2011. május 10., kedd

[KATALIST] Új könyv: Kutatói gyakorlat, résztvételen alapuló tervezés és az eXtensible Catalog

Tisztelt Lista!

Örömmel jelenthetem, hogy az ALA egyik szervezete, a Főiskolai és
Kutatókönyvtárak Szövetsége (ACRL) kiadásában megjelent a

Scholarly Practice, Participatory Design and the eXtensible Catalog
(Kutatói gyakorlat, résztvételen alapuló tervezés és az eXtensible Catalog)

című könyv, ami elérhető az ACRL könyvesboltjában
(http://www.alastore.ala.org/detail.aspx?ID=3408) és az Amazonon
(http://tinyurl.com/3ooljvx).

A Mellon Alapítvány és egyéb partnerek segítségével útnak indított és
a Rochesteri Egyetem River Campus Libraries által támogatott
eXtensible Catalog projekt (XC) fejlesztésének részeként négy
intézmény összesen 80 mélyinterjút készített és számos
műhelyfoglalkozást tartott annak érdekében, hogy megértsük hogy a
kutatók hogyan szereznek tudomást, szerzik be és használják a
tudományos forrásokat. A kutatás eredményei alakították az XC
(források különböző adatbázisokon, metaadat-sémákon és szabványokon
keresztül történő elérését biztosító nyílt forráskódú alkalmazások
együttese) tervezését és fejlesztését. A kötetben a projekt tagjai
írnak a Cornell Egyetemen, az Ohioi Állami Egyetemen, a Rochesteri
Egyetemen és a Yale Egyetemen végzett felhasználókat vizsgáló
kutatások legfontosabb eredményeiről valamint megvitatják a
felhasználók és különféle területek szakértőinek a szoftvertervezési
és -fejlesztési folyamatba való bevonásának értékét.

Szerkesztők: Nancy Fried Foster, Katie Clark, Kornelia Tancheva és
Rebekah Kilzer.
Szerzők: Jennifer Bowen, Kaila Bussert, Katherine Chiang, Katie Clark,
Maureen Donovan, Nancy Fried Foster, Gabriela Castro Gessner, David
Lindahl, Melissa S. Mead, Kornelia Tancheva és Wendy Wilcox.

Tartalomjegyzék:

Introduction (Bevezetés)
Nancy Fried Foster, Katie Clark, Kornelia Tancheva and Rebekah Kilzer

Chapter I
Why Do User Research for the eXtensible Catalog Project? (Miért készül
felhasználó-vizsgálat az XC projekt keretében?)
Nancy Fried Foster, Jennifer Bowen, and David Lindahl, University of Rochester

Chapter II
Stumbling Blocks and their Workarounds in the Research Process
(Akadályok és megoldásaik a kutatási folyamatban)
Gabriela Castro Gessner and Wendy Wilcox, Cornell University

Chapter III
Networking and the Changing Environment for Academic Research (Hálózat
és változó környezet a tudományos kutatásban)
Maureen Donovan, Ohio State University Libraries

Chapter IV
How Faculty Members Use Journal Literature: Do Not Assume--Just Ask
(Hogyan használják az oktatók a folyóiratokat: ne feltételezz, csak
kérdezz)
Katie Clark, University of Rochester

Chapter V
The Use of Archives and Special Collections (Archívumok és
különgyűjtemények használata)
Melissa S. Mead, University of Rochester

Chapter VI
Personal Management of Scholarly Information (Tudományos információk
egyéni kezelése)
Kaila Bussert, Kathy Chiang, and Kornelia Tancheva, Cornell University

Remélem, hogy a könyv mintát tud adni idehaza is, és lesznek itthon is
könyvtár-antropológiai kutatások, melyek eredményeit be fogják építeni
a könyvtári szolgáltatásokba. Az XC ugyan elsősorban a
szoftverfejlesztésre fókuszál, de az alkalmazott megközelítést a
Rochesteri Egyetemen közel 10 éve használják egyéb könyvtárral
kapcsolatos projektekben (pl. a belső terek átalakítása, "csendes" és
"hangos" zónák kialakítása, nyitvatartás szabályozása stb.). S bár nem
elegáns "ad hominem" típusú érvet villogtatni, meg kell említsem, hogy
az antropológiai módszer egyik meghonosítója, Susan Gibbons többek
között éppen ezen eredményeknek köszönhetően júliustól a világ egyik
legjelentősebb tudományos könyvtárát, a Yale-t fogja igazgatni.

A legjobbakat!
király péter

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist