2011. május 6., péntek

Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg

Kedves Tibor,
-- és mindazok, akik mernek illetve nem mernek néven szólítani ;-)

Ismételten öröm számomra a változás: a diskurzus során felerősödött a "nem
mondok előre véleményt, de beszéljünk róla, gyűjtsünk infót, mérjünk,
kalkuláljunk előbb" attitűd. Azaz: a gondolkodás megelőzi a
véleményalkotást!!! Így van esély, hogy adott helyzetekben vállalható
döntést hozzunk :-)

Tibornak: a kérdésed kiváló, de nem tudom, hogy van-e konjunktúra. (A
közszféra erős idegzetűeknek való. Talán előbb a megbízható piaci
farkastörvények ;-) A bizonytalanságra utal az általad idézett mondat is:
"Bevezetjük a megalapozatlan kiadások, a kiszerződések és az indokolatlan
külső szerződések tilalmát." -- Ugyanis túl nagy hatalma marad annak, aki
eldönti, melyek a "megalapozatlan" kiadások és az "indokolatlan"
szerződések. Hátbizony Jánost (vö.: Karinthy) megidézve : Megmondom milyen
szerződést kell kötni! Jó és indokolt szerződést, kérem szépen! -- Ennyire
egyszerű, logikus a dolog. Aki pedig nem jó és indokolatlan szerződést köt,
azt meg kell büntetni.

Komolyra fordítva a szót: Haraszti Kati behozta a diskurzusba az üzleti
haszon szempontját. Ez is fontos.
Én alapvetően a használó felől indultam (könyvtáros fejjel ez
kutyakötelesség), aki a szolgáltatás legjobb minőségében és (adófizetőként
vagy közvetlen térítést fizetőként) a legalacsonyabb ráfordításában
(összefoglalóan: hatékonyságában) érdekelt. (Kár, hogy a szakmai
hatékonyságmérési tanulmányok nem ismertek széles körben. Vagy nincsenek
is? -- Nem tudom.)

Mivel a közszférában a ráfordítás és teljesítés között nincsen közvetlen
összefüggés, a tényleges ráfordítás és a fenntartó ráfordítása közötti rés
lehet az üzleti haszon. Kiszervezés ide vagy oda, a hatékonyság téren -- a
friss hírek
http://kithirlevel.hu/index.php?kh=uzleti_konyvtarszolgaltato_atvenne_brit_kozkonyvtarakat
szerint -- még Nagy-Britanniában is vannak kérdések. Nálunk meg (hozzájuk
képest hatszor nagyobb közkönyvtári állománnyal, háromszor kisebb használói
aránnyal, s jóval magasabb könyvtárdiplomás arány mellett) még nagyobb
szükség az átgondolásra.

Kokas Károly és többek felvetésében a szolgáltató egységek (vagy személyek)
közötti szinergikus kapcsolatok minőségnövelő tényezőt jelentenek. Ebben
egyet értünk. Tehát a mai állapoton sürgősen javítani kell -- ahogyan a
Networkshop stratégiai szeánszán is. Felmérések szerint -- bár számomra
először elég meglepőnek tűnt az eredmény -- a közszférán belül nehezebben
áramlik az információ, mint kívüle. (Egy szakmán belüli felmérés eredménye:
http://epa.oszk.hu/00100/00143/00006/monspart_h.html)

A diskurzusban (pl. Balázs László, Horváth Zoltánné) a méretgazdaságossági
szempont mellett az is elhangzott, hogy kiszervezés esetén a szolgáltató
nagyobb rutinnal rendelkezik (a szőnyegtisztító több szőnyeget tisztított
már, a mechatronikai szaktájékoztató keresztül-kasuk tájékoztatta már a
témáját). A jobb minőség tehát nem tűnik kérdésnek. Ráadásul elég sok vacak
kiszervezési szerződés is termett már ez előző években, melyek alapot
jelentenek a tanulságok levonására; tanulásra (vö.: lehetőség). Képesek
vagyunk ezek birtokában a szolgáltatásunk szintjének emelésére? A
használóink érdekében...

Nem tudom, hogy egyes esetekben a kiszervezés-e a megoldás; mérlegelni kell.
Azt viszont látom, hogy a jelenlegi szakmai menedzsment teljesítményét
különböző szinteken nézve okkal tűnik használói szempontból kecsegtetőnek a
külső tudások -- más könyvtárakból vagy távolabbról -- tudatos bevonása.

Üdv,
Gábor

--------------------------------------------------
From: ""Szabó G. Tibor"" <szabo.g.tibor@pszfz.bgf.hu>
Sent: Thursday, May 05, 2011 10:37 AM
To: "Mikulás Gábor" <mikulasg@gmconsulting.hu>; "KATALIST levelezőlista"
<katalist@listserv.niif.hu>
Subject: Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg

> Kedves Gábor,
>
> ha konjunktúrát látsz a magad és szaktársaid (az inforbróker társadalom)
> számára egyes könyvtári tevékenységek vagy egész könyvtárak
> kiszervezésében, azt nem szégyen kimondani.
> Szakirodalmi hivatkozásháborúba nem bocsátkoznék, jó eséllyel
> beledöngölnél a földbe (ezt amolyan kollegiális bóknak veheted).
> Nem vagyok kiszervezés-ellenes, viszont -párti sem (2005-ben írtam már a
> listán erről): minden a kiszervezés konkrét feltételrendszerétől függ.
>
> A kiszervezésnek a hatékonyságról kell szólnia: azonos vagy alacsonyabb
> költségek mellett jobb eredményeket elérni a külső beszállítók révén, mint
> a belső erőforrásokkal.
> Ez nem lehetetlen, ha erős verseny folyik a kiszervezett feladatért,
> valamint a versenyzők kompetenciával és nem csak ambíciókkal bírnak,
> továbbá a kiszervezők és/vagy fenntartóik célja korántsem a nepotizmus
> védelme, átmenekítése a karcsúsított kiszervező, vagy a beszállító
> szervezeti keretében...
> Ez az elméleti rész mogyoróhéjban ;-)
>
> Ha hajlandóak vagyunk egy kicsit leszállni az irodalmak és elméletek magas
> lováról és a kiszervezést, mint perspektívát hazai aktuális
> gazdaságpolitikai környezetbe helyezni,
> akkor a könyvtárak, mint közintézmények hatékonyságának fokozásának
> lehetőségéről MOST nem a piaci kiszervezés, hanem a feladatok
> állami/önkormányzati költségvetési keretek közt történő központosított
> ellátása
> (egyfajta gameszesítés) tűnik fel. Ekkor pedig a kiszervezés
> céldefiníciójából leginkább az "alacsonyabb költségek mellett" célrész
> marad, hiszen az elsődleges
> kiszervezői cél a takarékoskodás lesz.
>
> A hazai könyvtárak fenntartói döntően az állam és az önkormányzatok.
> A Széll Kálmán Tervben megcélzott olcsóbb és hatékonyabb állam és
> önkormányzatok megvalósításának modellje részben a feleslegesnek ítélt
> kiadások csökkentése mentén halad.
> Itt szerepel a következő tételmondat: "Bevezetjük a megalapozatlan
> kiadások, a kiszerződések és az indokolatlan külső szerződések tilalmát."
>
> Visszakanyarodva kiszervezési elképzeléseidhez: tény, hogy egy grafikus
> tervező jobb logót/arculatot tervezhet, mint egy könyvtáros - de sosem
> fogja annyiért megcsinálni.
> Ez a tény - mármint az olcsóság - pillanatnyilag a magyar gazdaságpolitika
> számára a legkedvezőbb perspektíva.
> (Azt hagyjuk, hogy a profi tervező által készített arculat sem tud
> költségarányosan nagyobb érdeklődést generálni a könyvtárak iránt,
> mint a könyvtárosok által készített. A profizmus és minőség iránti
> igénnyel feltétlenül egyetértek, de most a társadalmi-gazdasági valóságról
> írtam.)
>
> Hogy véleményemben a legfontosabb érdekeltek, a használók is
> megjelenjenek: esetleg az MKE (nem a könyvtárosoké,
> hanem egy elképzelt Magyar Könyvtárhasználók Egyesülete) tudna tenni
> valamit annak érdekében, hogy azt kapják, amire tényleg szükségük van.
> Ja, persze: nem a mostani, "a közhatalom mindent jobban tud" hangulatban.
> Most meg lesz magyarázva nekik, hogy mire van szükségük.
>
> Üdvözlettel:
>
> Szabó G. Tibor könyvtári szakinformátor
>
>
> 2011.05.04. 19:18 keltezéssel, Mikulás Gábor írta:
>> Kedves Károly,
>> igen, Networshop-os példád az amerikai kollégáról fülemben van :-) Az ő
>> szakirodalmuk is szól a kiszervezéssel kapcsolatos lehetséges
>> problémákról, bár -- számomra úgy tűnik -- egyre kevesebbet. (Náluk és
>> Angliában most inkább a teljes könyvtárak kiszervezéséről folyik a
>> diskurzus:
>> http://kithirlevel.hu/index.php?oldal=kereses&funkcio=kereses&cimke=46&kulcsszo=&button=OK
>> .) A kiszervezés létjogosultságának manapság nem látom megkérdőjelezését
>> (de nyilván vannak ilyen anyagok, trendnek azonban biztosan nem
>> mondható). A kiszervezés technikai részleteit -- úgy tűnik -- ők már
>> megtanulták.
>>
>> A "mindenhez" értő könyvtárosnak nyilván van előnye. És hátránya is (pl.
>> hogy nehéz fellelni ;-). Melyeket együtt érdemes nézni.
>>
>> Nem írtam, hogy itthon ne lenne outsourcing (kiszervezés). Csupán azt,
>> hogy tabu. Azaz: van, de a nyílt beszéd és szakirodalom alig van róla.
>>
>> Írod: "hogyha kiadunk szakmai területeket a kezünkből, akkor az a szakmai
>> terület a szakma számára elsorvad, s ez negatívan hat az adott
>> könyvtárra." Ezzel kapcsolatban érdemes eldönteni, hogy maga a
>> kiszervezés van-e negatív hatással, vagy annak csupán általunk ismert
>> példái a rosszak. (Az utóbbira szerintem is sok esetet tudunk felhozni.)
>> Ám a megoldás ebben az esetben a kiszervezés megtanulása, nem pedig
>> mellőzése lehet (biciklivel nagyobbat lehet zúgni, mint gyalog, de
>> legtöbbünk azért nagyobb előnyök reményében megtanul kerékpározni).
>>
>> Teljesen igazad van, amikor írod: "Nem igaz, hogy sok KÜLSŐ egység,
>> akiknek kiszervezték a munkát, az ugyanaz, mind egy koherens, fejlődő
>> közösség." De szerintem nem ez a lényeges kérdés, hanem hogy meg tudjuk-e
>> tanulni a kiszervezés előnyeiből való részesedést -- és a lehetséges
>> hátrányok kiküszöbölését. (Gyerekeim korábban nem akartak halat enni.
>> Azután megtanulták kiszedni belőle a szálkát.)
>>
>> Írod: "szakmai területnél én nem javaslom, s nem tartom jónak." Ez az
>> utóbbi évtizedek szakirodalmában is felmerül. És éppen ide érdemes tenni
>> az előnyök és hátrányok mérlegelését. A tabu-állapotban nyilván nem lehet
>> mérlegelni. Ha azonban sikerül ezt elfogulatlanul megtenni --
>> kiküszöbölve az önös érdekeket mind a vélt szakmaiság és a lehetséges
>> szolgáltató ilyen-olyan mézesmadzagja oldaláról -- akkor van esély a
>> használók minőség- és ráfordításigényeinek megfelelő döntést hozni.
>>
>> "A kiszervezett rendszerek sokszor nagyon nehezen hangolhatók össze egy
>> jól működő gépezetté, s a felelősség és függőség viszonyai tisztázatlanok
>> és nem hierarchizálhatók rendesen." -- igen, nehezen hangolhatók össze.
>> Ezért szükséges a tanulás, hogy jól lehessen összehangolni. Ez kihívás,
>> melyben a babér a tanulékony, erre vállalkozóknak terem.
>>
>> Ti nem adnátok más egyetemnek, intézetnek napi néhány órában egy kiváló
>> virtuális szaktájékoztatót? -- Akár más is élvezhetné felhalmozott
>> szellemi tőkéteket... És szerintem vannak olyanok, akik megfontolnák
>> ajánlatotokat. Gondolj a Networkshop-on elhangzott lehetőségekre!
>>
>> Üdv,
>> Gábor
>>
>> --------------------------------------------------
>> From: <kokas@bibl.u-szeged.hu>
>> Sent: Wednesday, May 04, 2011 6:07 PM
>> To: "Mikulás Gábor" <mikulasg@gmconsulting.hu>
>> Cc: "Katalist" <katalist@listserv.niif.hu>
>> Subject: Re: [KATALIST] MTA allasfoglalas - tanulasi sebesseg
>>
>>> Idézet Mikulás Gábor <mikulasg@gmconsulting.hu>:
>>>
>>> Kedves Lista,
>>>
>>> amerikai magyar kollégával sokat beszélgettem a könyvtári kiszervezés
>>> amerikai tapasztalatairól. Röviden elmondom, mire jutottam.
>>>
>>> Ott nem ritka, hogy a könyvtár már NEM címleír, mert WorldCat (OCLC),
>>> egy könyvtár NEM beszerez, mert egy Aquisition Ltd. csinálja már,
>>> aztán NEM is digitalizál, mert szerződése van a Google-val stb. stb.
>>>
>>> Aztán, a kolléga idejön Magyarországra, s mondja, de jó, hogy még itt
>>> mindenhez értő, szakmabeli könyvtárosokkal beszélhet, mert odakint az
>>> outsourcing már elhülyített mindenkit. Nyilván sarkítok, de azért ezt
>>> erősen éreztem a megjegyzésein.
>>>
>>> Egyébként nem értem, miért írod, hogy nincs itthon outsourcing, mikor
>>> pl. nálunk is van, pl. az OSZK-ban is ismert ez eléggé...
>>>
>>> A fenti intésem arra vonatkozik, hogyha kiadunk szakmai területeket a
>>> kezünkből, akkor az a szakmai terület a szakma számára elsorvad, s ez
>>> negatívan hat az adott könyvtárra. Nem igaz, hogy sok KÜLSŐ egység,
>>> akiknek kiszervezték a munkát, az ugyanaz, mind egy koherens, fejlődő
>>> közösség.
>>>
>>> Egyes szolgáltatásoknál (fénymásoló, kávé automaták, biztonságiak,
>>> takarítás stb.) ez rendben van, de szakmai területnél én nem javaslom,
>>> s nem tartom jónak. Pl. a kórházban sem szeretném, ha a klinikai
>>> orvosok helyett, az az évben nyertes kft. valamelyik tagja operálná
>>> újra a szívemet, s egy másik kft. tagja lenne az ápoló, s megint másik
>>> cég embere venné a vért, s felelős vezető sok szerződésen s egyében
>>> keresztül "irányítaná" mindezt.
>>>
>>> A kiszervezett rendszerek sokszor nagyon nehezen hangolhatók össze egy
>>> jól működő gépezetté, s a felelősség és függőség viszonyai
>>> tisztázatlanok és nem hierarchizálhatók rendesen. Erre példákat láttok
>>> és láttam.
>>>
>>> üdv: Kokas Károly
>>>
>>>
>>>> Kedves Károly,
>>>> igen, sok amatőr munkát végzünk a könyvtárban. Ami önmagában nem
>>>> vád, hanem állapot. Gondolj arra, hogy mindannyian tudunk könyvtári
>>>> lógót, arculatot készíteni. De ha azt profi grafikus csinálja; nos,
>>>> akkor az elég nagy eséllyel ütősebb lesz.
>>>> Természetes, hogy a legkedvezőbb esetben a legjobb könyvtárosok sem
>>>> tudnak minden szolgáltatást helyben ellátni, vagy ha mégis, akkor az
>>>> irreálisan nagy ráfordítás lenne. Egy kiváló humán szaktájékoztató
>>>> gyenge lehet a reáliákban és fordítva. Ezt nem lenne szégyen
>>>> elismerni, bár hatalmi kultúrákban ez igen nehezen megy.
>>>> Azt már elviekben elfogadjuk, hogy nem kell minden hazai könyvtárnak
>>>> "kis OSZK-nak" lennie, de az állomány megfelelőre apasztása lassan
>>>> halad (vö.: szakadék a vallott értékek és a gyakorlat között). Azon
>>>> is illik már felháborodni, hogy egy dok. leírását közpénzen még
>>>> mindig 300 (3000?) helyen végezzük el az ország különböző helyein --
>>>> miközben a varietas is delectat ;-)
>>>>
>>>> Igen, a könyvtári szakmai munka kerüljön profi szakemberek kezébe --
>>>> mondom használóként is. Azok a tevékenységek, amelyekhez könyvtárosként
>>>> nem mi értünk a legjobban, azt csinálja olyan, aki annak szakértője.
>>>> Legyen ez akár szerzeményezés, büfé, dokumentumleírás, beszerzés,
>>>> műszaki szaktájékoztatás -- chat-ablakban. A szolgáltató lehet másik
>>>> könyvtár abban profi munkatársa vagy külső vállalkozó.
>>>>
>>>> Ilyen módon a használó jobb minőségű szolgáltatáshoz jut. Neki
>>>> ugyanis az a fontos, nem pedig az, hogy az adott feladatot ki látja
>>>> el: a könyvtár saját munkatársa, vállalkozó, vagy egy másik, akár
>>>> határon túli (magyar) tájékoztató kolléga.
>>>>
>>>> A kiszervezés -- egzisztenciális félelmek, tudatlanság, rugalmatlan
>>>> gazdálkodás és az együttműködés alacsony szintje miatt -- továbbra is
>>>> tabu a hazai könyvtárügyben, ám ez a szolgáltatás alacsony(abb)
>>>> szinten tartásával jár együtt. A minőségbiztosítás ide vagy oda :-)
>>>>
>>>> Semmi technikai akadálya annak, hogy egy alföldi műszaki könyvtár
>>>> elektrotechnikai tájékoztatását egy dunántúli szakkönyvtárból végezzék,
>>>> a mechatronikait pedig fordítva. Akadályok inkább csak a fejünkben
>>>> vannak, hogy eddig nem szerveztük meg így a munkát.
>>>>
>>>> Üdv,
>>>> Gábor


__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 6098 (20110505) __________

Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.

http://www.eset.hu


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist