Egy kedves nyugdíjas kolléganő írta, talán nem haragszik meg, ha név nélkül közlöm itt a magánlevél részletét:
> Ugyanis a folyóírás kiiktatása a manuális készség fejlődését is kiiktatja.
> Az ún. keleti "Kistigrisek", továbbá Kína, Japán, Korea manuális készsége és
> ügyessége a mikroelektronikában, pl. a chipkészítés, vagy az integrált
> áramkörök készítésének kezdeteinél, az ezen alapuló berendezések
> összeszerelésénél való magas alkalmasság arra vezethető vissza, hogy írásuk
> finom ecsetkezelést igényel. Alapkövetelmény a magasabb szinteken a
> kalligráfia kimagaslóan pontos ismerete ezekben a részben képírást ill.
> fogalomírást használó népeknél. Ez akkor is igaz, ha közben egyszerűsítő
> írásreformok itt is ott is történtek.
Egy nagyon kedves informatikus tanár levelezőtársam pedig a következőket válaszolta nekem:
"Az a tapasztalatom, hogy az elektronikus média felszínesebbé teszi az
embereket. Azt gondolom, hogy annak, hogy a diákok nem tudnak rendesen
végigülni egy előadást (különösen powerpointos előadást) részben ez is
az oka. A tévé, internet, stb. hozzászoktatja őket a gyorsan változó,
pörgő képekhez, hogy nem kell mindent alaposan elolvasni (interneten
én is felületesebben olvasok, mint ha könyvben olvasnám, sőt, mintha
nyomtatott újságban olvasnám), stb. Az olyan előadásokon, ahol
kénytelen jegyzetelni (mondjuk egész egyszerűen azért, mert a tanár is
a táblára ír), sokkal jobban figyelnek. Már csak azért is, mert írás
közben muszáj jobban koncentrálni.
Itt van egy norvég kutatási eredmény arról, hogy a kézírással tanuló
gyerekek jobb eredményt érnek el (akkor is elhiszem, ha ez nem
tudományos oldalon jelent meg):
http://www.hir24.hu/tudomany/2011/01/23/kezirassal-jobban-rogzul-az-ismeret/
Azt gondolom, itt nem csak arról van szó, hogy az egyik eszközt (toll)
felcseréljük egy másikra (billentyűzet). A kézírás sokkal több
mentális erőfeszítést igényel. (Azt egyébként határozottan támogatom -
már reggel is írtam - hogy tanítsák meg 10 ujjal gépelni a gyerekeket.
Évek óta mondogatom, hogy nem értem, miért nem teszik.)
Egy kis kitérő, bár talán mégis ide tartozik, ha nem is szorosan. Jó
pár évvel ezelőtt, amikor elindult a sulinet, hallottam egy
beszélgetést Roska Tamással. (Celluláris számítógép egyik atyja,
Sztaki, Berkeley, Pázmány dékán, infobionika - csak ha véletlenül Laci nem
ismerné a nevét.) Lehet, hogy most is, de akkoriban az év felét (több
éven keresztül) Amerikában töltötte. Azt mondta, hogy ott is volt
valami ilyesmi program, így akarták a külvárosi lepukkant iskolák
diákjait felhozni. Kiderült, hogy az elképzelés teljes kudarc lett,
mert ahogy monda: "mindenki azon a szinten használta az internetet,
amilyen szinten volt". Vagyis az értelmesek értelmes dolgokra, a
műveletlenek butaságokra. (Bár, ez az írásra is érvényes lehet.)
Itt pedig pontosan az írásbeliség és a számítógép kapcsolatáról interjúvolnak
meg egy agykutatót...:
http://www.polgarinfo.hu/modules.php?name=News&file=print&sid=2290
Nagyon veszélyes a túlzottan utilitarista nézőpont, vagyis
az, hogy csak olyat tanítsunk, amelynek közvetlen, kézzel
fogható haszna van. Van egy csomó olyan dolog, ami csak hosszabb távon
fejti ki a hatását. Ilyen pl. a művészeti nevelés (amelynek kicsit a
kézírás is része lehet, de erről majd kicsit később). Ezt most nagy
előszeretettel próbálják kiűzni az iskolákból (szerintem
tudatosan, nehogy gondolkozó embereket képezzünk), pedig bizonyítottan
komoly szerepe van a gyerekek fejlődésében. Ezt is "agyas" könyvekben,
ill. más jellegű tanulmányokban olvastam, bár egy részét már nagyon
régóta tudom. Agykutatók szerint az az ember lehet igazán kreatív, aki
gyerek- és tini korában elég művészi nevelést kapott. Nem emlékszem
már a pontos okfejtésre, de talán az is benne lehet, hogy a hatékony
tanuláshoz érzelmi kapcsolódások is kellenek.
Egy - talán dán, de lehet, hogy csak Dániáról szóló - tanulmány pedig
arról számolt be, hogy azok között az emberek között, akik ilyen
nevelést kaptak, kimutathatóan alacsonyabb volt a munkanélküliek
aránya. Gondolom, összefügghet a kreativitással.
Azt gondolom, hogy a kézírás is hasonló funkciót (is) tölthet be. Pár
éve hozzám kerültek nagyapám 10-14
éves kora közötti rajzai. Bő 100 évvel ezelőttiek.
Nagyon szépek a rajzok. És nem azért, mert a nagyapám kiugró rajzi
tehetség lett volna - bár nálam biztosan jobb - hanem mert így
tanítottak akkoriban. A négy év alatt nulláról igen magas szintre
jutott. Nagyon precízek a rajzok (van köztük jó pár tusrajz is), és
nyilván nem az volt az elsődleges céljuk, hogy művészembereket
képezzenek, hanem az, hogy hozzászoktassák a gyerekeket a
koncentrálásra, elmélyült munkára, precízségre, önfegyelemre, és még
lehetne sorolni, hogy mire. Azt hiszem, az írástanításnak is van ilyen
szerepe is."
Bocsánat a hosszas idézésért: azt hiszem a "hagyományos" írásbeliség védelme megér néhány percet...
Csak úgy eszembe jut: Csorba Győző, élete utolsó éveiben, amikor már nem nagyon tudott kézzel írni, minden a felesége által gépelt levél végén (néha már csak macskakapás-szerűen), bocsánatot kért, amiért nem kézírásos levelet küld. Tudom, azt gondolta (mondta is): a kézírásban "benne van az ember". Az író (ma már számító)- gép "elveszi" a levélből az embert.
Üdvözlettel: Pintér L.
2011/7/22 Péter Mátyás Eötvös <eotvospm@gmail.com>
T. Lista!
A nyári melegben eszembe jutott egy elgondolkodtató cikk. Régebben
leltem rá valahol, talán éppen itt bukkant fel, ez esetben elnézést
kérek. Pintér úr írástudatlan amerikaiakról szóló cikke juttatta újból
eszembe.
Erre - és az előzőkre - kicsit cinikusan: Nekem már nem fáj, én már
tudok írni-olvasni. Engem kár nem ér. Ha pedig egyes ilyen könnyelmű
nemzetek, országok lemondanak évezredes örökségükről, tegyék. Ha ezért
eltűnnek a történelem süllyesztőjében, senki nem fog egy könnycseppet
sem hullajtani értük.
Ahogy az egyik kommentelő megjegyezte: A japánoktól várhatnánk
először, hogy sutba dobják a hagyományos kézírást, hisz ők a leginkább
technokraták. Mégsem dobták el maguktól kulturális örökségüket.
Biztos hogy jó nekünk ez a szép új webkettes világ? Azért nálam /
nálunk roskadozik még a polc a könyvek súlya alatt.
http://nyuz.elte.hu/kepletes-beszed/az-vagy-amit-elolvasol
További kellemes nyarat kíván: Eötvös P. Mátyás
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
--
Pintér László
nyugdíjas főkönyvtáros
7635 Pécs, Csóka dűlő 8.
Tel.: 72/226-151
Mobil: +36 30 981-88-45
Honlap: http://www.csorbagyozo.hu