2011. június 16., csütörtök

Re: [KATALIST] kérdés - libinfo

Támogatom a Libinfo ingyenes válaszainak nyilvánosságát. A fizetős
válaszok esetében (lásd Libinfo SZMSZ 4.2.)
érthetőbb az intézményi/anyagi érdek - már ha az avulás stb. miatt nem
illúzió a régebbi válaszok ismételt értékesítése.

Azon kár aggódni, hogy az elavult válaszok félrevezetőek lehetnek -
szinte minden avul, a tájékozódók a használhatóság/szavatosság
önálló megítélését semmiképp sem spórolhatják meg.
Ha az avult információk "kézbe adására" ennyire kényesek a könyvtárak,
rögvest kiszórhatnák legalább harmadát az állományuknak, illetve
Mikulás Gábor sem tudott volna évekkel ezelőtt olyan régi térképet
kölcsönözni, amivel majdnem Ötzi sorsára juttatta kis családját
Ausztriában ;-)

Az is etikai dilemma, hogy a közpénzen (fizetett munkaidőben)
elkészített válaszok mennyire intenzíven hasznosulnak, mit érdemes ezért
tenni.

A válaszadók "jogos privilégiumát" nem egészen tudom értelmezni. A
szerzői jogra gondolnak?
Tény, hogy a komplexebb tájékoztatási válaszoknak az Szjt. 4. (2)
szerinti egyéni, eredeti jellegük van.

Ha a Libinfo könyvtárosának válasza munkaviszonyból folyó kötelesség is
(a libinfózás a
munkaköri leírásába foglalt tevékenység), akkor a válaszára vonatkozó
vagyoni jogok a munkáltatót illetik, továbbá
"Ha a mű elkészítése a szerzőnek munkaviszonyból folyó kötelessége, a mű
átadása a nyilvánosságra hozatalhoz való
hozzájárulásnak minősül."
(A munkaköri rendezettséget egyébként ajánlom is - régebben sub rosa
hallottam olyasmit, hogy munkahelyi vezető neheztelt beosztottjára
annak felvállalt "libinfózásáért".)

Ha a Libinfo könyvtárosának tevékenysége nem munkaköri feladat, de
munkaidőben végzi, akkor is közpénzből fizetett bérért tájékoztat.
Morális kérdés, hogy ilyenkor mi a teendő, de szerintem nevének a
"tájékoztatmányon" történő feltüntetésén kívül nem nagyon akad.
(Talán nem akkora kolonc ez a közszolgálat - ha meg igen, ki lehet
próbálni a privát infobróker pályát...)

Ha a Libinfo könyvtárosának tevékenysége nem munkaköri feladat és nem is
munkaidőben végzi, akkor minden jog az övé,
tényleg úgy nem osztja meg a nyilvánossággal válaszait, ahogy akarja.
Ekkor viszont nem értem az altruizmusát - mi vitte arra, hogy
szabadidejéből ingyenes tájékoztatásra áldozzon?

Remélem, kidolgozható az a méltányos megoldás, melyben a válaszok is
nyilvánosa(bba)k és a Libinfo munkatársai is megbecsültebbek.

Minőségügyi szempontból a nyilvánosság jótékonyan hatna, a Libinfo
tájékoztatási teljesítménye összemérhető lenne
más hasonló szolgáltatásokkal, a magunkéval stb.

Erről jut eszembe: nem tudom, van-e a Libinfo-ban felhasználói
visszacsatolás/értékelés a kb. 40 bejegyzést tartalmazó Vendégkönyvön kívül.
Ha minden válaszra lehet online értékelést készíteni (pl. X fokú skálán
választva trétől a megvilágosodásig), akkor most több ezer
minősítés áll(na) rendelkezésre. Felhasználható a szolgáltatás és a
személyzet fejlesztéséhez, a legkiválóbb munkatársak elismeréséhez stb.
[Tudom, ez is manipulálható lenne, akár az online
használtcikk-kereskedelmben az eladók értékelése, de könyörgöm, ne azt
nézzük,
hogyan nem működik valami.]

A magam részéről a Libino ismertségéért annyit tehetek, hogy évek óta
bemutatom és ajánlom az első éves közgazdász
hallgatóknak a Kutatás- és tanulásmódszertan tárgy keretében tartott
könyvtárhasználati blokkban.

Üdvözlettel:

Szabó G. Tibor könyvtári szakinformátor
Budapesti Gazdasági Főiskola Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg Könyvtára
http://www.pszfz.bgf.hu/gkz
8900 Zalaegerszeg, Gasparich Márk u. 18/A, Tel.: +36 (92) 509-941
--------------------------------------------------------------------


2011.06.15. 16:36 keltezéssel, Horvath Robert írta:
> Kedves Kolléga, Kollégák!
>
> Ezt sokan, és talán joggal kérdezik.
>
> Azt írom talán, mert általában nem szokott felmerülni, hogy a
> könyvtárak közzé tegyék a /saját/ elektronikus referensz válaszaikat
> (melyekért egyrészt ők maguk szenvedtek meg, másrészt amelyek között
> az évek távlatában számos elavult is akad).
>
> A válasz, amit a konkrét kérdésre én adni tudok, a következő: a
> Libinfo döntéshozó szerve a Konzorcium taggyűlése, amely eddig még nem
> döntött úgy, hogy a szolgáltatás archívuma nyilvános legyen.
>
> Ennek legjobb tudásom szerintnem figyelmetlenség vagy elzárkózás az
> oka, hanemhárom dolog:
>
> - Az első, hogy a Libinfo Archívuma *hozzáférhető a válaszadásban
> résztvevő könyvtárak számára*;
> - a második, hogy a tagkönyvtárak egyedüli honoráriuma ennek az
> Archívumnak a használata;
> - a harmadik, hogy az Archívumban több mint húszezer kérdés és válasz
> található, a szolgáltatás különböző korszakaiból, különféle
> formátumokban.
>
> A technikai-informatikai problémák nagy energiával, de megoldhatóak
> lennének. Az etikai dilemma azonban még ekkor is fennállna: ezen az
> Archívumon kívül a válaszadóknak semmilyen - valóban jogos
> -privilégiuma nem maradna erőfeszítéseik viszonzásaként.
>
> Ez utóbbi ellenére, mint említettem, semmilyen teljes elzárkózásról
> nem tudok a nyilvánossá tétel tekintetében. A jövő kétségtelenül ebbe
> az irányba mutat, és megoldást kell majd találnunk erre az igényre is,
> áma méltányosság szempontjának teljesítésével együtt.
>
> Üdvözlettel:
>
> Horváth Róbert
>
> 2011.06.14. 19:23 keltezéssel, Füzessi Károly írta:
>> Kedves Kollégák, kedves Horváth Róbert,
>>
>> engem mindig is az a kérdés foglalkoztatott, hogy a Libinfo válaszai
>> miért nem nyilvánosak.
>>
>> Kiváló reklám lenne mind a szolgáltatásnak, mind a szakmának, és így
>> a keresőkön keresztül feltehetőleg azokhoz jutna el a szolgáltatás
>> híre és terméke, akik potenciális használók, nem kéne kétszer
>> ugyanazt a kérdést megválaszolni (se feltenni), a sok látható
>> válasszal akár a pénz is könnyebben csorogna, és az a kérdés fel se
>> merülne, hogy működik-e a szolgáltatás.
>>
>> Üdvözlettel:
>> Füzessi Károly
>>
>> On 2011. 06. 14. 15:12, Horvath Robert wrote:
>>> Kedves Kollégák!
>>>
>>> A kolléganő ötletét nagyon jónak tartom, így a Libinfo szeretné majd
>>> a Lista tagjaival megosztani néhány érdekesebb válaszát.
>>>
>>> A Nagy Lászlónak tulajdonított sorokkal kapcsolatban egyébként
>>> ugyanarra a végkövetkeztetésre jutottunk - két munkanap alatt -,
>>> mint amit utóbb olvashattunk.
>>>
>>> Üdvözlettel:
>>>
>>> Horváth Róbert
>>>
>>> 2011.06.09. 12:21 keltezéssel, Horváth Zoltánné írta:
>>>>
>>>> Kedves Könyvtárosok!
>>>>
>>>> Van, amikor érdemes következtetést levonni, vagy előrelépni. Mi
>>>> lenne, ha néhány érdekes és közérdekű Linbinfo válasz a Katalisten
>>>> is megjelenne, mindenki épülésére? Ezzel a megoldással a Libinfo
>>>> önreklámja is jobb lenne, és a könyvtárosok -- egyébként meglévő
>>>> Libinfo ismerete is folyamatosan ébren lenne tartva.
>>>>
>>>> Üdvözlettel:
>>>> Horváth Zoltánné
>>>>
>>>> Könyvtáros informatikus
>>>>
>>>> ------------------------------------------------------------------------
>>>>
>>>>
>>>> *From:*katalist-bounces@listserv.niif.hu
>>>> [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] *On Behalf Of *Horvath
>>>> Robert
>>>> *Sent:* Wednesday, June 08, 2011 12:45 PM
>>>> *To:* katalist@listserv.niif.hu
>>>> *Subject:* Re: [KATALIST] kérdés - libinfo
>>>>
>>>> Kedves Kollégák!
>>>>
>>>> Valóban, bennünket, a Libinfo <http://libinfo.oszk.hu>
>>>> szolgáltatásban közreműködőket is meglep, hogy gyakran jelennek meg
>>>> a Katalisten olyan kérdések, amelyek kifejezetten e szolgáltatás
>>>> profiljába <http://libinfo.oszk.hu/ismerteto.php> vágnak. Hogy én
>>>> is "költőien" fogalmazzak, nem tudjuk mi az oka annak, hogy az
>>>> internet korában nem eléggé ismert ez a tizenkét éves, jelenleg
>>>> negyvenhat tagkönyvtár és száz válaszadó szakreferens
>>>> <http://libinfo.oszk.hu/taglista.php> munkáját dicsérő ingyenes
>>>> szolgáltatás (nem szólva azokról a kollégákról, akik korábban
>>>> dolgoztak benne és érte).
>>>>
>>>> Pedig működik - amiről hamarabb meg lehet győződni, mint leírni
>>>> akár egyetlen működésében kételkedő mondatot.
>>>>
>>>> És fejlesztései is vannak. Van chat
>>>> <http://libinfo.oszk.hu/kerdezzen.php>je, gyorsan megválaszolható
>>>> kérdésekre, nem egészen egy éve készült el angol
>>>> <http://libinfo.oszk.hu/lang.php?lang=en&ol=in> és német
>>>> <http://libinfo.oszk.hu/lang.php?lang=de&ol=in> nyelvű
>>>> honlapverziója, és bárki megpróbálhatja megválaszolni nyilvános
>>>> nemleges válaszait <http://libinfo.oszk.hu/blog.php> (főként
>>>> idézetkeresések) - hogy csak az utóbbi évek fejlesztéseit említsem.
>>>> És ami a fejlesztéseknél sokkal fontosabb: a mindennapi válaszadás,
>>>> amelynek során - talán - ugyanolyan színvonalon válaszolja meg az
>>>> egyre speciálisabb és speciálisabb kérdéseket. A hasonló nemzetközi
>>>> szolgáltatásoknál - felméréseink alapján mondhatom - komolyabb,
>>>> részletesebb válaszokat ad (így sem pótolva természetesen a
>>>> további, egyéni kutatómunkát).
>>>>
>>>> A tagkönyvtárak a saját könyvtári honlapjaikon reklámozzák.
>>>> Többször és sok helyen elmondtam már, hogy a Libinfo esetében -
>>>> ugyancsak tapasztalatainknak megfelelően - a direkt marketing nem
>>>> működik. Ez rendkívül nagyszámú és nem igazán könyvtári
>>>> kompetenciába tartózó kérdéseket eredményezne, melyeket a jelenlegi
>>>> feltételek keretei között nem tudnánk (és talán nem is szeretnénk)
>>>> megválaszolni.
>>>>
>>>> Éppen néhány hete született meg a konzorciumi döntés, hogy
>>>> rövidesen a Facebookon is megjelenünk. Ezeken kívül nem tudom, hogy
>>>> mi lehetne még megoldás a /megfelelő/ népszerűsítésére -
>>>> megfelelőre, mivel a önmagában a népszerűsítés minőségi
>>>> szolgáltatás esetében nem abszolút érvényű fogalom.
>>>>
>>>> Egy megoldás jut még eszembe: megfelelő ismeretek és dezinformációk
>>>> hiánya <http://libinfo.oszk.hu/index.php>. Az, hogy a könyvtárosok
>>>> tudnak róla, hogy a saját eszközeikkel népszerűsítik, és ha tudnak,
>>>> szeretnének, válaszadóként is közreműködnek benne. Így, talán, újra
>>>> könnyebben részesülne külön minisztériumi támogatásban is.
>>>>
>>>> Mindenesetre köszönet /mindazoknak/ az egykori és mai
>>>> könyvtárosoknak, akik miatt működhet és működik is.
>>>>
>>>> Üdvözlettel:
>>>>
>>>> Horváth Róbert
>>>> /Országos Széchényi Könyvtár, Libinfo csoport/
>>>> /Libinfo Konzorcium, Szakmai Irányító Testület//
>>>> /
>>>> ---
>>>> 2011.06.07. 22:06 keltezéssel, Mikulás Gábor írta:
>>>>
>>>> Kedves Katalin,
>>>>
>>>> valóban költői volt a kérdésem :-)
>>>>
>>>> Ugyanaz "nem költői" megfogalmazásban: ha a célcsoport jelentés
>>>> hányada nem ismeri vagy nem veszi igénybe egy szolgáltatást, akkor
>>>> az -- legalábbis számára -- nem létezik. A Katalistre érkező
>>>> legutóbbi és ahhoz hasonló levelek számomra ezt az üzenetet
>>>> hordozzák. Summa summarum: a szolgáltatás ismertségének szintje
>>>> szuboptimálisnak tűnik ;-)
>>>>
>>>> A szolgáltatás koncepciója ugyanakkor -- megítélésem szerint --
>>>> igen jó, amellett persze, hogy fejleszteni is lehetne. És nem
>>>> tudom, hogy egy ilyen szolgáltatás miért ilyen ismeretlen a szakma
>>>> körében is; mikor a szakmai falak közüli kitörés eszköze is
>>>> lehetne, Vagy: egy új, kiszervezett / virtuális tájékoztatópult a
>>>> magyar nyelvű könyvtárakban. Képzeljük el anyagilag, ha ezt
>>>> fizikailag szeretnénk megvalósítani! Libinfo-pluginre, honlapokba
>>>> építhető mictosite-ra, könyvtári plakátra stb. vágyom.
>>>>
>>>> (Egyébként: köszönetnyilvánítási lehetőség a Libinfo-n:
>>>> http://libinfo.oszk.hu/vendegkonyv.php)
>>>>
>>>> Üdvözlettel,
>>>>
>>>> Mikulás Gábor
>>>>
>>>> *From:*Vargáné Balogh Katalin <mailto:vbkata@gmail.com>
>>>> *Sent:*Tuesday, June 07, 2011 9:27 PM
>>>> *To:*Mikulás Gábor <mailto:mikulasg@gmconsulting.hu>
>>>> *Cc:*Katalist <mailto:katalist@listserv.niif.hu>
>>>> *Subject:*Re: [KATALIST] kérdés - libinfo
>>>>
>>>> Kedves Kollégák!
>>>>
>>>> Lehet, hogy Mikulás Gábor kérdése csak költői, és csak a
>>>> kolleginának szól, aki a számára könnyebb módját választotta az
>>>> információszerzésnek.
>>>> Kedves Pegán Anita és Mások, akik hasonlókat kérdeztek mostanában a
>>>> könyvtáros fórum(ok)on!
>>>> Örömmel számolok be arról, hogy az OSZK Libinfo szolgáltatása
>>>> remekül működik! Én az elmúlt 2-3 évben többször is kértem tőlük
>>>> segítséget - mindig sikerrel. Egyik alkalommal a kérdésemet
>>>> követően 2 nappal megírták, hogy, sajnálják, de nem tudnak
>>>> válaszolni - rá két hétre pedig megkaptam a választ.
>>>>
>>>> A Libinfo felületén nincs ablak köszönetnyilvánításra.
>>>>
>>>> Kedves Libinfo-s Kollégák!
>>>> Ezúton is köszönöm a segítséget!
>>>>
>>>> VBKata
>>>>
>>>> 2011.06.07. 18:31 keltezéssel, Mikulás Gábor írta:
>>>>
>>>> Kérdés a kérdés kapcsán:
>>>>
>>>> Működik-e a Libinfo? -- Az a felület, amely évekkel ezelőtt
>>>> közpénzből arra jött létre, hogy könyvtárosok illetve közvetlenül
>>>> használók elvileg bármely témakörben tegyenek fel kérdéseket,
>>>> melyek avatott szaktájékozóhoz kerülve záros határidőn belül
>>>> megválaszoltatnak.
>>>> - Ha működik, akkor az ilyen kérdéseknek ott a legjobb helye
>>>> (nagyobb a hatékony és pontos válasz lehetősége).
>>>> - Ha nem működik, akkor érdemes meg-, vagy újracsinálni. Angol
>>>> nyelven ld. pl.: Ask A Librarian, mely hasznos kis jószág. Üzleti
>>>> információs területen, 2.0 alapon: FUMSI levelezőlista, és ki-ki
>>>> tudna további példákat is hozni.
>>>>
>>>> Megjegyzem: az eszköz potenciálisan alig lehet versenyképesebb:
>>>> - bárki által kereshető (nem kell könyvtáron, könyvtároson
>>>> keresztülvergődni)
>>>> - 24 órán keresztül fogad (a könyvtárépületnél sokkal nagyobb
>>>> intervallumban)
>>>> - mobil felületről is elérhető (íróaasztal mellől éppenúgy
>>>> strandról, netán könyvtárból stb.)
>>>> - a téma szakembereit "alkalmazza" (egy könyvtárban lehetetlen
>>>> mindenféle szaktájékoztatót alkalmazni)
>>>> - a válasz írásban érkezik (pontosságra törekvő, hivatkozható
>>>> dokumentum).
>>>> Mintha MI nem használnánk ki ilyen ütős lehetőséget... -- Akkor
>>>> hogy is biztatnánk erre használóinkat?
>>>> (Móka: ja, és a Libinfo névnek nincs köze lib-erálishoz, tehát
>>>> jobboldaliak is bátran használhatják ;-)
>>>>
>>>> Mikulás Gábor
>>>>
>>>> *From:*Pegán Anita <mailto:pegan.anita@ogyk.hu>
>>>> *Sent:*Tuesday, June 07, 2011 5:06 PM
>>>> *To:*katalist@listserv.niif.hu <mailto:katalist@listserv.niif.hu>
>>>> *Subject:*[KATALIST] kérdés
>>>>
>>>> Kedves Listatagok!
>>>>
>>>> Az alábbi versnek keresem a szerzőjét és a vers címét!
>>>>
>>>> Sok tiszta szempár nézi lépted,
>>>> Legyen hát utad egyenes.
>>>> Sok ifjú agy fogadja szódat,
>>>> Legyen hát szavad arra érdemes!
>>>>


__________ Information from ESET Mail Security, version of virus signature database 6213 (20110616) __________

The message was checked by ESET Mail Security.
http://www.eset.com

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist