Azon tűnődöm, hogyan lehet a magyar könyvtári világban gyakorlatban megismert minőség-koncepciót elfelejteni, és azt ténylegesen a használók felől újjáépíteni?
Meglepő volt látni számomra, hogy az „értékválságban szenvedő" J Nyugaton rég nem beszélnek minőségirányításról. Ugyanis az régen a mindennapok apró részleteibe is integrálódott. Mi a kultúrafejlődés ezt megelőző szakaszában tartunk, amikor még sokkal inkább csak beszélünk a minőségirányításról. A vallott értékek és a gyakorlat közötti szakadékot ez még nem szünteti meg.
Nem gondolom, hogy a „Skaliczki-korszak" elmúlt volna; sőt, vannak jelek, mely szerint mind mélyebben igyekszik meghatározni, ivódni, evődni a szakma gyökereibe. S ez már nem felszíni történés, hacsak nem a szakma kitartó társadalmi térvesztéét tekintjük, mint következményt.
Viszont egy rezsim sem tart örökké.
Mikulás Gábor
From: Horvath Sandor Domonkos, dr. [mailto:hsd@gyorikonyvtar.hu]
Sent: Thursday, February 9, 2017 8:57 AM
To: Csabay Károly <csabay58@gmail.com>; katalist@listserv.niif.hu
Cc: Mikulás Gábor <mikugabor@gmail.com>
Subject: Re: [KATALIST] teljesitmeny - minoseg?
Kedves Karcsi!
Ami a TQM-et illeti, annyit mindenképpen megjegyeznék, hogy akkor valóban értelmetlen, ha csak "lepapírozzuk" a kérdést, azonban - különösen a nagyobb szervezetekben - a minőségirányítás igen hasznos eszköz az optimális működtetés biztosításához.
Alapvetően a következő lépcsőfokokat látom az ügyben:
a) felismerni a szükségszerűségét,
b) elindítani a folyamatot,
c) felismerni, hogy a folyamat nem vezethet csak papírtömeg-gyártáshoz, és duplagondol-zsolozsmázáshoz,
d) ...és a folyamatot úgy alakítani, hogy a mindennapi gyakorlat részévé váljon.
Megjegyzem, hogy a "d" pont a legnagyobb kihívás. A minőségirányítás olyasmi, mint a győztes hadvezér mögött a rabszolga, azonban nem a halandóságunkra emlékeztet bennünket, hanem arra, hogy az, hogy "jól csináljuk" nem csupán elszánás kérdése, hanem folyton-folyvást futtatnunk kell azt a néha kicsit idegesítő és fárasztó vírusellenőrzést, amit TQM-nek nevezünk. Rezidensen. A memóriában ;-)
Üdv.:
Domonkos
--
Dr. Horváth Sándor Domonkos, megyei könyvtárigazgató
szabályozási szakjogász, könyvtáros, NLP Master,
igazságügyi közvetítő, mediátor
Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér
9023 Győr, Herman O. u. 22.
+ 36 96 516-671
+ 36 70 426-9504
Skype: hsdhsi1
"A béke nem a konfliktus hiánya, hanem a konfliktus kezelésének
képessége" (Dan Millman)
-hez 2017. 02. 08. 12:57:32, Csabay Károly <csabay58@gmail.com> átír:
Skaliczki legalább egy korszak volt -- most nincsen korszak. Ő egy arc
volt, felmutatott egy koordinátarendszert, amelyhez lehetett
viszonyulni. Lehetett vele nem egyetérteni. Jómagam is: szinte
semmiben sem értettem vele egyet... De ő volt a térkép.
Az egyik példa a sok közül éppen ez: a TQM értelmetlen erőltetése könyvtárakban.
Nem folytatom, mert csak ismétlésekbe bonyolódnék.
Csabay Károly
Mikulás Gábor írta (2017. február 8. 12:18):
> Van-e kapcsolat a könyvtárak teljesítménye és elismertsége között? A kérdést
> 5 év után másodszor tette fel a KIT. Az eredmények csak figyelemfelhívók,
> nem reprezentatívak:
>
> https://www.facebook.com/groups/312261069629/permalink/10155065371864630/
>
> http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=van-e_kapcsolat_a_konyvtar_jo_teljesitmenye_es_elismertsege_kozott
>
> Érdemes elgondolkodni, hogy a minőségbiztosítást gyakran emlegető könyvtári
> értékelési rendszer mennyire hiteles azok előtt, akik teljesítményét mérni
> igyekszik. S a megítélés milyen irányban változik.
>
>
>
> Mikulás Gábor
>
>
>
>
>
>
>
> www.gmconsulting.hu mikulasg@gmconsulting.hu
>
> www.kithirlevel.hu Skype: mikulasg
>
>
> P Ha kinyomtatod, akkor ez már nem email.
> It's not email if you print it.
>
>
>
>
> _______________________________________________
> Katalist mailing list
> Katalist@listserv.niif.hu
> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
>
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist