Kedves Kollégák!
A Könyvtárostanárok Egyesületének elnöksége a következő véleményt és javaslatot fogalmazta meg a NAT tervezetével kapcsolatban.
A vélemény honlapunkon olvasható:
Ezúton hívom fel a Kollégák figyelmét a KTE Regionális Tavaszi Szakmai napjaira is, melyet közösen szervezünk az MKE Gyermekkönyvtáros Szekcióval.Részletes program: http://www.ktep.hu/cimlap
A szakmai napokra már lehet jelentkezni:
http://www.ktep.hu/TRSZN2012reg
http://www.ktep.hu/TRSZN2012reg
A Szakmai napokhoz kapcsolódó pályázatunk beküldési határideje február 5. hétfő. Bővebb információ és feltöltés:
Szeretettel várunk minden érdeklődőt programjainkon! Üdvözlettel:
2012. március 1. 15:15 Feher Miklos írta, <mfeher@oszk.hu>:
Zajlik, pontosabban holnap lezárul az új Nemzeti alaptanterv
tervezetének véleményezése.
A Nemzeti alaptanterv (Nat) a hazai tartalmi szabályozás
alapdokumentuma. A nemzeti köznevelésrõl szóló, 2011. évi CXC.
törvény kimondja: ,,az iskolai nevelés-oktatás tartalmi egységét, az
iskolák közötti átjárhatóságot a Nemzeti alaptanterv biztosítja,
amely meghatározza az elsajátítandó mûveltségtartalmat, valamint
kötelezõ rendelkezéseket állapíthat meg az oktatásszervezés
körében, így különösen a tanulók heti és napi terhelésének
korlátozására."
Az új alaptanterv egyik fontos összetevõje, hogy a nevelés és az
erkölcsi értékek hangsúlyozása mellett kiegészül az egyes
mûveltségterületek közmûveltségi elemeivel.
A megjelenõ közmûveltségi tartalmak a klasszikus három
iskolaszakasz szerint rendezõdnek: 1-4. évfolyam, 5-8. évfolyam, 9-
12. évfolyam.
A 2012. szeptember 1-jétõl életbe lépõ törvény alapján a NAT a
tervek szerint 2013. szeptember 1-jétõl felmenõ rendszerben, az 1.,
5. és 9. évfolyamon tanulók számára lép majd életbe.
A „könyvtárra" a Nat 10 mûveltségterületébõl az Informatika címet
viselõ nyolcadikban találunk rá. A mûveltségterületen belül a
hatodik témakör a Könyvtári informatika, melyben ezt a küldetést
olvashatjuk:
A könyvtárak információforrásaikkal és szolgáltatásaikkal
meghatározó tanulási forrásközpontjai, nyitott mûhelyei a
tanulásnak, tanításnak. Ennek garanciája a tanulók
könyvtárhasználati mûveltsége, ide értve a könyvtári
információkeresési informatikai lehetõségeinek alkalmazását is.
Ezt követõen a mûveltségtartalmat a három iskolaszakasz szerint
rendezve ismerteti a dokumentum.
· Eligazodás az iskolai könyvtár tér- és állományszerkezetében.
· Könyvtártípusok megkülönböztetése.
· Az iskolai könyvtár eszköztárának készségszintû használata.
· A lakóhelyi könyvtár eszköztárának készségszintû használata.
· A különbözõ információs intézmények, elektronikus
könyvtárak, adatbázisok funkcióinak megismerése.
· A könyvtárak alapszolgáltatásainak ismerete, a használat
szabályainak betartása.
· A hagyományos és új információs eszközökön alapuló
könyvtári szolgáltatások megismerése.
· Könyvtári szolgáltatások irányított alkalmazása a tanulásban
és a tájékozódásban.
· A könyvtári információs rendszer szolgáltatásainak aktív
felhasználása a tanulásban.
· Elterjedt dokumentumtípusok, elektronikus források formai,
tartalmi jellemzõinek megismerése, megkülönböztetése,
használatuk alapjai.
· A korosztálynak készült tájékoztató források biztos
használata.
· A tanulmányi problémának megfelelõ források kiválasztása.
· Kézikönyvek, ismeretterjesztõ források önálló kiválasztása,
felhasználása tanulmányi célokhoz.
· A források azonosító adatainak megállapítása.
· A forrásmegjelölés alapjainak alkalmazása, etikai
vonatkozásainak megértése.
· A bibliográfia hivatkozástechnikájának alkalmazása a
leggyakrabban használt dokumentumtípusok esetén.
· Hivatkozásjegyzék, irodalomjegyzék készítése.
· A források alkotó felhasználása az etikai normák követésével.
Fehér Miklós
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
--
Szakmári Klára
könyvtárostanár, a KTE elnöke
szklaris@gmail.com
Budai Nagy Antal Gimnázium Bp.
229-18-94/111 vagy 229-18-15/111