Tisztelt Lista!
A tegnap és ma lefolyt vitát én hol egyetértéssel, hol megdöbbenéssel, hol együttérzéssel olvastam Briga Péter, Kovács Krisztián, és Z. Tünde sorstársaim levelét. Megfogadtam, hogy nem szaporítom a panaszkodó pályakezdők sorát, de szótlanul mégsem tudok elmenni a téma mellett.
Jómagam idén végeztem Baján, Informatikus Könyvtáros szakirányon, és a mellékelt képrészlettel tudom igazolni: van egy szakirányom, de nem dolgozhatom a végzettségemnek megfelelően. A PTE indít Könyvtáros Mestertanár szakot, de arra csak pedagógus előképzettséggel rendelkezők jelentkezhetnek. 22-es csapdája. Munkanélküli vagyok, egy tanár BA szakot nem tudok elvégezni, első sorban anyagi okokból. Azért, hogy legalább általános iskolába elmehessek könyvtárba. Arról nem is beszélve, hogy középiskolai könyvtáros-tanár egyetemi végzettséget (újabban Master) kíván mind könyvtár, mind szaktárgyi vonalon. Kinek van erre ideje, pénze, energiája? Főleg figyelembe véve, hogy mennyi a tandíj, és mennyit keres egy közalkalmazott. Az intézmények (iskolák) pedig nem rajonganak azért a pályakezdőért, akinek még 2-3 diplomát (könyvtáros master, szaktárgyi BA és gimnáziumoknál szaktárgyi MA) kell finanszírozni. Sőt, most hogy leírtam: magamat cáfolom, BA szak a tanító kivételével pedagógiai tevékenységhez nem elég.
Épp ezért javasolnám az anomália feloldását: az iskolai könyvtárosnak ne kelljen külön pedagógiai végzettséggel rendelkeznie, korrekt megoldás lenne, ha a könyvtáros képzés során elsajátított pedagógiai-pszichológiai előtanulmányokat elfogadnák, mint szükséges pedagógiai kompetencia. Nekünk is kellett hospitálni, órát tartani. Természetesen kevesebbet, mint a tanító-, és tanár szakosoknak, de nem feltétlenül arányosan kevesebbet. A való életben a közoktatási tv. szerint évente pár órát kell tartani osztályonként. Ezzel szemben egy pedagógusnak a tanítás "főállása", az iskolai könyvtárosnak az órai tanítás a "mellék" foglalkozása.
Igazából sosem mint iskolai könyvtáros képzeltem el az életemet, sokkal inkább mint műszaki szaktájékoztató kolléga.
Mély és rendszerezett műszaki háttértudással rendelkezem, hobbimként gyakorlom is. (Sajnálatosan félbeszakadt mérnöki képzés, és egy műszaki orvoselektronikai technikusi van a hátam mögött, továbbá elektronikai szaktárgyakból tett érettségi). Mind e mellett mély angol szaknyelvi tudással rendelkezem elektrotechnika, elektronika szakmaterületen.
Azt hittem, hogy az alapvetően humán készségekkel rendelkező könyvtárosok közül kitűnhetek ezekkel a képességekkel, de tévedtem.
Sajnálatos módon az elmúlt több, mint egy évben előtt sehová sem nyertem felvételt. Tavaly február óta - azaz a képzés befejezése előtt is -már próbáltam állást keresni. Túl vagyok 20-25 benyújtott álláspályázaton. Értem ezt csak könyvtáros irányba.
Leporoltam a technikusit is, de az elvégzése óta eltelt időben értéke nullára futott. Jelenleg egy elektronikai szaklapban kezdenék egy-egy cikket publikálni, mint mentsvár. Bizonyítva, hogy az eltelt idő dacára még az a tudás is ér valamit, hátha szükségem lesz rá.
Egy kicsit máshogy megközelítve a kérdést: A pályázatokat kiíró intézményekhez/szakemberekhez fordulok: Kérem osszák meg velünk pályakezdőkkel, milyen képességeket, készségeket várnának el a friss diplomásoktól, hogy eséllyel induljunk mi is a mezőnyben, és ne csak szótlanul, kívülállóként szemléljük azt a szakmát, helyesebben szólva hivatást, amit választottunk.
Azért választottuk, mert szívesen csinálnánk - ha lehetőségünk, és legfőképp esélyünk lenne rá.
Jobb híján, sötétben tapogatózva megyek a MA szak felé.
A saját bőrömön tapasztalom én is a közintézményeket érintő megszorításokat, ezt sajnos tudjuk, nem ecsetelem tovább.
Egyszóval: Mit tudunk mi, "ifjú titánok" tenni annak érdekében, hogy bizonyíthassunk?
Tisztelettel:
Eötvös Péter Mátyás
Informatikus Könyvtáros BA