Kedves Listaolvasók!
Tényleg égető szükség van szabadegyetemekre, Pesti Bölcsész Akadémiára,
civil vitafórumokra, a művészetek és a bölcsészet sokoldalú művelésére,.
Utóbb szakmán belül is jelentkeznek bölcsészellenes hangok,
s többen igyekeznek leválasztani a könyvtárosságot a humán tudományokról:
Pl. "maradjunk a kaptafánál" - bár nekem az is kérdés,
hogy kinek mi a "kaptafa" ( szakpár vagy munkakör szerint)-,
vagy a használói igényeknek (szerintem) fétisizálása
(jaj, csak rá ne kérdezzünk eredetükre, mögöttes mozgatóikra),
vagy a könyvtárosság oktatásának változó szervezeti keretei,
vagy lassan már éppen a hordozó lesz a lényeg, s a tartalom minősége alig számít,
lásd "digitális írástudás", és ki mit értsen alatta stb.
Legyünk csak bevásárlók, leltározók, adatrögzítök,
adattárolók, pultosok, adatpincérek, infoszatócsok ...?
A szakkönyvtári rendszerben is hallani törekvéseket
a bölcsész gyűjtőkörök visszaszorítására, felhígítására, marginalizálására.
A politikusi és az üzleti elitcsoportok világszerte igyekeznek
arányaiban minél kevesebb anyagi forrást biztosítani a humaniórák
kritikus művelésére (oktatására, kutatására),
s ez már számomra a kilencvenes évek közepe óta élesen megfigyelhető volt
(pl. "túl sok a filozófusl" stb.).
Üdv.:
NpL
P.S.: Persze - ahogy C. P. Snow mondja -, egy művelt bölcsésznek is ismernie kell valamennyire
pl. az anyag fizikai törvényszerűségeit, termodinamika főtételeit stb.
P.P.S.: A tárgy mezőmben szereplő harmadik kifejezést meg Richard Hofstadter egyik könyvének címéből vettem,
melyet még egy korábbi tengerentúli sötét korszak után írt. (A könyv megvolt nekem otthon sok évvel ezelőtt,
csak mostanában nem találom... )
Tényleg égető szükség van szabadegyetemekre, Pesti Bölcsész Akadémiára,
civil vitafórumokra, a művészetek és a bölcsészet sokoldalú művelésére,.
Utóbb szakmán belül is jelentkeznek bölcsészellenes hangok,
s többen igyekeznek leválasztani a könyvtárosságot a humán tudományokról:
Pl. "maradjunk a kaptafánál" - bár nekem az is kérdés,
hogy kinek mi a "kaptafa" ( szakpár vagy munkakör szerint)-,
vagy a használói igényeknek (szerintem) fétisizálása
(jaj, csak rá ne kérdezzünk eredetükre, mögöttes mozgatóikra),
vagy a könyvtárosság oktatásának változó szervezeti keretei,
vagy lassan már éppen a hordozó lesz a lényeg, s a tartalom minősége alig számít,
lásd "digitális írástudás", és ki mit értsen alatta stb.
Legyünk csak bevásárlók, leltározók, adatrögzítök,
adattárolók, pultosok, adatpincérek, infoszatócsok ...?
A szakkönyvtári rendszerben is hallani törekvéseket
a bölcsész gyűjtőkörök visszaszorítására, felhígítására, marginalizálására.
A politikusi és az üzleti elitcsoportok világszerte igyekeznek
arányaiban minél kevesebb anyagi forrást biztosítani a humaniórák
kritikus művelésére (oktatására, kutatására),
s ez már számomra a kilencvenes évek közepe óta élesen megfigyelhető volt
(pl. "túl sok a filozófusl" stb.).
Üdv.:
NpL
P.S.: Persze - ahogy C. P. Snow mondja -, egy művelt bölcsésznek is ismernie kell valamennyire
pl. az anyag fizikai törvényszerűségeit, termodinamika főtételeit stb.
P.P.S.: A tárgy mezőmben szereplő harmadik kifejezést meg Richard Hofstadter egyik könyvének címéből vettem,
melyet még egy korábbi tengerentúli sötét korszak után írt. (A könyv megvolt nekem otthon sok évvel ezelőtt,
csak mostanában nem találom... )