2017. március 18., szombat

[KATALIST] mennyi a referenszkérdés?

Egy tavalyi KIT-összeállítás szerint http://kithirlevel.hu/index.php?kh=referensz_-_kerdesek – külföldi, mért adatok alapján – a könyvtárosokhoz érkező referenszkérdések aránya (az egyéb témájú kérdésekhez képest) nemigen haladja meg a 10%-ot. Magyar mért, hiteles adat nem ismert. A egy múlt heti kismintás, nem reprezentatív véleményfelmérés szerint ez az arány lényegesen magasabb.

 

Ha lenne hiteles magyar adat, az sok tekintetben módosíthatná a magyar könyvtárak fejlesztési irányát. Pl.

-          elég egyetlen tájékoztatási pont a könyvtárban? https://www.facebook.com/groups/312261069629/permalink/10155179019224630/ (egy ma nyíló Ausztrál fiókkönyvtár videója kapcsán)

-          Vagy egyetlenegyre sincs szükség? http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=semmi_tajekoztatopult_-_a_tajekoztatok_barhol_es_barmikor_segitsegul_hivhatok

S ha igen, akkor mire, hogyan van szükség, hogyan módosul a szolgáltatás? S ez hogyan változtatja a könyvtárosok szükséges kompetenciáit – ha már az MKE néhány héttel ezelőtti konferenciája felvetette a kérdést. Esélyes mondjuk: a nyomtatott forrásokra épülő tájékoztatási ismeretek rovására az interperszonális készségek kerülnek előtérbe.

 

Ha lennének hiteles könyvtárhasználati adataink, eredményesebben szólíthatnánk meg használóinkat, s eséllyel jobb is lehetne az elfogadottságunk.

 

Mikulás Gábor

 

 

 

www.gmconsulting.hu  mikulasg@gmconsulting.hu

www.kithirlevel.hu  Skype: mikulasg

www.mattersagency.com  mikulasg@mattersagency.com


P
Ha kinyomtatod, akkor ez már nem email.
            It’s not email if you print it.