tervezetének véleményezése.
A Nemzeti alaptanterv (Nat) a hazai tartalmi szabályozás
alapdokumentuma. A nemzeti köznevelésrõl szóló, 2011. évi CXC.
törvény kimondja: ,,az iskolai nevelés-oktatás tartalmi egységét, az
iskolák közötti átjárhatóságot a Nemzeti alaptanterv biztosítja,
amely meghatározza az elsajátítandó mûveltségtartalmat, valamint
kötelezõ rendelkezéseket állapíthat meg az oktatásszervezés
körében, így különösen a tanulók heti és napi terhelésének
korlátozására."
Az új alaptanterv egyik fontos összetevõje, hogy a nevelés és az
erkölcsi értékek hangsúlyozása mellett kiegészül az egyes
mûveltségterületek közmûveltségi elemeivel.
A megjelenõ közmûveltségi tartalmak a klasszikus három
iskolaszakasz szerint rendezõdnek: 1-4. évfolyam, 5-8. évfolyam, 9-
12. évfolyam.
A 2012. szeptember 1-jétõl életbe lépõ törvény alapján a NAT a
tervek szerint 2013. szeptember 1-jétõl felmenõ rendszerben, az 1.,
5. és 9. évfolyamon tanulók számára lép majd életbe.
A „könyvtárra" a Nat 10 mûveltségterületébõl az Informatika címet
viselõ nyolcadikban találunk rá. A mûveltségterületen belül a
hatodik témakör a Könyvtári informatika, melyben ezt a küldetést
olvashatjuk:
A könyvtárak információforrásaikkal és szolgáltatásaikkal
meghatározó tanulási forrásközpontjai, nyitott mûhelyei a
tanulásnak, tanításnak. Ennek garanciája a tanulók
könyvtárhasználati mûveltsége, ide értve a könyvtári
információkeresési informatikai lehetõségeinek alkalmazását is.
Ezt követõen a mûveltségtartalmat a három iskolaszakasz szerint
rendezve ismerteti a dokumentum.
· Eligazodás az iskolai könyvtár tér- és állományszerkezetében.
· Könyvtártípusok megkülönböztetése.
· Az iskolai könyvtár eszköztárának készségszintû használata.
· A lakóhelyi könyvtár eszköztárának készségszintû használata.
· A különbözõ információs intézmények, elektronikus
könyvtárak, adatbázisok funkcióinak megismerése.
· A könyvtárak alapszolgáltatásainak ismerete, a használat
szabályainak betartása.
· A hagyományos és új információs eszközökön alapuló
könyvtári szolgáltatások megismerése.
· Könyvtári szolgáltatások irányított alkalmazása a tanulásban
és a tájékozódásban.
· A könyvtári információs rendszer szolgáltatásainak aktív
felhasználása a tanulásban.
· Elterjedt dokumentumtípusok, elektronikus források formai,
tartalmi jellemzõinek megismerése, megkülönböztetése,
használatuk alapjai.
· A korosztálynak készült tájékoztató források biztos
használata.
· A tanulmányi problémának megfelelõ források kiválasztása.
· Kézikönyvek, ismeretterjesztõ források önálló kiválasztása,
felhasználása tanulmányi célokhoz.
· A források azonosító adatainak megállapítása.
· A forrásmegjelölés alapjainak alkalmazása, etikai
vonatkozásainak megértése.
· A bibliográfia hivatkozástechnikájának alkalmazása a
leggyakrabban használt dokumentumtípusok esetén.
· Hivatkozásjegyzék, irodalomjegyzék készítése.
· A források alkotó felhasználása az etikai normák követésével.
Fehér Miklós
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist