2015. június 25., csütörtök

Re: [KATALIST] K I T - 2015/24., jún. 17. (Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban)

Kedves Petró Imre(?)!

 

Az Omega megszüntetése azért lehetséges, mert a rekordokat folyamatosan bejelentik a WorldCat OCLC világkatalógusba, amely teljes mértékben biztosítja a korábbi OPAC adottságait, sőt túlszárnyalja azt, igaz, nem lokális rendszerként, hanem felhő technológiával. Tehát az OPAC nem megszűnt, hanem felváltották egy fejlettebb megoldással.

Az OCLC pedig a Google Scholarral szerződött a rekordok közzététele tárgyában, és a Google keresések jobbá tétele érdekében hozták létre a FAST rendszert (a Bing, és a Jahoo stb.  együttműködésével.). Az lehetséges, hogy a WorldCat-ból visszatöltik a rekordokat a lokális katalógusba esetleg helyi adatokkal kiegészítve, de a keresésre a WorldCat rendszert biztosítják, a könyvtári menedzsmentet pedig a WorldShare rendszerre lehet alapozni.

LEIDEN, Netherlands, 14 February 2014—OCLC announced today that the UKB consortium of Dutch university libraries and the National Library of the Netherlands have signed a new agreement to move library services to OCLC WorldShare.

 

UKB is a consortium of thirteen University libraries and the Dutch national library, founded in 1977

http://www.oclc.org/news/releases/2014/201408leiden.en.html

 

Utrecht University Library understood that their participation in WorldCat® and their ongoing contribution of metadata through WorldShare® Metadata services and WorldCat.org™ would address this issue. OCLC orchestrates a syndication process behind the scenes in WorldCat on behalf of libraries to make the data available to consumer websites, content providers and other partners. This satisfies the requirement from Utrecht to push links and access to their collections out to the myriad sites where students are working on the Web.

 

A Worldshare Management Platform-ot is használják, amely egy kooperatív alkalmazási környezet.

Anja Smit – egy kiváló könyvtáros, számos előadás szerzője, mint a kooperáció vezetője.

 


Üdvözlettel:
Horváth Zoltánné, Marcsi

OCLC magyarországi disztributor

 

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of lpetro
Sent: Thursday, June 25, 2015 10:46 AM
To: Nagypál László
Cc: katalist@listserv.niif.hu
Subject: Re: [KATALIST] K I T - 2015/24., jún. 17. (Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban)

 

Kedves László, kedves kollégák!

Néhány konkrétum, amit az Utrechti Egyetemi Könyvtárban tartott előadásokból megtudtuk, a következő:

  • Több évet átfogó méréseik alapján a felhasználóik elsősorban a Google Scholart, Web of Science-t és a Scopust használták információ-keresésre, míg a saját discovery szolgáltatásukat, az Omegát csak kevesen.
  • Az információ-keresést a felhasználók 0%-a (!) kezdte a könyvtár honlapján
  • Emiatt úgy döntöttek, hogy megszüntetik az Omegát, nem pedig fejlesztik. Az Omega 2013-ban leállt. A Google Scholar jelzi ha az adott publikáció megvan a könyvtárban (ahogy a mi esetünkben is), csak ők a hozzáférést könnyítették meg. A find@... linkre kattintva egy egyszerű, felugró ablakban történő azonosítási procedúra után a könyvtár felhasználói bárhol elérhetik az adott dokumentumot.
  • A fenti tapasztalatokból kiindulva tervezik a saját katalógus megszüntetését. Helyette a rekordok WorldCat-ben való pontos megjelenítésére koncentrálnak. Ezen még dolgoznak.

Simone Kortekaas a témában tartott egyik prezentációja innen letölthető: http://bit.ly/1TOhR8Z
A katalógussal kapcsolatos terveikről is volt prezentáció, de sajnos még nem kaptuk meg minden előadás anyagát. Amint hozzájutok, készséggel szolgálok további információval a kérdésről.
Üdvözlettel

2015.06.25. 9:25 keltezéssel, Nagypál László írta:

Kedves Gábor! (Másoknak is próbálok majd röviden válaszolni legkésőbb holnap délután.)

     Eredetileg az Utrechti Egyetem könyvtárára kérdeztem volna rá konkrétan, s erre válaszul inkább általánosságokat kaptam.

     Nagyobb szakintézményekben a polcok talán 95 %-a raktárban van, ahová az olvasónak nincs bejárása.
Néhol az is tendencia, hogy egyre több eddig benti dokumentumot helyeznek ki külsőraktárba, hogy a központi épület jelentősebb részét használhassák látványosabb kereskedelmi és turisztikai célokra. (Tudom, állítólag nem is kell állomány.)
     Eddig egy órán belül megkapta a komoly használó a komoly dokumentumot, most majd egy napot (vagy napokat) kell rá várnia, és közönségként azok lesznek inkább megcélozva, akik főleg bóvlit fogyasztanak és elsősorban a kényelmet, kikapcsolódást keresik.

     Az sem megoldás, ha az egyenkénti teljes szövegű dokumentum-használatért a könyvtári beiratkozási díjon felül alkalmanként külön kell fizetni.
     A G. betűvel kezdődő internetes keresőrendszer -- én nem reklámoznám -- néhányszor behozott nekem találatokat külföldi könyvtári katalógusokból is. Mit érek vele, ha megtudom, hogy tengerentúlon vagy néhány országgal odébb megvan a keresett dokumentum? (A külföldi könyvtárközi kölcsönzés igen drága.) A találatok megjelenítési sorrendjét is befolyásolja üzleti érdek, sok az irreleváns találat is.

Üdvözlettel:
NpL


From: mikulasg@gmconsulting.hu
To: katalist@listserv.niif.hu
Date: Wed, 24 Jun 2015 13:14:05 +0200
Subject: Re: [KATALIST] K I T - 2015/24., jún. 17. (Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban)

Kedves László,

-          idézés: minden további nélkül, forrásmegjelöléssel, ahogyan a KIT is feltünteti a forrást

-          katalógus: a használók hozzávetőlegesen 95%-ban a polcon keresnek – ha már a könyvtárban vannak. Ha nincsenek a könyvtárban, akkor is maga a keresett dokumentum fontos számukra, annak konkrét forrása, fizikai helye másodlagos. Ezért nem meglepő az egyes könyvtári katalógusok marginalizálódása. A dokumentumok nyilvántartása nem kérdés – szemben azok megjelenítésével és elérhetőségével.

 

Ha olyan felmérések is készülnek, amelyek a használó információkeresési szokásait vizsgálják, nem pedig csak a könyvtárhasználatot, akkor korábban azonosítható és világosabb a trend.

 

Úgy tűnik, a könyvtáros a használóhoz képest sokkal inkább tartja viszonyítási pontnak a katalógust http://kithirlevel.hu/index.php?kh=hova_nyul_elobb_a_tajekoztato_konyvtaros__--_tudat_alatt_tartozkodik_az_internetes_forrasoktol.

 

Néhány kérdés:

-          jó-e, ha a használóképzés alfája a katalógushasználat?

-          mi fontos a használónak (arányaiban), és mire menyi időt, pénzt, energiát fordít a könyvtáros (arányaiban) ezekre? Hogyan lehet harmonizálni a kettőt?

-          elérhető-e a könyvtári katalógus tartalma a Google számára?

 

Üdvözlettel,

Mikulás Gábor

 

 

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Nagypál László
Sent: Wednesday, June 24, 2015 12:38 PM
To: katalist@listserv.niif.hu
Subject: Re: [KATALIST] K I T - 2015/24., jún. 17. (Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban)

 

Kedves Könyvtárosok!

     Bocsánat, nem teljesen világos az alábbi hír, és elég járatlan is vagyok:

     Megszüntették a könyvtári katalógust, de az OPAC-ot megtartották?
Eszerint az OPAC itt valamiféle központi katalógust jelentene, nem a könyvtár online katalógusát?
Vagy a discovery szolgáltatást szüntették meg? Ez most a jövő?
(Gondolom, a hagyományos cédulakatalógust arrafelé már régebben kihajították.)

     Nem tudom, hogy egyáltalán idézhetek-e itt engedély nélkül a KIT aktuális hírleveléből.
Vagy illene várnom legalább egy hetet, míg a honlapjukon is megjelenik?
A szöveg alatt van egy olyan választási lehetőség, hogy "Továbbküldöm a hírt".
Nyilvános levelezőlistára is vonatkozik ez?

    Ezek csak kérdések. (Véleményt egyre kevésbé nyilvánítanék.)

Üdvözlettel:
NpL



> K I T -- Könyvtár - Információ - Társadalom - 2015. jún. 17. (24. szám)
>
> Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára
> Szemlék, hírek, kommentárok
>
...
> Hírek
>
> Megszüntették a könyvtári katalógust 2013-ban -- megváltozott
> használói szokások és tapasztalatok
>
> A hallgatók és a kutatók egyre inkább eltávolodnak az egyetemi
> könyvtári weboldalaktól és OPAC-októl. A legtöbb hallgató általános
> gyűjtőkörű keresőmotorokat használ. Mivel tudományos információ
> ingyenesen kereshető a Google Scholar, valamint fizetős keresőeszközök
> segítségével, az Utrechti Egyetem könyvtárában úgy döntöttek, hogy
> lekapcsolják a könyvtár discovery rendszerét, és nem is fognak új
> rendszert vásárolni, hanem a dokumentumellátásra koncentrálnak. Az
> OPAC-ot megtartották, mert úgy látták, hogy egyelőre nincsen
> alternatívája. Ehhez át kellett teki nteniük a könyvtárnak a
> tudományos információ szolgáltatásában játszott szerepét. Ennek a
> folyamatnak a részeként felmérést és interjúkat készítettek a
> felhasználók körében, akik a Google Scholar mellett megtalálták
> maguknak az előfizetett Web of Science és a Scopus szolgáltatást,
> amelyekhez a campuson kívülről és a könyvtári weboldal használata
> nélkül is könnyű hozzáférést alakított ki a könyvtár. Közben az OPAC
> és a discovery rendszer használata stabil maradt, míg az előfizetett
> folyóiratokat többen vették igénybe. Ez azt mutatja, hogy a
> felhasználók más úton is eljutnak a cikkekhez, mint a discovery
> rendszer vagy az OPAC.
> A könyvtár korábban 1,2 millió keresést mutató discovery rendszerének
> lekapcsolására 2013. szeptember 1-jén került sor. Ezt nem követték
> különösebb problémák vagy panaszok többek között azért, mert a
> lekapcsolást megelőzően tájékoztatták a felhasználókat a döntésről és
> az új információkeresési lehetőségekről. Ezenkívül átszervezték a
> könyvtári weboldalt, kiemelve a kutatóknak nyújtott szolgáltatásokat.
> A következő kihívás az OPAC mint végfelhasználói keresőeszköz
> kiiktatása lesz, mivel úgy látják, hogy a helyi katalógusok nem
> életképesek. Ehhez megfelelő alternatívát kell kínálniuk, aminek a
> kulcsa az is lehet, hogy az utrechti állományadatok elérhetők a
> holland közös katalógusban és az OCLC WorldCat-ben is. (Elképzelni az
> elképzelhetetlent: a könyvtári katalógus megszüntetése; ref.: Koltay
> T.)
> Forrás: Humanus, 2015. június 17. • Továbbküldöm a hírt
> Címkék: könyvtár, felsőoktatási v. szak- | kiszervezés | katalógus,
> integrált könyvtári rendszer (IKR) | internet információforrásként
> általában | hozzáférés, nyitva tartás | Hollandia | hatékonyság |
> hasznà ¡ló, igény | digitális (elektronikus) könyvtár | adatbázis,
> elektronikus adatok elérése |
> vissza
> ________________________________
>
...
>
> IMPRESSZUM
>
> A szerkesztők szívesen olvassák és megfontolják az Ön véleményét:
>
> - Nagy Marianna nagymarcsi@yahoo.com
> - W. Kovács Ágnes wildgica@gmail.com
> - Mikulás Gábor (információs és pr-tanácsadó) mikulasg@gmconsulting.hu
> A szerkesztők a nem saját írású cikkek tartalmáért nem vállalnak felelősséget,
> mindazonáltal törekednek a források gondos válogatására.
> Kiadja: GM Info Consulting Kft. http://www.gmconsulting.hu
> HU ISSN 1789-1817


_______________________________________________ Katalist mailing list Katalist@listserv.niif.hu https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist




_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist



-- 
PETRÓ LEONÁRD 
Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár 
 
4032, Debrecen, 
Egyetem tér 1.
+3652/512-900 / 62176 mell.