Tisztelt Balogh Béla!
>>> ... Az OPAC-okban minden katalógusrekord külön webdokumentumként jelenik meg. ...
>> Nem feltétlenül - ez az OPAC gyártójától és a beállításoktól függ.
> Vannak más technológiák, de nem emlékszem, hogy láttam volna ilyet OPAC-nál. Megköszönném, ha tudna mondani példát.
Az első, ami eszembe jut: http://newton.phy.bme.hu/bvi3/ (Kölcsönzői bejelentkezés, Példányok, Keres)
Láttam külföldi gyerekkönyvtár "nagy könyvtári szoftver" OPAC-ban is ilyet beállítva, de nem emlékszem, hogy melyikben,
egy "gyerekbarát OPAC skin" témájú előadáson. Lehet, hogy ritka kivétel az ilyen, és csak a szabályt erősíti, de van.
>> Sajnos van egy olyan technológia-jogi probléma is, hogy némelyik OPAC-ban a felhasználók száma mesterségesen
>> korlátozott (licenszdíj) és mivel a GoogleBot nem úgy viselkedik, mint egy mezei böngésző, az OPAC minden lekérést
>> külön felhasználónak számít és gyorsan kizárja. Esetleg a legitim olvasókat is.
> Ez azt jelenti, hogy az alkalmazás a konkurrens kérések számolásánál összetettebb ellenőrzést végez, és ez az
> ellenőrzés ténylegesen az OPAC-ba van beépítve, nem pedig valamilyen elékötött védelmi eszközbe?
Igen, igen, számolja a kapcsolatokat (session) URL és IP alapján. Minden új session esetén tán 15 percre leköt egy
licenszet, ha jól emlékszem. Nagy könyvtári rendszer, sok pénzért, bár az eladó még több pénzért tudja korlátlanul is
adni. A GoogleBot pár perc alatt megeszi az összes licenszet, tippem szerint azért, mert az OPAC alatti rendszer azt is
figyeli, hogy egy-egy session-ben hány kérés érkezik adott idő alatt és letiltja a túl mohó session-t - vagy csak simán
az adott OPAC és a GoogleBot nem ismerik eléggé egymás hülyeségeit (mindkettőtől elvárható lenne amúgy, hogy ismerje a
másikat és jól viselkedjen vele, de az szinergikus legényálom).
> A kisebb léptékű központosítás valószínűleg járhatóbb, például egy egyetem szintjén külön szervezet végzi az
> informatikai infrastruktúra üzemeltetését, beleértve a könyvtár rendszereinek üzemeltetését is,
Ilyet láttam már (nem) működni külföldön és belföldön is. Szerintem ez úgy működhet jól, ha van helyi IT támogatás és
központi IT támogatás is. Ahol csak az egyik van, ott vagy a helyi igényeket nem szolgálja ki a magas minőségben
szolgáltató központ vagy a helyi igényeket az és olyan minőségben szolgálja ki, ahogy a hely meg tudja fizetni. Ha van
mindkettő, a helyi IT support a kis dolgokat, a kommunikációs és a kiszállási terhet leveszi a nagy válláról és a drága
speciális szaktudás/HW dolgokat a központira hagyja. Sajnos sok helyen politikai kérdést csinálnak belőle és ... nem
mindig szép az eredmény.
> ... egy földrajzi terület (megye) hasonló szolgáltatásokat nyújtó könyvtárainak informatikai feladatainak
> központosítása, ...
Hadd kívánjam inkább a "központosulást", mint a "központosítást".
Minden jót:
Elemér
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist