2011. január 5., szerda

[KATALIST] A denveri példa

Tisztelt Lista!

Mivel Haraszti Pálné említette a Denveri Közkönyvtárat, néhány
kiegészítést én is tennék ezzel kapcsolatban, mivel egy kicsit magam
is közreműködtem a könyvtár informatikai szolgáltatásainak
kialakításában. A könyvtár folyamatosan integrátori szerepet vállal a
helyi közművelődési szolgáltatások között. Például létrehozott egy
közösségi szolgáltatást (Creating Communities), ami számára nem csak a
saját digitális anyagait osztotta meg, hanem a denveri egyetem, és a
helytörténeti egyesületek repozitóriumaiból is átvette az anyagokat.
Saját YouTube csatornát üzemeltet, ahol rendszeresen beszámolnak az
eseményekről, meginterjúvolják saját munkatársaikat és az olvasókat
is. A legutóbbi kezdeményezés egy kisvállalkozásokat segítő
szolgáltatás. Az igénybe vevőnek le kell írnia azt, hogy mit szeretne,
a könyvtáros visszahívja (telefonon vagy emailen egyeztetnek),
lefoglalnak egy időpontot amikor be tud fáradni a könyvtárba. Ott
átbeszélik a problémát, a könyvtáros szakreferens megoldási
javaslatokat, információforrásokat ajánl. Az interjú után néhány
héttel kimegy egy kérdőív, majd néhány hónappal van egy visszakövető
email vagy telefon, amiben azt tudakolják, hogy hogyan boldogult az
információval, hasznos volt-e számára. Mindezt írásos formában is
vissza lehet nézni és levonni a tanulságokat, javítván a szolgáltatás
minőségét. A szolgáltatásaikat általában szabad szoftverekre építik,
amiket támogatnak is. Például az általuk iratott Drupal modulok
szabadon letölthetőek, és rendszeresen megrendeznek egy Drupal a
könyvtárban típusú szakmai összejövetelt (a legközelebbi február
15.-én lesz: http://groups.drupal.org/node/115729). Mindezeknek a
folyamatos erőfeszítéseknek meg is van az eredménye: tavaly például
egy szakértői szavazáson a könyvtár honlapja kapta meg az Év
e-kormányzati szolgáltatása címet Coloradóban. Érdemes elolvasni, hogy
mit írtak a méltatásban:

"Best .Gov Website (Best governmental website or department):
http://denverlibrary.org/
Government Websites are notorious for being confusing labyrinths of
dead links, old information and as full of as much bureaucracy as
well, the actual government. Just ask any reporter doing an
investigative story. However, that stops with library websites, where
information is easy to find, plentiful and, dare we say it, helpful
and easy. The Denver Public Library is no exception when it comes to
user experience."

tisztelettel,
király péter

_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist