2011. július 12., kedd

Re: [KATALIST] kérdés

Kedves Marcsi,
jól jön leveled, a vándorgyűlésen rá is fogok kérdezni konkrétan, hogy hol "vannak javaslataim benne" a könyvtárakban. (Melyekről örömmel beszámolok KIT-ben is.)
 
Sematizálás... Érdekes, hogy az emberek érdeklődése pl. az egyes településeken kb. 10%-ban tér el egymástól (de ha tetszik, legyen 15% :-). Erről az olvasásszociológusok, marketingesek, IKR-szolgáltatók tudnak pontos adatokkal szolgálni -- szívesen hallgatom őket. Ami azt is jelenti, hogy a használók 90%-ban lényegében azonos szolgáltatásokat, dokumentumokat kívánnak. Mindez 10%-ban valóban nem teszi lehetővé a sematizálást. Egyszerűen: Kazincbarcikáról elég jó hatásfokkal meg lehet(ne) tervezni, ki lehet szolgálni a szigetvári igényeket -- vagy viszont.
 
A jelenség hatványozottan értelmezhető a bibliográfiai rekordok előállítására, mely Nyugaton gyakorlatilag már nem könyvtáron belüli feladat (OCLC), vagy ha az, akkor is erősen centralizált (pl. Bath, UL), mely jobban biztosítja a minőséget és a hatékonyságot. Egyszerűen: ha valaki most könyvtárában dokumentum-leírással foglalkozik, jól teszi, ha komolyan elgondolkodik további pályáján. -- Elnézést a gyengébb idegzetűektől. De a virtuálisan még nem tájékoztatók széke sincs biztonságban.
 
Pálya ott van, ahol és amely terület még nem, vagy csak elég rossz hatásfokkal automatizálható. MP3-ról is lehet mesét hallgatni, de ha a könyvtárosnéni /-bácsi (vagy az általa beszervezett személy -- vö.: a tágabb közösség kompetenciáinak becsatornázása http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=kellemes_kornyezetet_es_konyvet_biztosit_a_konyvtar_mesedelutanok_onkentesekkel_kepekkel) olvas a könyvtárban, az egészen más lehet. Az "értéknövelt" lehet a közösségben. A személyes információs tanácsadó, aki ott ül a szakemberrel egy projektcsoportban vagy a tanulószobában, iskolai órán, eredményesebben segíthet, mint az (optimális esetben szintén könyvtáros által szerkesztett) wikipédia. Stb.
 
Tehát továbbra is van értelme a könyvtárosságnak -- ha általában nem is ott / úgy / akkor, ahol eddigi tapasztalataink szerint volt.
 
Üdv,
Gábor
 
 

Sent: Tuesday, July 12, 2011 10:13 AM
Subject: Re: [KATALIST] kérdés

Kedves Gábor és T. Lista!

Nem értem, hogy miért akarjuk sematizálni kölcsönzőhelynek a könyvtárat és kölcsönző könyvtárosnak a könyvtárost? Ha most megnézzük, mit csinálnak a könyvtárosok, annak csak töredék és befejező  része a kölcsönzés, és annak is a jelentős része inkább szociálpszichológia, kiadványismeret, irodalmi,  történelmi stb. tájékozottság, gyűjteményismeret, tananyag ismeret stb., hiszen bestseller kölcsönzőhely már a Westendben is van, de a könyvtár nem ezt nyújtja.

 

Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a bibliográfiai rekord előállítása már nemzetközi együttműködésben folyik, és nagyon jól körülhatárolható és szükséges szakértelem függvénye. A szemantikus web irányzat fejlesztéseihez a metaadat előállítás, csere, konverzió nem csak a könyvtárosok számára nélkülözhetetlen, az igénye  régen kinőtt a könyvtárak falai közül, csak épp az a helyzet, hogy a könyvtárosok tudják a legjobban elkészíteni – ha ismerik a különféle szabványokat és meg van ehhez a nem látványos munkához a hivatástudat. A géppel olvasható információ fontos előfeltétele a minőségi metaadat, ezért jelentősége nem csökkenni fog, hanem nőni. Nem véletlen, hogy a legnagyobb könyvtárak, és könyvtári szolgáltatók jelentős erőket fordítanak a szabványos leírások, szabványok és az automatizálás fejlesztésére, mert ezzel lehet a nemzetközi együttműködésben részt venni, ld. OSZK, DENK stb.

Gábor javaslatai az én meglátásom szerint már régen benn vannak a könyvtárakban, ahol ezeknek a tevékenységeknek az értékét az intézmény tekintélye is támogatja.

Információprezentálásra éppúgy készen áll egy fiatal vagy nem fiatal szakirányú képzettséggel rendelkező  könyvtáros, mint irodalomkritikák írására, recenziók előállítására, személyes információ tanácsadó feladatra stb.

És még nem is beszéltünk arról, hogy a web oldalak információval való előállítása már szerkesztői feladat (lenne), amelynek van marketingje, dizájn része, pedagógiai, pszichológiai vetülete, nem beszélve a jó stílusról, helyesírásról, technikai és tárgyi tudásról  – és sorolhatnám még a szükséges ismereteket, amelyek egy része hasonlóan más szakmákhoz a munkavégzés során, a saját intézmény nevelő hatása nyomán gyakorlattal, önképzéssel vagy továbbképzésekkel sajátítható el.

 

Üdvözlettel:
Horváth Zoltánné

Könyvtáros informatikus

 


From: katalist-bounces@listserv.niif.hu [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Mikulás Gábor
Sent: Monday, July 11, 2011 9:12 PM
To: Katalist
Subject: Re: [KATALIST] kérdés

 

Kedves Zsófia,
egy dolog a hatályos jogszabályok, másik a trendek, főként, ha a könyvtáros szakmán kívülre is tekintünk. (S újabban a jogszabályok egyik napról a másikra is gyökeresen megváltozhatnak.)



__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6286 (20110712) __________

Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.

http://www.eset.hu