2015. június 25., csütörtök

Re: [KATALIST] K I T - 2015/24., jún. 17. (Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban)

Kedves László, kedves kollégák!

Néhány konkrétum, amit az Utrechti Egyetemi Könyvtárban tartott előadásokból megtudtuk, a következő:
  • Több évet átfogó méréseik alapján a felhasználóik elsősorban a Google Scholart, Web of Science-t és a Scopust használták információ-keresésre, míg a saját discovery szolgáltatásukat, az Omegát csak kevesen.
  • Az információ-keresést a felhasználók 0%-a (!) kezdte a könyvtár honlapján
  • Emiatt úgy döntöttek, hogy megszüntetik az Omegát, nem pedig fejlesztik. Az Omega 2013-ban leállt. A Google Scholar jelzi ha az adott publikáció megvan a könyvtárban (ahogy a mi esetünkben is), csak ők a hozzáférést könnyítették meg. A find@... linkre kattintva egy egyszerű, felugró ablakban történő azonosítási procedúra után a könyvtár felhasználói bárhol elérhetik az adott dokumentumot.
  • A fenti tapasztalatokból kiindulva tervezik a saját katalógus megszüntetését. Helyette a rekordok WorldCat-ben való pontos megjelenítésére koncentrálnak. Ezen még dolgoznak.

Simone Kortekaas a témában tartott egyik prezentációja innen letölthető: http://bit.ly/1TOhR8Z
A katalógussal kapcsolatos terveikről is volt prezentáció, de sajnos még nem kaptuk meg minden előadás anyagát. Amint hozzájutok, készséggel szolgálok további információval a kérdésről.
Üdvözlettel

2015.06.25. 9:25 keltezéssel, Nagypál László írta:
Kedves Gábor! (Másoknak is próbálok majd röviden válaszolni legkésőbb holnap délután.)

     Eredetileg az Utrechti Egyetem könyvtárára kérdeztem volna rá konkrétan, s erre válaszul inkább általánosságokat kaptam.

     Nagyobb szakintézményekben a polcok talán 95 %-a raktárban van, ahová az olvasónak nincs bejárása.
Néhol az is tendencia, hogy egyre több eddig benti dokumentumot helyeznek ki külsőraktárba, hogy a központi épület jelentősebb részét használhassák látványosabb kereskedelmi és turisztikai célokra. (Tudom, állítólag nem is kell állomány.)
     Eddig egy órán belül megkapta a komoly használó a komoly dokumentumot, most majd egy napot (vagy napokat) kell rá várnia, és közönségként azok lesznek inkább megcélozva, akik főleg bóvlit fogyasztanak és elsősorban a kényelmet, kikapcsolódást keresik.

     Az sem megoldás, ha az egyenkénti teljes szövegű dokumentum-használatért a könyvtári beiratkozási díjon felül alkalmanként külön kell fizetni.
     A G. betűvel kezdődő internetes keresőrendszer -- én nem reklámoznám -- néhányszor behozott nekem találatokat külföldi könyvtári katalógusokból is. Mit érek vele, ha megtudom, hogy tengerentúlon vagy néhány országgal odébb megvan a keresett dokumentum? (A külföldi könyvtárközi kölcsönzés igen drága.) A találatok megjelenítési sorrendjét is befolyásolja üzleti érdek, sok az irreleváns találat is.

Üdvözlettel:
NpL



From: mikulasg@gmconsulting.hu
To: katalist@listserv.niif.hu
Date: Wed, 24 Jun 2015 13:14:05 +0200
Subject: Re: [KATALIST] K I T - 2015/24., jún. 17. (Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban)

Kedves László,

-          idézés: minden további nélkül, forrásmegjelöléssel, ahogyan a KIT is feltünteti a forrást

-          katalógus: a használók hozzávetőlegesen 95%-ban a polcon keresnek – ha már a könyvtárban vannak. Ha nincsenek a könyvtárban, akkor is maga a keresett dokumentum fontos számukra, annak konkrét forrása, fizikai helye másodlagos. Ezért nem meglepő az egyes könyvtári katalógusok marginalizálódása. A dokumentumok nyilvántartása nem kérdés – szemben azok megjelenítésével és elérhetőségével.

 

Ha olyan felmérések is készülnek, amelyek a használó információkeresési szokásait vizsgálják, nem pedig csak a könyvtárhasználatot, akkor korábban azonosítható és világosabb a trend.

 

Úgy tűnik, a könyvtáros a használóhoz képest sokkal inkább tartja viszonyítási pontnak a katalógust http://kithirlevel.hu/index.php?kh=hova_nyul_elobb_a_tajekoztato_konyvtaros__--_tudat_alatt_tartozkodik_az_internetes_forrasoktol.

 

Néhány kérdés:

-          jó-e, ha a használóképzés alfája a katalógushasználat?

-          mi fontos a használónak (arányaiban), és mire menyi időt, pénzt, energiát fordít a könyvtáros (arányaiban) ezekre? Hogyan lehet harmonizálni a kettőt?

-          elérhető-e a könyvtári katalógus tartalma a Google számára?

 

Üdvözlettel,

Mikulás Gábor

 

 

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Nagypál László
Sent: Wednesday, June 24, 2015 12:38 PM
To: katalist@listserv.niif.hu
Subject: Re: [KATALIST] K I T - 2015/24., jún. 17. (Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban)

 

Kedves Könyvtárosok!

     Bocsánat, nem teljesen világos az alábbi hír, és elég járatlan is vagyok:

     Megszüntették a könyvtári katalógust, de az OPAC-ot megtartották?
Eszerint az OPAC itt valamiféle központi katalógust jelentene, nem a könyvtár online katalógusát?
Vagy a discovery szolgáltatást szüntették meg? Ez most a jövő?
(Gondolom, a hagyományos cédulakatalógust arrafelé már régebben kihajították.)

     Nem tudom, hogy egyáltalán idézhetek-e itt engedély nélkül a KIT aktuális hírleveléből.
Vagy illene várnom legalább egy hetet, míg a honlapjukon is megjelenik?
A szöveg alatt van egy olyan választási lehetőség, hogy "Továbbküldöm a hírt".
Nyilvános levelezőlistára is vonatkozik ez?

    Ezek csak kérdések. (Véleményt egyre kevésbé nyilvánítanék.)

Üdvözlettel:
NpL



> K I T -- Könyvtár - Információ - Társadalom - 2015. jún. 17. (24. szám)
>
> Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára
> Szemlék, hírek, kommentárok
>
...
> Hírek
>
> Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban -- megváltozott
> használói szokások és tapasztalatok
>
> A hallgatók és a kutatók egyre inkább eltávolodnak az egyetemi
> könyvtári weboldalaktól és OPAC-októl. A legtöbb hallgató általános
> gyűjtőkörű keresőmotorokat használ. Mivel tudományos információ
> ingyenesen kereshető a Google Scholar, valamint fizetős keresőeszközök
> segítségével, az Utrechti Egyetem könyvtárában úgy döntöttek, hogy
> lekapcsolják a könyvtár discovery rendszerét, és nem is fognak új
> rendszert vásárolni, hanem a dokumentumellátásra koncentrálnak. Az
> OPAC-ot megtartották, mert úgy látták, hogy egyelőre nincsen
> alternatívája. Ehhez át kellett teki nteniük a könyvtárnak a
> tudományos információ szolgáltatásában játszott szerepét. Ennek a
> folyamatnak a részeként felmérést és interjúkat készítettek a
> felhasználók körében, akik a Google Scholar mellett megtalálták
> maguknak az előfizetett Web of Science és a Scopus szolgáltatást,
> amelyekhez a campuson kívülről és a könyvtári weboldal használata
> nélkül is könnyű hozzáférést alakított ki a könyvtár. Közben az OPAC
> és a discovery rendszer használata stabil maradt, míg az előfizetett
> folyóiratokat többen vették igénybe. Ez azt mutatja, hogy a
> felhasználók más úton is eljutnak a cikkekhez, mint a discovery
> rendszer vagy az OPAC.
> A könyvtár korábban 1,2 millió keresést mutató discovery rendszerének
> lekapcsolására 2013. szeptember 1-jén került sor. Ezt nem követték
> különösebb problémák vagy panaszok többek között azért, mert a
> lekapcsolást megelőzően tájékoztatták a felhasználókat a döntésről és
> az új információkeresési lehetőségekről. Ezenkívül átszervezték a
> könyvtári weboldalt, kiemelve a kutatóknak nyújtott szolgáltatásokat.
> A következő kihívás az OPAC mint végfelhasználói keresőeszköz
> kiiktatása lesz, mivel úgy látják, hogy a helyi katalógusok nem
> életképesek. Ehhez megfelelő alternatívát kell kínálniuk, aminek a
> kulcsa az is lehet, hogy az utrechti állományadatok elérhetők a
> holland közös katalógusban és az OCLC WorldCat-ben is. (Elképzelni az
> elképzelhetetlent: a könyvtári katalógus megszüntetése; ref.: Koltay
> T.)
> Forrás: Humanus, 2015. június 17. • Továbbküldöm a hírt
> Címkék: könyvtár, felsőoktatási v. szak- | kiszervezés | katalógus,
> integrált könyvtári rendszer (IKR) | internet információforrásként
> általában | hozzáférés, nyitva tartás | Hollandia | hatékonyság |
> hasznà ¡ló, igény | digitális (elektronikus) könyvtár | adatbázis,
> elektronikus adatok elérése |
> vissza
> ________________________________
>
...
>
> IMPRESSZUM
>
> A szerkesztők szívesen olvassák és megfontolják az Ön véleményét:
>
> - Nagy Marianna nagymarcsi@yahoo.com
> - W. Kovács Ágnes wildgica@gmail.com
> - Mikulás Gábor (információs és pr-tanácsadó) mikulasg@gmconsulting.hu
> A szerkesztők a nem saját írású cikkek tartalmáért nem vállalnak felelősséget,
> mindazonáltal törekednek a források gondos válogatására.
> Kiadja: GM Info Consulting Kft. http://www.gmconsulting.hu
> HU ISSN 1789-1817


_______________________________________________ Katalist mailing list Katalist@listserv.niif.hu https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist


_______________________________________________  Katalist mailing list  Katalist@listserv.niif.hu  https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist  

--   PETRÓ LEONÁRD   Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár     4032, Debrecen,   Egyetem tér 1.  +3652/512-900 / 62176 mell.