Kedves Listaolvasók!
Csukás István már kiszorult, ha jól tudom! Pedig micsoda jó gyerekszínházat neveztek el róla Balatonszárszón tavaly, amely működik és tele van. Legalább onnan megismerik azok, akik nem olvassák, ha nem kötelező.
Az ízlés sokféle, és nem mindig megbízható, ezért kurzustól függetlenül nagy a felelősség a kiválasztásban: kik azok, akik az örök értékek nem múló bölcsességét sugározzák műveikben? Őket érdemes tanítani. Nagy veszteség lett volna, ha az elmúlt évtizedekben ideológiai befolyásolás miatt 1990-ig asztalfiókban maradtak volna remekművek. Épp elég volt az, hogy néha évekig kellett várni…
Én gyerekkoromban olvastam Nyírő Józseftől regényeket, a Papám szerette, de azért nekem a Móricz regények sokkal jobban tetszettek! Az egy más kérdés, hogyan hozzuk közelebb a régi nagy Írókat a gyerekekhez, akik falják a Harry Pottert (nem lebecsülve annak sem az értékeit!).
Üdvözlettel: Horváth Zoltánné
Könyvtáros informatikus
From: katalist-bounces@listserv.niif.hu [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Nagypál László
Sent: Wednesday, July 04, 2012 10:21 AM
To: katalist@listserv.niif.hu
Subject: [KATALIST] TAN: tananyag, mozgalmak
T. Listaolvasók!
Közben szabin voltam, de két gyors megjegyzés:
Ideológiától függetlenül ne az egyszerűség, közérthetőség, nevelő célzat kellene,
hogy főbb szempont legyen az iskolai irodalmi tananyag megválasztánánál,
hanem az esztétikai bonyolultság, többrétegűség élvezzen előnyt.
Extrém példa: Ady helyett ne Szabolcskát tanítsuk, ha választani kell!
Vagy ha már W. Albert belefér az iskolai tananyagba,
akkor lehetőleg ne Móriczot szorítsa ki onnan.
A feminizmus alakulását általában is kifogásoló könyvtárosoknak pedig mondanám,
hogy a mozgalmaknak időnként vannak kevésbé szélsőséges,
mérsékelt irányzataik is ...
Tisztelettel:
NpL