T. Lista!
Szintén a JATÉ-ra jártam a rendszerváltozás előtti öt évben.
(Legalább a bölcsészkar igazán visszavehetné J. A. nevét.)
Szegeden hallottam először a nemrég itt emlegetett "kompetencia" fogalmát.
Egy feladott olvasmányban - a nyelvtudást illetően - megkülönböztettek "competence"-t,
mint képességet / tudást, illetve az aktuális megnyilatkozást /teljesítményt (performance-t).
Idén pedig valamikor megütötte a fülemet,
hogy pesti társasházunkban a takarítónő visszaszól az egyik lakónak,
hogy ő abban a dologban "nem kompetens".
(Na, mondom, biztos valami lecsúszott pedagógus mossa a lépcsőházat.)
Egyébként azért lenne jó, ha mindenkinek megadatna a nappali tagozatos egyetemista lét,
mert a szabad diákéletet - egy megfelelő városban - semmi sem pótolja.
(Bár akkoriban sokkal kevesebb embert vettek fel,
pl. szakonként átlagban 10-20, nagyon nagy szakokon 30 fős évfolyamok voltak.)
Sajnos nem is a kötelező tárgyakra jártam leginkább,
hanem csak néhány spec. koll.-ra,
továbbá az egyetemen és a melléje szervezett kulturális rendezvényekre.
Aki csak levelezőn vagy estin tanulhatott, az egy életre lett szegényebb.
Nem "tanácsoltak el" a tanári pályától,
de egyszer Anderle - jószándékúlag - megjegyezte egy szigorlaton :
"Adok magának egy négyest, mert gondolkodik,
de ilyen idegesen tanítani nem lehet".
Javasolta a könyvtári, levéltári vagy múzeumi pályát ...
Ötödév után (abszolutoriummal) könyvtárban lettem egy ügyetlenebb raktáros,
pár évig még halogatva a szakdolgozatírást.
(Majd mikor ezt befejeztem, rögtön elvégeztem egy szakirányúbb kiegészítőt.)
Világszerte tanui lehetünk mostanában
- az üzleti élet és a hatalmi politika felől -
a bölcsészettudományok visszaszorítására indított támadások újabb hullámainak.
Már Upton Sinclair is írt erről a maga idejében (pl. Goose Step).
(Persze fogalma sem lehetett arról, hogy közben mi zajlik a SzU-ban.)
Csak kívánni lehetne, hogy kis hazánkban arányosan ma is annyit költenének kultúrára és oktatásra,
mint Klebelsberg Kunó idejében (- a "kultúrfölény" eszméje nélkül)
Üdv.:
NpL
"Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis." (J.A.)
"Tudom, hogy van baltátok is,
tudom, hogy van késetek is,
tudom, hogy mi az ábra ..."
(A. E. Bizottság)
Szintén a JATÉ-ra jártam a rendszerváltozás előtti öt évben.
(Legalább a bölcsészkar igazán visszavehetné J. A. nevét.)
Szegeden hallottam először a nemrég itt emlegetett "kompetencia" fogalmát.
Egy feladott olvasmányban - a nyelvtudást illetően - megkülönböztettek "competence"-t,
mint képességet / tudást, illetve az aktuális megnyilatkozást /teljesítményt (performance-t).
Idén pedig valamikor megütötte a fülemet,
hogy pesti társasházunkban a takarítónő visszaszól az egyik lakónak,
hogy ő abban a dologban "nem kompetens".
(Na, mondom, biztos valami lecsúszott pedagógus mossa a lépcsőházat.)
Egyébként azért lenne jó, ha mindenkinek megadatna a nappali tagozatos egyetemista lét,
mert a szabad diákéletet - egy megfelelő városban - semmi sem pótolja.
(Bár akkoriban sokkal kevesebb embert vettek fel,
pl. szakonként átlagban 10-20, nagyon nagy szakokon 30 fős évfolyamok voltak.)
Sajnos nem is a kötelező tárgyakra jártam leginkább,
hanem csak néhány spec. koll.-ra,
továbbá az egyetemen és a melléje szervezett kulturális rendezvényekre.
Aki csak levelezőn vagy estin tanulhatott, az egy életre lett szegényebb.
Nem "tanácsoltak el" a tanári pályától,
de egyszer Anderle - jószándékúlag - megjegyezte egy szigorlaton :
"Adok magának egy négyest, mert gondolkodik,
de ilyen idegesen tanítani nem lehet".
Javasolta a könyvtári, levéltári vagy múzeumi pályát ...
Ötödév után (abszolutoriummal) könyvtárban lettem egy ügyetlenebb raktáros,
pár évig még halogatva a szakdolgozatírást.
(Majd mikor ezt befejeztem, rögtön elvégeztem egy szakirányúbb kiegészítőt.)
Világszerte tanui lehetünk mostanában
- az üzleti élet és a hatalmi politika felől -
a bölcsészettudományok visszaszorítására indított támadások újabb hullámainak.
Már Upton Sinclair is írt erről a maga idejében (pl. Goose Step).
(Persze fogalma sem lehetett arról, hogy közben mi zajlik a SzU-ban.)
Csak kívánni lehetne, hogy kis hazánkban arányosan ma is annyit költenének kultúrára és oktatásra,
mint Klebelsberg Kunó idejében (- a "kultúrfölény" eszméje nélkül)
Üdv.:
NpL
"Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis." (J.A.)
"Tudom, hogy van baltátok is,
tudom, hogy van késetek is,
tudom, hogy mi az ábra ..."
(A. E. Bizottság)