Kedves Levelelzőtársak!
Az eredeti levél az én értelmezésemben nem hajléktalan olvasóról szólt. Mert abban az esetben megoldhatja a problémát a segítő hozzáállás. Bár lehet, hogy így állandó "gondozott" válik az olvasóból, azaz rendszeresen ott fog tisztálkodni. Aminek biztosítása emberileg helyénvaló, de kérdés, hogy a könyvtár lehet-e ennyire szociálisan érzékeny? És ki fog takarítani, fertőtleníteni utána?
A másik probléma - olvasatomban esetünkben erről van szó -, ha mentálisan nem igényli, elutasítja stb. az ápoltságot, azaz nem igénye, bármilyen okból. Az az olvasó nem fog a felkínált lehetőséggel élni, mert nem az objektív lehetőségei gátolják a tisztálkodásban. Ebben az esetben nem lehetne önkormányzati segítséget kérni? Szociális gondozó, mentálhigiénés szakember?
Eseti megoldások nekem is jutnak eszembe, de a kérdés az, hogy hosszútávon hogyan lehetne a kérdést megoldani úgy, hogy az emberi méltóság sem sérüljön és a többi olvasó, dolgozó körülményei sem legyenek elviselhetetlenek?
Üdv: Donkó Erika
(Könyvtárostanárként nekünk is volt ilyen problémánk, amit kiskorú esetében, osztályfőnök bevonásával tapintatosan lehett megoldani, bár nem volt könnyű.)
Idézet (mandygabor@yahoo.com):Az ápolatlanságnak két fő oka lehet: a nyomor és az elmebetegség.
Itt az utóbbira tippelek. (Az összeesküvés felvetése miatt.)
A nyomor is, a mentális hátrány is a könyvtárba juttatja az embereket.
Ott meleg van, és viszonylag tisztességesen beszélnek velük.
(Megjegyzem, a könyvtárosok között is vannak olyan mentális
esetek, szerte a világban, akik egy erősebb versenyhelyzetben
nem állnák meg a helyüket. A könyvtár már csak ilyen. És ezt
nem kell szégyellnünk.)
A megoldás: pszichológus-könyvtáros alkalmazása, és egy
higiénikus zuhanyozó. Részt vettem a migránsok ellátásában,
a Déli pályaudvar melletti illemhelyet és zuhanyozót ingyen
használhatták. Mindenki nagyon hálás volt érte. Ajánlom ezt
a fenntartóknak.
Mándy G.
--------------------------------------------
Tárgy: [KATALIST] "illatos" olvasók a könyvtárban
Van egy olvasóm (néha több is, de most csak ez az egy az
érdekes), aki olyan „illattal" érkezik, hogy
egyszerűen nem lehet megmaradni mellette.
(...)
Az olvasók panaszkodnak, a kolléganők lassan kiájulnak a
pult mögül és a folyamatos nyitott ajtó mellett a
megfázás veszélyének is kitesszük őket.
Diszkréten szóvá tettem a fent említett férfinak, hogy
az ápolatlansága és a kellemetlen illata elriasztja az
olvasóinkat és legyen kedves tenni ez ellen,
máskülönben nem engedhetem be a könyvtárba.
A válaszai a következők voltak: összeesküvés-elmélet
ellene, le vannak fizetve a panaszkodó olvasók és nekem
is rossz a szaglásom, ha azt érzem, hogy büdös.
A kérdésem: ha legközelebb megjelenik ugyanolyan
állapotban, mint ma is, milyen eszközzel tudom
kitessékelni a könyvtárból, mert az, hogy felkérem a
távozásra nem vezetett sehová.
(...)
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.huhttps://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
2016. január 11., hétfő
Re: [KATALIST] "illatos" olvasók a könyvtárban (PC)
Kedves Erika és Levelezőtársak!
Kérdése elgondolkodtatott: "...hosszútávon hogyan lehetne a kérdést megoldani úgy, hogy az emberi méltóság sem sérüljön és a többi olvasó, dolgozó körülményei sem legyenek elviselhetetlenek?"
Debrecenben - saját tapasztalataim szerint is - a szociális gondozók, ún. más "hivatásos segítők" (végső soron valahol a könyvtáros is az) annyira túlterheltek, hogy nekem nagyon nehezen sikerül ötről hatra jutnom. Hozzám leggyakrabban szegények szoktak fordulni, akik egyúttal "digitális írástudatlanok" is - őket az internet világával megismertetni valóban sikerélmény. A "másokat zavaró", bármiféle deviáns könyvtárhasználók esete is összetett, nehéz kérdés, mert egyre többen vannak, a segítőhálózat nehezen győzi.
A nálunk "boldogabb" nyugati, észak-amerikai országok is szerkesztenek viselkedési szabályzatokat, horribile dictu: öltözködési kódexeket. Hogy is állnak (állunk) akkor a könyvtári szolgáltatásokhoz való hozzáférés demokratikus jogaival??? Az akkreditált angol szaknyelvi képzésen jó volt nyelvgyakorlásnak, de ha jobban belegondolok... nem mindegy, mit írnak bele ezekbe (ld. Kaposvári Egyetem). A fertőtlenítésre, védőoltásokra is egyre többet költünk.
A megoldásnak - ha létezik egyáltalán - a könyvtáros felkészítése is része ezekre a problémákra. A könyvtári intézet akkreditációs listáját nézegetve arra jutottam, hogy a kommunikáció, konfliktuskezelés, speciális olvasói csoportokkal való foglalkozás, partnerkapcsolatok kezelésének készségei mind-mind kellenének ahhoz, hogy az eredetileg említett "illatos olvasó" ne zavarja környezetét, ugyanakkor könyvtárhasználati jogait se korlátozzuk.
Szívesen látnék hasonló könyvet a hazai helyzetre adaptálva, mint a Nagy Attila - Péterfi Rita által szerkesztett alapmű a cigányokról:
Végül az előítéletességnek fokozatai vannak, skálákkal mérik. Szociológushallgatóként kétségbeejtő tapasztalataim vannak. Akiben van egy kis emberség és segítőkészség, az próbálja empatikusan kezelni a problémákat. Jómagam három hajléktalan költőt ismerek személyesen, akik, akármilyen "szakadtak és büdösek" is, olyan szorgalmasan látogatják könyvtárainkat, hogy egyikük - a szemem láttára - a kerítésen mászott át, hogy ott lehessen egy irodalmi rendezvényen. Elkésett (magas a kerítés, na és ügyesnek kellett lennie). A biblioterápiás csoportfoglalkozás előzetes jelentkezéshez kötött volt. A hajléktalan - bevallottan - nem tudta ezt, de ha tudta volna, akkor sincs sem internetje, sem telefonja. A kollégák kitűnően tudták kezelni ezt a helyzetet, mert megtanulták, mert hozzászoktak - mármint a problémamegoldáshoz.
Egyik kolléganőnk (másik könyvtárunkból) nyugdíjba vonulása után szociálpedagógiai ismereteket hallgat a Debreceni Egyetemen.
Rögös út vezet az arany középúthoz, mondaná Murphy.
Elnézést, ha bárkit is untattam vagy nem mondtam újat.
Tisztelettel és üdvözlettel:
Szabó Eszter
szaktájékoztató könyvtáros
Méliusz Juhász Péter Könyvtár
Központi Könyvtára, Nyelvi részleg
4026 Debrecen, Bem tér 19/D.
Tel.: 06-52-502-470/402, 06-20-528-5071
2016. január 11. 12:36 írta, <erbog@t-online.hu>:
Szabó Eszter
szaktájékoztató könyvtáros