Egy tavalyi KIT-összeállítás szerint http://kithirlevel.hu/index.php?kh=referensz_-_kerdesek – külföldi, mért adatok alapján – a könyvtárosokhoz érkező referenszkérdések aránya (az egyéb témájú kérdésekhez képest) nemigen haladja meg a 10%-ot. Magyar mért, hiteles adat nem ismert. A egy múlt heti kismintás, nem reprezentatív véleményfelmérés szerint ez az arány lényegesen magasabb.
Ha lenne hiteles magyar adat, az sok tekintetben módosíthatná a magyar könyvtárak fejlesztési irányát. Pl.
- elég egyetlen tájékoztatási pont a könyvtárban? https://www.facebook.com/groups/312261069629/permalink/10155179019224630/ (egy ma nyíló Ausztrál fiókkönyvtár videója kapcsán)
- Vagy egyetlenegyre sincs szükség? http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=semmi_tajekoztatopult_-_a_tajekoztatok_barhol_es_barmikor_segitsegul_hivhatok
S ha igen, akkor mire, hogyan van szükség, hogyan módosul a szolgáltatás? S ez hogyan változtatja a könyvtárosok szükséges kompetenciáit – ha már az MKE néhány héttel ezelőtti konferenciája felvetette a kérdést. Esélyes mondjuk: a nyomtatott forrásokra épülő tájékoztatási ismeretek rovására az interperszonális készségek kerülnek előtérbe.
Ha lennének hiteles könyvtárhasználati adataink, eredményesebben szólíthatnánk meg használóinkat, s eséllyel jobb is lehetne az elfogadottságunk.
Mikulás Gábor
www.gmconsulting.hu mikulasg@gmconsulting.hu
www.kithirlevel.hu Skype: mikulasg
www.mattersagency.com mikulasg@mattersagency.com
P Ha kinyomtatod, akkor ez már nem email.
It’s not email if you print it.