2011. június 15., szerda

Re: [KATALIST] kérdés - libinfo

Kedves Kolléga, Kollégák!

Ezt sokan, és talán joggal kérdezik.

Azt írom talán, mert általában nem szokott felmerülni, hogy a könyvtárak közzé tegyék a saját elektronikus referensz válaszaikat (melyekért egyrészt ők maguk szenvedtek meg, másrészt amelyek között az évek távlatában számos elavult is akad).

A válasz, amit a konkrét kérdésre én adni tudok, a következő: a Libinfo döntéshozó szerve a Konzorcium taggyűlése, amely eddig még nem döntött úgy, hogy a szolgáltatás archívuma nyilvános legyen.

Ennek
legjobb tudásom szerint nem figyelmetlenség vagy elzárkózás az oka, hanem három dolog:

- Az első, hogy a Libinfo Archívuma hozzáférhető a válaszadásban résztvevő könyvtárak számára;
- a második, hogy a tagkönyvtárak egyedüli honoráriuma ennek az Archívumnak a használata;
- a harmadik, hogy az Archívumban több mint húszezer kérdés és válasz található, a szolgáltatás különböző korszakaiból, különféle formátumokban.

A technikai-informatikai problémák nagy energiával, de megoldhatóak lennének. Az etikai dilemma azonban még ekkor is fennállna: ezen az Archívumon kívül a válaszadóknak semmilyen
- valóban jogos - privilégiuma nem maradna erőfeszítéseik viszonzásaként.

Ez utóbbi ellenére, mint említettem, semmilyen teljes elzárkózásról nem tudok a nyilvánossá tétel tekintetében. A jövő kétségtelenül ebbe az irányba mutat, és megoldást kell majd találnunk erre az igényre is, ám
a méltányosság szempontjának teljesítésével együtt.

Üdvözlettel:

Horváth Róbert


2011.06.14. 19:23 keltezéssel, Füzessi Károly írta:
Kedves Kollégák, kedves Horváth Róbert,

engem mindig is az a kérdés foglalkoztatott, hogy a Libinfo válaszai miért nem nyilvánosak.

Kiváló reklám lenne mind a szolgáltatásnak, mind a szakmának, és így a keresőkön keresztül feltehetőleg azokhoz jutna el a szolgáltatás híre és terméke, akik potenciális használók, nem kéne kétszer ugyanazt a kérdést megválaszolni (se feltenni), a sok látható válasszal akár a pénz is könnyebben csorogna, és az a kérdés fel se merülne, hogy működik-e a szolgáltatás.

Üdvözlettel:
Füzessi Károly

On 2011. 06. 14. 15:12, Horvath Robert wrote:
Kedves Kollégák!

A kolléganő ötletét nagyon jónak tartom, így a Libinfo szeretné majd a Lista tagjaival megosztani néhány érdekesebb válaszát.

A Nagy Lászlónak tulajdonított sorokkal kapcsolatban egyébként ugyanarra a végkövetkeztetésre jutottunk - két munkanap alatt -, mint amit utóbb olvashattunk.

Üdvözlettel:

Horváth Róbert


2011.06.09. 12:21 keltezéssel, Horváth Zoltánné írta:

Kedves Könyvtárosok!

Van, amikor érdemes következtetést levonni, vagy előrelépni. Mi lenne, ha néhány érdekes és közérdekű Linbinfo válasz a Katalisten is megjelenne, mindenki épülésére?  Ezzel a megoldással a Libinfo önreklámja is jobb lenne, és a könyvtárosok – egyébként meglévő Libinfo ismerete is folyamatosan ébren lenne tartva.

Üdvözlettel:
Horváth Zoltánné

Könyvtáros informatikus

 


From: katalist-bounces@listserv.niif.hu [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Horvath Robert
Sent: Wednesday, June 08, 2011 12:45 PM
To: katalist@listserv.niif.hu
Subject: Re: [KATALIST] kérdés - libinfo

 

Kedves Kollégák!

Valóban, bennünket, a Libinfo szolgáltatásban közreműködőket is meglep, hogy gyakran jelennek meg a Katalisten olyan kérdések, amelyek kifejezetten e szolgáltatás profiljába vágnak. Hogy én is "költőien" fogalmazzak, nem tudjuk mi az oka annak, hogy az internet korában nem eléggé ismert ez a tizenkét éves, jelenleg negyvenhat tagkönyvtár és száz válaszadó szakreferens munkáját dicsérő ingyenes szolgáltatás (nem szólva azokról a kollégákról, akik korábban dolgoztak benne és érte).

Pedig működik - amiről hamarabb meg lehet győződni, mint leírni akár egyetlen működésében kételkedő mondatot.

És fejlesztései is vannak. Van chatje, gyorsan megválaszolható kérdésekre, nem egészen egy éve készült el angol és német nyelvű honlapverziója, és bárki megpróbálhatja megválaszolni nyilvános nemleges válaszait (főként idézetkeresések) - hogy csak az utóbbi évek fejlesztéseit említsem. És ami a fejlesztéseknél sokkal fontosabb: a mindennapi válaszadás, amelynek során - talán - ugyanolyan színvonalon válaszolja meg az egyre speciálisabb és speciálisabb kérdéseket. A hasonló nemzetközi szolgáltatásoknál - felméréseink alapján mondhatom - komolyabb, részletesebb válaszokat ad (így sem pótolva természetesen a további, egyéni kutatómunkát).

A tagkönyvtárak a saját könyvtári honlapjaikon reklámozzák. Többször és sok helyen elmondtam már, hogy a Libinfo esetében - ugyancsak tapasztalatainknak megfelelően - a direkt marketing nem működik. Ez rendkívül nagyszámú és nem igazán könyvtári kompetenciába tartózó kérdéseket eredményezne, melyeket a jelenlegi feltételek keretei között nem tudnánk (és talán nem is szeretnénk) megválaszolni.

Éppen néhány hete született meg a konzorciumi döntés, hogy rövidesen a Facebookon is megjelenünk. Ezeken kívül nem tudom, hogy mi lehetne még megoldás a megfelelő népszerűsítésére - megfelelőre, mivel a önmagában a népszerűsítés minőségi szolgáltatás esetében nem abszolút érvényű fogalom.

Egy megoldás jut még eszembe: megfelelő ismeretek és dezinformációk hiánya. Az, hogy a könyvtárosok tudnak róla, hogy a saját eszközeikkel népszerűsítik, és ha tudnak, szeretnének, válaszadóként is közreműködnek benne. Így, talán, újra könnyebben részesülne külön minisztériumi támogatásban is.

Mindenesetre köszönet mindazoknak az egykori és mai könyvtárosoknak, akik miatt működhet és működik is.

Üdvözlettel:

Horváth Róbert
Országos Széchényi Könyvtár, Libinfo csoport
Libinfo Konzorcium, Szakmai Irányító Testület


---
2011.06.07. 22:06 keltezéssel, Mikulás Gábor írta:

Kedves Katalin,

valóban költői volt a kérdésem :-)

Ugyanaz "nem költői" megfogalmazásban: ha a célcsoport jelentés hányada nem ismeri vagy nem veszi igénybe egy szolgáltatást, akkor az -- legalábbis számára -- nem létezik. A Katalistre érkező legutóbbi és ahhoz hasonló levelek számomra ezt az üzenetet hordozzák. Summa summarum: a szolgáltatás ismertségének szintje szuboptimálisnak tűnik ;-)

 

A szolgáltatás koncepciója ugyanakkor -- megítélésem szerint -- igen jó, amellett persze, hogy fejleszteni is lehetne. És nem tudom, hogy egy ilyen szolgáltatás miért ilyen ismeretlen a szakma körében is; mikor a szakmai falak közüli kitörés eszköze is lehetne, Vagy: egy új, kiszervezett / virtuális tájékoztatópult a magyar nyelvű könyvtárakban. Képzeljük el anyagilag, ha ezt fizikailag szeretnénk megvalósítani! Libinfo-pluginre, honlapokba építhető mictosite-ra, könyvtári plakátra stb. vágyom.

 

(Egyébként: köszönetnyilvánítási lehetőség a Libinfo-n: http://libinfo.oszk.hu/vendegkonyv.php)

 

Üdvözlettel,

Mikulás Gábor

 

 

 

Sent: Tuesday, June 07, 2011 9:27 PM

Cc: Katalist

Subject: Re: [KATALIST] kérdés - libinfo

 

Kedves Kollégák!

Lehet, hogy Mikulás Gábor kérdése csak költői, és csak a kolleginának szól, aki a számára könnyebb módját választotta az információszerzésnek.

Kedves Pegán Anita és Mások, akik hasonlókat kérdeztek mostanában a könyvtáros fórum(ok)on!

Örömmel számolok be arról, hogy az OSZK Libinfo szolgáltatása remekül működik! Én az elmúlt 2-3 évben többször is kértem tőlük segítséget - mindig sikerrel. Egyik alkalommal a kérdésemet követően 2 nappal megírták, hogy, sajnálják, de nem tudnak válaszolni - rá két hétre pedig megkaptam a választ.

A Libinfo felületén nincs ablak köszönetnyilvánításra.

Kedves Libinfo-s Kollégák!
Ezúton is köszönöm a segítséget!

VBKata

2011.06.07. 18:31 keltezéssel, Mikulás Gábor írta:

Kérdés a kérdés kapcsán:

Működik-e a Libinfo? -- Az a felület, amely évekkel ezelőtt közpénzből arra jött létre, hogy könyvtárosok illetve közvetlenül használók elvileg bármely témakörben tegyenek fel kérdéseket, melyek avatott szaktájékozóhoz kerülve záros határidőn belül megválaszoltatnak.

- Ha működik, akkor az ilyen kérdéseknek ott a legjobb helye (nagyobb a hatékony és pontos válasz lehetősége).

- Ha nem működik, akkor érdemes meg-, vagy újracsinálni. Angol nyelven ld. pl.: Ask A Librarian, mely hasznos kis jószág. Üzleti információs területen, 2.0 alapon: FUMSI levelezőlista, és ki-ki tudna további példákat is hozni.

 

Megjegyzem: az eszköz potenciálisan alig lehet versenyképesebb:

- bárki által kereshető (nem kell könyvtáron, könyvtároson keresztülvergődni)

- 24 órán keresztül fogad (a könyvtárépületnél sokkal nagyobb intervallumban)

- mobil felületről is elérhető (íróaasztal mellől éppenúgy strandról, netán könyvtárból stb.)

- a téma szakembereit "alkalmazza" (egy könyvtárban lehetetlen mindenféle szaktájékoztatót alkalmazni)

- a válasz írásban érkezik (pontosságra törekvő, hivatkozható dokumentum).

 

Mintha MI nem használnánk ki ilyen ütős lehetőséget... -- Akkor hogy is biztatnánk erre használóinkat?

 

(Móka: ja, és a Libinfo névnek nincs köze lib-erálishoz, tehát jobboldaliak is bátran használhatják ;-) 

 

Mikulás Gábor 

 

 

 

From: Pegán Anita

Sent: Tuesday, June 07, 2011 5:06 PM

Subject: [KATALIST] kérdés

 

Kedves Listatagok!

 

Az alábbi versnek keresem a szerzőjét és a vers címét!

 

Sok tiszta szempár nézi lépted,

Legyen hát utad egyenes.

Sok ifjú agy fogadja szódat,

Legyen hát szavad arra érdemes!

 

_______________________________________________ Katalist mailing list Katalist@listserv.niif.hu https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist