramja:
Itt kommentálhatod: https://www.facebook.com/groups/konyvtarosokcsoport/permalink/10159080218419630/
A témában sajnos ez a legjobb - egyben a leggyengébb - ismert felmérés. A minőségirányítás alapja a tényeken alapuló döntéshozatal, melyhez felmérések szükségesek. Ha úgy véled, hogy szükség van ilyenre, hívd fel kedvenc könyvtárszakmai szervezeted, intézményed képviselőjét, és tegyél javaslatot! Ne feledd: küldetésük szerint ők a Te érdekeidet - és könyvtáradét - képviselik!
Ha van javaslatod a KIT-portálon megjelenő figyelemfelhívó kérdésre, ide bátran megírhatod: kit@gmconsulting.hu
Mikulás Gábor