2017. február 2., csütörtök

Re: [KATALIST] két kulturális intézmény összevonása

Kedves Andrea, és Listatagok!

Visszatérve az összevonás problémáira. 
Utánanéztem egy kicsit, Gyömrő lakossága 16.000 felett van. Jó lenne, ha tisztában lennénk vele, hogy itt önálló intézmény keretében kell ellátni a feladatot, és jó lenne, ha  a valószínűség szerint alábbi szöveggel érkező minisztériumi véleményt (miszerint a szakmailag nem indokolt az összevonás)  nem hagyná figyelmen kívül a fenntartó!

A kisebb városokban sincs semmi értelme ezeknek az összevonásoknak, legfeljebb abban a néhány esetben, amikor egyébként is egy épületben működik a két intézmény és esetenként ki tudják segíteni egymást a kollégák. 
Bár én mindig azt mondom, hogy a "könyvtárosság" nem hasonlít a "művelődésszervezőség"-hez, de persze vannak átfedések. Mi könyvtárosok is szervezünk rendezvényeket, de nem hiszem, hogy ha valaki ügyes művelődésszervező, a HunTékában pl. fel fogja tudni dolgozni a beérkezett dokumentumot, ha nem tanult könyvtár szakon. Maximum beül kölcsönözni és ha nem kell elmélyült kutatásba kezdenie egy olvasó kedvéért, még azt is érezheti, hogy milyen jól meg tudja oldani ezt a feladatot is. :)

Egy valamire való városban hozzá kellene tartoznia a városi ranghoz a kulturális intézményrendszer fenntartása.
Lehet, hogy nem jól emlékszem, de a kulturális normatíva, amely lakosonként 1140 Ft, már a 2000-es évek elejétől nem változott. Vajon mikor fog megemelkedni, hogy azt a sokat hangoztatott esélyegyenlőséget biztosítani lehessen?
Egy kisváros, mely az ország egyik csücskében minimális iparűzési adóval rendelkezik, nehezen nyögi ki a normatíván felüli fenntartási költségeket, míg több megyei könyvtár fenntartója kevesebb önerővel működteti a könyvtárát, mint néhány kisváros. 
Azt pedig akkor sem fogja elismerni a fenntartó, hogy hibás lépés volt az összevonás, ha a két intézmény integrációja miatt az összeadódó bevételek miatt ÁFA kötelessé válik az intézmény, pedig a két vezetői pótléktól sokkal többet kell befizetni ÁFA-ba, és a visszaigénylés lehetősége minimális, tehát a különbözet az önkormányzat vesztesége lesz!

Az összevonás előtt mindenképpen kérni kell egy pénzügyi elemzést, milyen megtakarításokat okozhat a művelet!!! Ezt a képviselő-testület elé kell terjeszteni. Ha semmilyen anyagi megtakarítás nem várható, és a minisztériumi vélemény azt írja, hogy szakmailag nem indokolt, akkor a testület ne döntsön az összevonás mellett! 
(Hú, de jó lenne ha ez a valóságban így működne!)

Mindenképp a pénz(telenség), vagy a más célok előtérbe helyezése az oka ennek a sok integrációnak, de azt látni kell, hogy míg a település kötelező feladata a lakosság könyvtári ellátása, nem kötelező művelődési intézményt működtetni! Mégis ott vannak a tömeges rendezvények, ott lehet kampányolni, s így általában a művelődési területről lesznek megbízva az intézményvezetők. Ez pedig legtöbbször a könyvtári terület elnyomását eredményezi, még abban a kérdésben is, hogy a könyvtár vezetésével megbízott szakirányú végzettséggel rendelkező szakember írásban rögzített vezetői megbízással kell rendelkezzen! (Minimum 25.000 Ft-os vezetői pótlék!)

Ezt minden nyilvános könyvtárak jegyzékén szereplő könyvtárat fenntartó településen meg kell oldani, ebből nem szabad engedni!!!

Látom, megint olyan kérdésben írogatok, amihez nem sokan szólnak hozzá, vajon miért?

Szép napot mindenkinek!

--
Fejes Csilla könyvtárvezető, könyvtári szakértő, szakfelügyelő
Balázs József Városi Könyvtár és Művelődési Központ
4800 Vásárosnamény, Szabadság tér 5.
Tel: 45/470-172, 45/570-126Mobil: 70/77-00-001