Miután korábban megszólaltam, az Ön Által „konkrét problémának" nevezett „ügy" kapcsán, most is azt teszem. De nem áll módomban, kedvem meg egy csöpp sincs az Ön által leírtakkal vitatkozni. Nem éri meg, A magam számára sem, pedig szeretem a szellemi harcot. Azonban az Ön szövegében fölcsendülő halk zene valami igen mélyen gyökeredző harangvirág csöngetése, a gyökeréig kellene leásni. Nem, nem és nem. Itt, most, Önnel szemben nem; ez nem egy világnézeti, hanem szakmai fórum. Engedelmével azonban egy részletet mégis kipécézek. Ezt.
„A könyveket nem szabad elégetni, de "dobozba
zárni" lehet - mint a hatvanas-hetvenes évek Magyarországán a rizikósnak talált filmeket. Valószínű, hogy a Tanú-tól nem omlott volna össze a rendszer, de Aczél György volt annyira előrelátó, hogy nem pusztította el, hanem csak átmenetileg elérhetetlenné tette. Elvtársaim az Úrban, mindenki tévedhet."
Egy anekdota: Szerelmünk hajnalán mai (egyetlen) feleségem úgy cserkészte be anyámat, hogy meghívatta velem kettőnk tervezett mozizására harmadiknak. Talán tudja: a kádári liberalizmus egyetlen helyen engedte vetíteni a Tanút. A Tinódiban. Hosszú hetekig-hónapokig kellett várni a jegyre, akkora volt a tolongás. Ámde mit nem tesz a szerelem: egyetlen párom hamaran szerzett valahonnan hármat. De nem elég hamarin: pár nappal korábban már bemutattam őt a családnak. Ez okból szülőm már nem volt igazán feszült hangulatban. De a nézőtéren abba került. Játszani kezdték a filmet, a városszerte már mesélt poénok bejöttek a közönségnek, jött a röhögés. Anyám megkérdezte tőle, miért nevetnek? Én csitítottam. De miért nevetnek?- kérdezte újra és újra. Egy türelmetlen, de udvarias nézőtárs rászólt: Tetszik tudni ez egy szatíra, karikatúra-féle. Ő meg: - Ez nem az, az a kor pontosan ilyen volt! Anyám, ha a tévében háborús filmet játszottak és megszólaltak a szirénák, kiment a szobából: az Ostromot a Várban élte át.
A film zseniális. Zseniális filmalkotás és zseniális apológiája a Kádár-rendszernek, amelyben éltük néztekor. A Népköztársaság nem a Tanú miatt omlott össze, és nem az apologikus szatíra okán marad volna fent, ha fönnmarad. Mindezt régen így gondolom, de már más is megírta, itt: http://magyarnarancs.hu/narancsszem/borzalmasan-tulerzekelt-filmek-3-klasszikusok-86574 Előzetes avagy trailer: „A nagynak szánt átverés valójában pitlák kis hazugság: az alkotó úgy próbál reklámot csinálni a kádárizmusnak, hogy teli szájjal röhögve anekdotázik arról, milyen röhejes is volt a Rákosi-éra. Nos, az ötvenes évek rohadtul nem voltak viccesek, sőt páran bele is haltak-rokkantak, s ettől Kádár egy perccel sem lett jobb fej."
Uram, a rendszer nem a Tanútól, nem a bádogdobozoló Aczéltól, és nem az elbutult Kádár miatt bukott meg, és sajnálatomra nem is az én nanoméretű, de aktív aknamunkám okán, hanem mert az összeomló Szovjetunió-ház falából rázuhanó néhány tégla összeomlasztotta. De Ön, mint Tanú-megítéléséből is látszik, a maga kis kádárizmus-házában él. S ezennel ez állítás indoklását kiterjesztem szövege egészére, mint tanúra. Ezért nem áll módomban Önnel vitatkozni; már megbocsásson. Anyám néha így pörölt: - Fiam, a falnak beszélek? Törjön a kos falat, magam már odább vagyok.
Szeretettel köszönti: szbi.
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist