2011. május 4., szerda

Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg

Idézet Mikulás Gábor <mikulasg@gmconsulting.hu>:

Kedves Lista,

amerikai magyar kollégával sokat beszélgettem a könyvtári kiszervezés
amerikai tapasztalatairól. Röviden elmondom, mire jutottam.

Ott nem ritka, hogy a könyvtár már NEM címleír, mert WorldCat (OCLC),
egy könyvtár NEM beszerez, mert egy Aquisition Ltd. csinálja már,
aztán NEM is digitalizál, mert szerződése van a Google-val stb. stb.

Aztán, a kolléga idejön Magyarországra, s mondja, de jó, hogy még itt
mindenhez értő, szakmabeli könyvtárosokkal beszélhet, mert odakint az
outsourcing már elhülyített mindenkit. Nyilván sarkítok, de azért ezt
erősen éreztem a megjegyzésein.

Egyébként nem értem, miért írod, hogy nincs itthon outsourcing, mikor
pl. nálunk is van, pl. az OSZK-ban is ismert ez eléggé...

A fenti intésem arra vonatkozik, hogyha kiadunk szakmai területeket a
kezünkből, akkor az a szakmai terület a szakma számára elsorvad, s ez
negatívan hat az adott könyvtárra. Nem igaz, hogy sok KÜLSŐ egység,
akiknek kiszervezték a munkát, az ugyanaz, mind egy koherens, fejlődő
közösség.

Egyes szolgáltatásoknál (fénymásoló, kávé automaták, biztonságiak,
takarítás stb.) ez rendben van, de szakmai területnél én nem javaslom,
s nem tartom jónak. Pl. a kórházban sem szeretném, ha a klinikai
orvosok helyett, az az évben nyertes kft. valamelyik tagja operálná
újra a szívemet, s egy másik kft. tagja lenne az ápoló, s megint másik
cég embere venné a vért, s felelős vezető sok szerződésen s egyében
keresztül "irányítaná" mindezt.

A kiszervezett rendszerek sokszor nagyon nehezen hangolhatók össze egy
jól működő gépezetté, s a felelősség és függőség viszonyai
tisztázatlanok és nem hierarchizálhatók rendesen. Erre példákat láttok
és láttam.

üdv: Kokas Károly


> Kedves Károly,
> igen, sok amatőr munkát végzünk a könyvtárban. Ami önmagában nem
> vád, hanem állapot. Gondolj arra, hogy mindannyian tudunk könyvtári
> lógót, arculatot készíteni. De ha azt profi grafikus csinálja; nos,
> akkor az elég nagy eséllyel ütősebb lesz.
> Természetes, hogy a legkedvezőbb esetben a legjobb könyvtárosok sem
> tudnak minden szolgáltatást helyben ellátni, vagy ha mégis, akkor
> az irreálisan nagy ráfordítás lenne. Egy kiváló humán
> szaktájékoztató gyenge lehet a reáliákban és fordítva. Ezt nem
> lenne szégyen elismerni, bár hatalmi kultúrákban ez igen nehezen
> megy.
> Azt már elviekben elfogadjuk, hogy nem kell minden hazai könyvtárnak
> "kis OSZK-nak" lennie, de az állomány megfelelőre apasztása lassan
> halad (vö.: szakadék a vallott értékek és a gyakorlat között).
> Azon is illik már felháborodni, hogy egy dok. leírását közpénzen
> még mindig 300 (3000?) helyen végezzük el az ország különböző
> helyein -- miközben a varietas is delectat ;-)
>
> Igen, a könyvtári szakmai munka kerüljön profi szakemberek kezébe --
> mondom használóként is. Azok a tevékenységek, amelyekhez
> könyvtárosként nem mi értünk a legjobban, azt csinálja olyan, aki
> annak szakértője. Legyen ez akár szerzeményezés, büfé,
> dokumentumleírás, beszerzés, műszaki szaktájékoztatás --
> chat-ablakban. A szolgáltató lehet másik könyvtár abban profi
> munkatársa vagy külső vállalkozó.
>
> Ilyen módon a használó jobb minőségű szolgáltatáshoz jut. Neki
> ugyanis az a fontos, nem pedig az, hogy az adott feladatot ki látja
> el: a könyvtár saját munkatársa, vállalkozó, vagy egy másik, akár
> határon túli (magyar) tájékoztató kolléga.
>
> A kiszervezés -- egzisztenciális félelmek, tudatlanság, rugalmatlan
> gazdálkodás és az együttműködés alacsony szintje miatt -- továbbra
> is tabu a hazai könyvtárügyben, ám ez a szolgáltatás alacsony(abb)
> szinten tartásával jár együtt. A minőségbiztosítás ide vagy oda :-)
>
> Semmi technikai akadálya annak, hogy egy alföldi műszaki könyvtár
> elektrotechnikai tájékoztatását egy dunántúli szakkönyvtárból
> végezzék, a mechatronikait pedig fordítva. Akadályok inkább csak a
> fejünkben vannak, hogy eddig nem szerveztük meg így a munkát.
>
> Üdv,
> Gábor
>
> --------------------------------------------------
> From: "Csabay Károly" <csabay58@gmail.com>
> Sent: Tuesday, May 03, 2011 5:20 PM
> To: "Katalist" <katalist@listserv.niif.hu>
> Subject: Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg
>
>> Érdekes dolog ez... Mármint a megértés. A szóbanforgó "Állásfoglalás
>> az Országos Széchényi Könyvtár elhelyezéséről" tudós társadalomról
>> értekezik. Ebben a tekintetben nincs egészen egyedül, hiszen József
>> Attila is a "hozzáértő, dolgozó nép okos gyülekezetéről" álmodott
>> (aztán láttuk, mi lett belőle, de ez már messzire vezetne). Végül
>> persze minden pimaszkodás ellenére is belátjuk, hogy a kommüniké
>> szerzői tudóstársadalomra gondoltak. (Valami rossz érzés azért ott
>> motoszkál: ezt a dokumentumot az MTA NYELV(!)- és Irodalomtudományok
>> Osztálya jegyzi... Na, de spongyát rá!)
>>
>> Más a helyzet viszont Mikulás Gábor esetében. Ő ezt írja:
>>
>>> Ha türelmünk van, megérhetjük, hogy a szakmai közvélemény is
>>> elfogadja [...] a ma még könyvtár szolgáltatások
>>> professzionális kézbe adását
>>
>> Ha a lista tisztelt olvasói azt mondják, hogy az előbb az ákádémikus
>> urakkal görénykedtem egy kicsit, na, azt elismerem. De M. G. mondatát
>> csak bámulom, mint az őzike.
>>
>> Mi az, hogy "könyvtár szolgáltatás"? Meg hogy "ma még"? Jó, tegyük
>> fel, hogy megértjük, hogy mi az! És akkor most az milyen kezekben van?
>> Hogy aztán most már végre a profik kezébe kellene adni? Miről
>> beszélünk?
>>
>> Csak nem a büféről?
>>
>> Tisztelettel
>>
>> Csabay Károly
>>
>> _______________________________________________
>> Katalist mailing list
>> Katalist@listserv.niif.hu
>> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
>>
>> __________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6090
>> (20110503) __________
>>
>> Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
>>
>> http://www.eset.hu
>>
>>
>>
>
> __________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6092
> (20110503) __________
>
> Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
>
> http://www.eset.hu
>
>
>
>
> _______________________________________________
> Katalist mailing list
> Katalist@listserv.niif.hu
> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist


===============================================
Imagination is more important than knowledge.
Einstein
Dr. Kokas, Károly
főig.h., c.doc./dep.dir., hon.assoc.prof.
*** Szeged University Library ***
H-6701 Szeged, Pf. 393 * Fax/Phone: +36(62)5466-65
kokas@bibl.u-szeged.hu

------------------------------------------------------
SZTE Egyetemi Konyvtar - http://www.bibl.u-szeged.hu
This message was sent using IMP: http://horde.org/imp/

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist