2011. június 15., szerda

Re: [KATALIST] OSZK pontok es a biztonsagos muszaki hozzaferes - kerdesek

Kedves Kollégák!

Nagyon köszönjük a felvetést, örülnénk, ha minél több intézmény csatlakozna
az OSZK-Pont hálózatunkhoz.

Sajnos "how-to"-t nem tudunk adni. Ennek oka az, hogy minden intézmény
saját, egyedi informatikai infrastruktúrával rendelkezik, így nem
általánosíthatók a beállítások.
Azonkívül egy ilyen lista felvetne szerintünk elég komoly biztonsági
kérdéseket, arról már nem is szólva, hogy esetleg bizonyos
termékeket/megoldásokat előtérbe hozhatna.
Általánosságban annyit tudunk mondani, hogy az OSZK-Pontos gépeken
gondoskodni kell mind hardveresen, mind szoftveresen a szolgáltatott
dokumentumok biztonságáról.
Néhány címszó arról, hogy itt az OSZK-ban milyen megoldásokat alkalmazunk, a
teljesség igénye nélkül: adatmentésre alkalmas eszközök tiltása (USB,
floppy, DVD, kártyaolvasó, nyomtató, stb.), tűzfal, active directory, vlan,
programfuttatások korlátozása, hálózati elérés korlátozása, saját
felhasználói shell, böngésző korlátozása (pl: ne tudjon a felhasználó
elnavigálni az OSZK-DK honlapjáról) stb.

A weboldalon található intézménylista azonnal frissül, mihelyt új intézmény
csatlakozik az OSZK-Pontok hálózatához.

Üdvözlettel:

Andrásiné Boros Tímea
rendszerkönyvtáros
Országos Széchényi Könyvtár


-----Original Message-----
From: katalist-bounces@listserv.niif.hu
[mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of "Szabó G. Tibor"
Sent: Friday, June 10, 2011 12:29 PM
To: KATALIST levelezőlista
Subject: [KATALIST] OSZK pontok es a biztonsagos muszaki hozzaferes -
kerdesek

Felvetődött könyvtárunkban, hogy OSZK hozzáférési pont lehetnénk,
bővítve olvasóink számára a lehetőségeket
azzal, hogy az OSZK digitális gyűjteményét (http://oszkdk.oszk.hu/)
dedikált hálózaton elérhessék.
E szempontból Zalaegerszeg terra incognitának tűnik az OSZK pontok
listája szerint: http://www.oszk.hu/oszkpont/?b=&f=p
Győrben viszont 2009 óta elérhető az OSZK digitális gyűjteménye:
http://www.gevk.hu/?t=adatbazisok/OSZK

Nem értem, milyen szakmai, felhasználói okai lehetnek annak, hogy
2008-as indulása óta mindössze kilenc(!)
könyvtár vágott bele abba, hogy hozzáférési pont legyen?
(Viszonylag kevés elérhető dokumentum? Szakmai érdektelenség vagy
tudatlanság? Szervezési és/vagy jogi akadályok?
Felhasználói idegenkedés a "könyvtárhoz láncolt" e-hozzáféréstől?
Megérne egy Ishikawa-diagramot...)

Különösen érthetetlen számomra, hogy tengernyi "támop-tiop" támogatás,
flancos együttműködés valósult meg idő közben...

Úgy látom, nem attól függ az OSZK hozzáférési pont megvalósítása, hogy
mennyire népes a befogadó könyvtárak települése,
hiszen működik a tizenezres Tiszafüreden is. De hol van Pécs, Debrecen,
Nyíregyháza stb.?
(Vagy csak a hozzáférési pontok listájának frissítése elhanyagolt?)

A számunkra különösen szűk kör ellenére az OSZK hozzáférési pont
regisztrációs eljárását megkezdtük.

A hozzáférési pontként szolgáló eszközön/eszközökön olyan műszaki
feltételeket kell kialakítanunk,
mely megfelel a 117/2004. (IV. 28.) Kormányrendeletben és a 52/2007.
(V.17.) GKM-OKM együttes rendeletében megfogalmazott
elvárásoknak, tehát
"megakadályozza a gyűjteménye hozzáférhetővé tett elemeinek módosítását,
többszörözését (bármely hordozón való rögzítését),
illetve az igénybe vevőként meghatározott személyek körén kívülre
irányuló közvetítését, ideértve a nyilvánosság számára történő
hozzáférhetővé tételt is".

Meg szeretném tudni, van-e egy pontosabb informatikai "how to"-ja az
ilyen pontok létrehozásának,
pl. Windows 7 és/vagy Linux kliensek esetében milyen konkrét
beállításokat kell elvégezni (lépésről lépésre)?
Komoly segítség lenne, mivel nem kellene helyben kitalálgatni a jogi
feltételeket "többé-kevésbé" teljesítő műszaki megoldásokat,
csak adaptálni a jó, minden szempontból tesztelt megoldást.
(Tudom, ez nem probléma azokban a könyvtárakban, ahol nálam jobban
képzett, tehetségesebb stb. könyvtári informatikusok dolgoznak...)

A Könyvtári Intézet nyújt a szakma számára ilyen kérdésekben (mint NAVA-
vagy OSZK pont kialakítása) könyvtár-informatikai megoldás-támogatást?
A Kutatási- és szervezetfejlesztési osztály feladatai közt szerepel az
"információ-technológiai tanácsadó tevékenység
(könyvtár 2.0, RSS, ingyenes és nyílt forráskódú szoftverek és
alkalmazások, honlapok fejlesztése)".
Nem tudom, az én felvetésem ("how to" biztosítása) belefér-e ebbe?

Üdvözlettel:

Szabó G. Tibor könyvtári szakinformátor
Budapesti Gazdasági Főiskola Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg Könyvtára
http://www.pszfz.bgf.hu/gkz
8900 Zalaegerszeg, Gasparich Márk u. 18/A, Tel.: +36 (92) 509-941
--------------------------------------------------------------------

Ps.: Ez a téma 1000x jobban érdekel, mint a nemesológia vagy a cím- és
rangviselde...

__________ Information from ESET Mail Security, version of virus signature
database 6195 (20110610) __________

The message was checked by ESET Mail Security.
http://www.eset.com

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist