2013. július 27., szombat

Re: [KATALIST] Informatikus könyvtáros szak- idén végeztem népszerűsége

Kedves Kollégák!

Mivel most végeztem, szeretném megosztani a tapasztalataim. 4 évig voltam az ELTE könyvtáros diákja a következő elosztásban: 3 félév, 1 félév gyakorlat (külföldön is voltam), 1 félév  passzívon, 1 félév diploma félév. Passzív félévemben (7 hónapig nem találtam semmit) dolgoztam egy rendőrségi irattárban, ahol akkora por és penész volt, hogy a mai napig érzem az ott begyűjtött tüdőgyulladás hatásait. Egy hónapot dolgoztam ott, majd következett a diplomafélévem.
Hivatástudatból jelentkeztem, a szakma legjobbjaitól tanultam, és volt szerencsém a szakma legjobbjaival együtt dolgozni. Imádtam, sokan engem is a lelkesedésem miatt. Humánus, sallangoktól mentes, igazi hivatásnak gondoltam ezt a munkát, ezért jelentkeztem könyvtárosnak.
Csak BA diplomával rendelkezem informatikus könyvtáros szakon, elmélet nyelvészet volt a minorom, így a könyvtárostanári mesterképzést sajnos nincs esélyem "egyszerűen" elvégezni. (Viszont bölcsészként Emoji tanultam rengeteg matematikát, formális szemantikát, logikát.) Diákként végig dolgoztam az egyetem mellett könyvtárban, irattárban, közszférában is, tehát releváns, valós tapasztalatokkal rendelkezem. Annak ellenére, hogy szakmai tapasztalatokkal rendelkeztem, két idegennyelven beszélek, úgy gondoltam, protekció nélkül itthon sose lesz munkám. Mögöttem 7 hónap intenzív munkakeresés, tehát tudtam, mire számíthatok.
Június 13-án leállamvizsgáztam, majd cirka 3-400 helyre küldtem jelentkezést. Könyvtárakba is, voltam is interjúzni, sikertelenül...
Júliusban a diplomaosztóm előtt pár nappal hívott egy fejvadász cég, hogy mehetnék adatrögzítési munkára interjúzni. Kaptam egy 3 hónapos szerződést nettó 170 ezer forintos fizetéssel, és egy héttel később már tréningeltem és kezdtem a munkát. Könyvelő vagyok most, angol, német, holland, francia számlák adatait rögzítem. A munka könnyű, az iroda szép és teljesen környezettudatos (esővízzel öblít a WC, szelektív hulladék, komposztáló), a kollégáim nagyon intelligensek, a fizetési is jó. Ha lesz rá mód, és meghosszabbítják a szerződésem, én mindenképp maradok.
Személy szerint nem vonz a pénz világa, sem a jog, sem a bankszektor. Egy egyszerű könyvtáros szerettem volna lenni, aki a webkettő lehetőségeit sem felejtve szórja az információt, feltár, megőriz, informál, meghallgat és tényleg segíti. Az embereket szolgálja.
Ma sajnos nincs igazán mód könyvtárakban elhelyezkedni, így érthető, hogy sok a pályaelhagyó. Más szakmákban is nem csak itt. Ez országos szintű probléma, nem csak szakmai. A diplomás barátaim külföldre mennek takarítani, mert itthon  nem élnek meg. Azt gondolom, ez nem normális.
Üdvözlet;
FerenczZsani






  Kedves Kollégák!
 
 Miért nem népszerű a szak? 85 ezer nettóért...
Az elhelyezkedési esélyek alacsonyak, főleg ha a szakmában szeretne maradni az ember gyereke.
Sok csoporttársamnak csak a diploma kellett, mert a szülei elvárták (nyilván ők többségében költségtérítéses képzésre jártak),
A főiskolai 50 főből maximum 5 dolgozik jelenleg könyvtárban. Az egyetemen végzetteknél (mester képzés) már jobb az arány,
de ott is akad olyan, aki szakmán kívül tud és/vagy akar boldogulni. Vagy marad a szakmában, de nem a közszférában.
El kell helyezkedni máshol, ha a szakmában nem megy; nem engedhetjük meg magunknak a munkanélküliség luxusát.
Ha pedig az ember egyszer jobb(több) fizetést kap, kevesebbért nem vált munkahelyet; inkább hagyja "veszni" a tudást
és az éveket.
   A mai fiatalok sokkal tudatosabban választanak képzést (mint akár 10 évvel ezelőtt), figyelembe veszik, mennyire "éhenhalós" (piacképes).
A közalkalmazottak bére nem fog emelkedni a következő év(ek)ben sem, béren kívüli juttatás alig van (intézményenként eltér).
A presztízs nyílt titok (büfé-ruhatár), legtöbb ismerősöm nem értette mit tanultam én 4 évig. Nem magyar irodalmat, ahogy
gondolták.
   Röviden ennyit tudok mondani két évvel az egyetem elvégzése után.
És hogy növeljem a rám zúduló kövek mennyiségét: kifejezetten örülök, ha egy-egy feslőoktatási intézményben megszűnik
az informatikus könyvtáros képzés, mert nincs szükség évente 100, de a szelekciót figyelembe véve 40 főre sem évente.
Nem beszéltem még az intézmények közötti átjárhatóságról, a mesterképzés okozta kisebb káoszról és egyéb apróságokról;
ami ellenben jó hír: legalább a mesterképzés területén kialakulni látszik az intézmények specializálódása egyes szakirányok felé
(régi nyomtatványok, tájékoztatás, informatika, információmenedzsment).
   Üdvözlettel:
                 Tempfli Hajanlka
  



 

_______________________________________________ Katalist mailing list Katalist@listserv.niif.hu https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist