Könyvtárat természetesen intézményként érdemes regisztrálni. A személyként regisztrált intézményeket a felhasználók többsége komolytalannak tartja, épp úgy, mint ha nem lenne saját tárhelye, és a hivatalos weblapja egy ingyenes szolgáltatónál lenne. Ráadásul a Facebook külön kategóriát tart fenn a könyvtárak oldalainak, így vétek lenne ezt nem kihasználni.
Adatok szempontjából rendkívül hasznos tud lenni a könyvtár címének megadása, kiegészítve a térkép funkcióval, és természetesen a könyvtár weboldalán megadott minden egyéb adatot is célszerű a Facebookon is közzétenni, különös tekintettel a nyitva tartásra. Hiszen a Facebook oldal lényege épp az, hogy adott esetben helyettesítse az intézmény hivatalos oldalát. Főleg, ha mindössze tájékozódásról van szó, nem pedig különféle szolgáltatások online igénybevételéről.
Ráfordítás tekintetében érdemes külön vizsgálni az időbeli és pénzbeli ráfordítást.
Az időbeli ráfordítás ezen belül is változó lehet. Ha csupán általános tájékoztató jelleggel hozzuk létre az oldalt, és csak akkor frissítjük azt, ha valamilyen változás van az adatokban (nyitva tartás, beiratkozási díjak), akkor a fenntartáshoz szükséges idő is elenyésző a mindennapi könyvtári munka mellett. Ha azonban aktív közösségi oldalt kívánunk működtetni (szavazások, olvasói véleményezések, események, játékok), akkor akár napi több óra jelenlétet is igényel az oldal. Utóbbi viszont természetesen sokkal eredményesebb, ugyanis míg az egyszerű tájékoztató oldalt csak annak "rajongói" látják, vagyis azok, akik célirányosan keresik az oldalt, addig az aktív online közösségi élet színtereként működő oldalba a rajongók ismerősei is állandóan belebotlanak, hiszen látják azok hozzászólásait, véleményeit az oldallal kapcsolatban, így jó esetben ők is felkeresik azt, és esetleg bővítik a rajongók táborát. A könyvtárnak pedig mindez ingyen reklám.
Már amennyiben nem dönt úgy, hogy némi pénzbeli ráfordítással célirányos reklámokat is közzé tegyen a Facebookon. Az ilyen irányú befektetések viszont véleményem szerint jelenleg még túl kockázatosak.
A Facebook látványos oldalstatisztikái ellenére a valódi haszon elég nehezen mérhető. Vajon a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár oldalának 463 feliratkozója és 10461 látogatója közül hányan döntöttek úgy, hogy beiratkoznak a könyvtárba, vagy igénybe vesznek valamilyen más fizetős szolgáltatást, esetleg valamelyik ismerősüket veszik rá erre, ezzel közvetlen profitot termelve a könyvtárnak? Az ilyen irányú visszajelzések hiányából következtetve eddig valószínűleg nagyon kevesen. Ám mivel a ráfordítás még ehhez a kevés bevételhez képest is minimális, Facebook oldalt üzemeltetni úgy tűnik mégis csak megéri.
A mérésre a hagyományos módszerek lehetnek alkalmasak. A kérdőívek webes, esetleg Facebookos változatai kellőképp informatívak lehetnek, csak rá kell venni a felhasználókat, hogy kitöltsék őket.
Megjelenési hely tekintetében pedig akkor lehet jó választás a Facebook, ha elsősorban a fiatalabb korosztályt kívánja megcélozni a könyvtár. Legalábbis egyelőre. A jövőben valószínűleg minden könyvtárnak célszerű lesz regisztrálnia vagy a Facebookra, vagy annak valamelyik népszerűbb utódjára.
Üdvözlettel,
Kosina Zoltán
DEENK
2011/10/18 Mikulás Gábor <mikulasg@gmconsulting.hu>
Kedves Kollégák,érdeklődöm, hogy az eddigi tapasztalatok szerint könyvtárnak milyen módon érdemes megjelennie a Facebook-on? Pl.:- milyen adatok megadása lehet praktikus?- milyen módon érdemes regisztrálni (intézményként / személyként)?- mennyi ráfordítás jelent a jelenlét?- mennyi a mérhető, konvertálható haszon (pl. növekmény a használatban)?- milyen a haszon praktikus mérési módja?- a Facebook-e a megfelelő megjelenési hely?Részválaszok is érdekelnek. Legjobbak lennének a mért adatok, de köszönöm a véleményeket is.Köszönettel,Mikulás Gábor................................................................................
.............................. Mikulás Gábor ...........................
................... információs és pr-tanácsadó .................
......... www.gmconsulting.hu www.kithirlevel.hu ........
mikulasg@gmconsulting.hu www.twitter.com/mikulasg
.... tel.: 76 497-568, 30 239-2293, Skype: mikulasg ......
.................................................................................Mielőtt kinyomtatnád ezt az e-mailt, gondold meg, valóban szükséges-e. Napról napra kevesebb fa lesz a világon.
Before you print this e-mail, please consider whether it is really necessary. Each day there are fewer trees on Earth.
__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6552 (20111018) __________
Az üzenetet az ESET Smart Security ellenõrizte.
http://www.eset.hu
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist