Kedves Munkatársak!
A segítségüket szeretném kérni 3 dologgal kapcsolatosan.
1.
Most fogjuk bevezetni nálunk a blokknyomtatós rendszert. Teljesen átállva a manuális, könyvkártyás megoldásról a Huntékán keresztüli, elektronikus kölcsönzésre.
Szabályzatba kell foglalnunk ennek módját, mikéntjét és hogyanját. Jogok és kötelezettségek.
Ehhez kérném a tapasztalatok megosztását:
Mire figyeljünk a szabályzat írása során és a gyakorlatban?
Mi kerüljön bele mindenképpen a szabályzatba (pl.: meddig őrizzük a nálunk maradt, aláírt papírt; hogyan igazoljuk vissza az olvasónak a könyv visszavételét – elkerülve a reklamációt és hogy igazolva legyen, a könyvtáros visszavette az adott dokumentumot minden kétséget kizáróan; vagy ehhez kapcsolódva, mivel tudunk érvelni, ha ilyen helyzet állna elő: a Huntéka rendszer „tévedhetetlenségével”, stb.)?
Ha már csak ez a rendszer működik s nincs papír alapú olvasói nyilvántartás a kölcsönzésekről, akkor hogyan történhet a beiratkozás: mit írassunk alá az új regisztrálóval s abban mi legyen benne röviden – esetleg papíron/(környezetvédelmi okokból) elektronikusan mit nyújtsunk át neki a beiratkozás pillanatában (szabályzat, link a szabályzathoz, „rövidített szabályzat”, amit aláír, hogy elfogadja a könyvtár feltételeit, stb?
2.
A következő feladatot kaptuk belső, nem nyilvános könyvtárunk tevékenységének számokká konvertálásához:
Az éves jelentések adataiból kiindulva, azokat kiegészítve mutatószámok kidolgozása a könyvtár működési hatékonyságának, eredményességének mérésére
Esetleg valaki találkozott ilyennel? Gondolom, igen.
Dolgozott ki ehhez hasonló mutatókat?
Örülnék, ha megosztaná velünk, hogyan és miket érdemes mérnünk!
Pl.: Igénybevevők aránya, Igénybevevők arányváltozása, egy igénybevevő által kölcsönzött könyvek száma, kölcsönzött könyvek állománytípusonkénti változása, olvasóterem kihasználtsága
3.
A kulturális javak (könyvek) minősítése, számviteli elszámolása megváltozott, ezért ki kell alakítani az elszámolási gyakorlatot és a minősítést.
Valamelyik kedves kolléga futott már bele ebbe a problémakörbe?
Tudom, hogy ez inkább gazdasági szempontú és mesterségű emberek feladata lenne, de mikor leülök velük értekezni erről (kérdezték már tőlem is a hogyan-okat), akkor esetleg tudjak valami használhatót mondani.
Aki bővebb tapasztalattal rendelkezik ezen témákban, esetleg írt, számolt, képleteket dolgozott ki a működési hatékonyság mérésére, kérem ossza meg velünk a gyakorlati buktatókat, észrevételeket, irányvonalat!
Nagyon köszönöm előre is minden válaszoló kollégának!
Jó munkát kívánva,
Győri Zoltán
Könyvtárvezető
- - - - - - - - - - - - -
Alapvető Jogok Biztosának Hivatala - Könyvtár
Mielőtt kinyomtatja ezt a levelet, környezetvédelmi okokból kérem, gondolja meg, valóban szükséges-e a művelet.