2010. december 30., csütörtök

Re: [KATALIST] pizzazo - valasz Mikulás és Pintér kollégák levelére

Kedves Gábor,
mindig nagyon izgalmas, ha könyvtárosi tapasztalatokon túlról is jönnek elő
a szakmán belül, mert van lehetőség a perspektíva tágítására :-)
A látszerészi felvetésekben nem látok ellentmondást: a használói tömegigény
kielégítésére -- akár könyvtár, akár látszerész -- megfelelő a kevésbé
képzett szakember. Mert a használó (tömeg) a többletet egyszerűen NEM
AKARJA, NEM TUDJA megfizetni. Ha e feletti szinten szolgáltatunk, akkor a
ráfordítás-különbözetet valakinek állnia kell (lehet többlet adőforint, vagy
altruizmus, szponzorálás). Tömegigényt hatékonyan kielégíteni -- lehetséges
nyerő stratégia.
Másik nyerő út, ha bebizonyítjuk a használónak, hogy megéri számára a
drágább, SZÁMÁRA minőségibb szolgáltatás. Vö.: elit célcsoport megcélzása,
netán kinevelése. Hogy erre a könyvtárak mennyire képesek, azon lehet
tűnődni.

Sokszor úgy látom, hogy max. a szerintünk minőségi szolgáltatásban
gondolkodunk. Amit a használó elég logikusan csak mérsékelten kíván
támogatni. Másfél évtizedes minőségirányítási mozgalom ide vagy oda, elég
lassan akaródzunk átállni a használói szempontú (stratégiai és taktikai)
minőségre -- ahogyan e diskurzus is mutatja (vö.: vallott és gyakorolt
értékek közötti űr) -- mondom könyvtárhasználóként. Használói kéréseimet
"minőségirányított" közkönyvtárban is túl sokszor pattintják le :-(

(További kérdés: tényleg megéri az adott minőségű képzésben részt venni? Úgy
tűnik, hogy nem egy képzés a képzést szervezők cégének jelenti a legnagyobb
hasznot. A ráfordításokat -- tandíj, utazás, pótlandó munkaórák --
meghaladja-e a felszedhető tudás hozama; pl. több és elégedettebb
használó? -- Így ugyanis jobban megéri a nem képzett munkavállaló. Vagy:
megengedi-e a felettes a tudás alkalmazását -- pláne, ha a beosztott ezáltal
többlettudásra tesz szert hozzá képest? Vagy a röghöz kötő tanulmányi
szerződést lobogtatva évek alatt cinikusan erodálja a közpénz-ráfordítással
támogatott tudásnövekményt? -- Így is jobb tehát, a "felesleges"
többlettudással nem frusztrált munkavállaló. -- Tudásgazdálkodás helyett
feudalizmus.)

A tömegszolgáltatást tekintve túl sok pénzbe kerül a könyvtári rendszer, az
értéknövelt szolgáltatásokra -- Gábor által sugallt stratégiára -- pedig
mintha nem, vagy csak félszívvel akarnánk hajtani (mondjuk, egy-két kivétel
néha előfordul). S e restség láttán az adófizető vagy a még többre vágyó
romlatlan szakmabeli zsebében nem véletlenül nyílik ki a bicska, illetve
dönt a döntéshozó a könyvtár kiadásainak kurtításáról.

A Könyvtáros Egyesület (no, még nem a magyar, hanem ALA) tapasztalatokon
alapuló e listán többször emlegetett figyelmeztetése szerint ha (rendszer
szinten nézve!) a diplomások aránya egy könyvtárban meghaladja az 1/3-ot,
akkor pazarlás esete forog fenn. (Ezt régóta bárki elolvashatja a KI
szakkönyvtárában, semmi újdonság nincs benne. Persze, vannak hazai
könyvtárvezetők, akik az ellenkezőjével dicsekszenek.)

A "rendszer szint" emlegetése azonban nem véletlen. Nem kell tehát
feltétlenül elbocsátásban gondolkodni a társadalmilag kívánatos arány
megteremtéséért, hanem -- ha már ott a diplomás -- akkor legyünk képesek
nekik megfelelő szintű munkát adni. N.b.: egy értelmiségit a neki
szellemileg megfelelő munka motivál leginkább; jobban, mint a pénz. (A
könyvtárosságból sikeresen kilépők is leginkább az alacsony szintű szellemi
kihívásokra hivatkoznak -- vö. a KIT-ben évekkel ezelőtt készített
interjúkat.) Az információs piac megvan, csak meg kell dolgozni. A nem
diplomás hányad pedig szervezeten kívül, vagy a rendszer egészében, vagy
éppen közhasznú munkavégzők menedzselésével is felállhat. Van tehát kilépési
lehetőség, de ez rajtunk, alapvető értékeink felülvizsgálatán,
újragondolásán múlik. Hajrá! :-)

Egy vonatkozó gondolatmenet a január 4-i KIT-ből: http://bit.ly/eZ23Qs -- az
új év és a továbblépés reményében.

Mikulás Gábor


--------------------------------------------------
From: <ggondos@oszk.hu>
Sent: Thursday, December 30, 2010 10:38 AM
To: <katalist@listserv.niif.hu>
Subject: [KATALIST] Re: pizzazo - valasz Mikulás és Pintér kollégák
levelére

> Kedves Krisztián, kedves Lista!
>
> Amikor elvégeztem az antropológia szakot, gondoltam gyorsan elhelyezkedem
> eredeti szakmám szerint, látszerészként egy cégnél, aki egy órán belül
> ígért tökéletese szemüveget a vevőinek. Az egyetem előtt éveken át
> dolgoztam látszerészként, még egy mestervizsgát is kierőltettek belőlem,
> de a felvételiztető közölte, hogy ők a "zuccáról" vesznek fel embereket,
> azokat kiképzik pár hét alatt, s ők gyártják és árulják a szemüvegeket, és
> én ott nem kapnék annyit, amennyi nekem elég, menjek inkább a "maszekhoz".
> (7 éve volt.)
> Ez számomra újabb bizonyíték, hogy a piac (bizonyos típusú szereplői?) sok
> esetben torz döntéseket hoz(nak): olcsó melós, rövid távon több profit,
> potenciálisan rosszabb termék és szolgáltatás.
> Reméljük ez csak egy gyermekbetegség és gyorsan kinövi(k)? Segítsük ezt az
> érési folyamatot úgy, hogy a hozzánk betérő közgazdász hallgatók
> véleményét - egy [szakszerűen elkészített és finom] pizza mellett -
> megkérdezzük erről?
>
> [Amúgy szerintem lehetnek fantáziadús és egymást segítő együttműködések a
> könyvtárosok és könyvtárosok, könyvtárosok és más szakmák képviselői
> között.]
>
> De a fogyasztó nem teljesen kiszámítható, az olcsóság vonzereje mellett
> léteznek más módon meghozott döntések is (oh! :-) ).
> Egy kedves barátom pl. abból él, hogy minőségi bőrtáskákat varr- hát
> kicsit drágán (nem a Balett intézet ruhatárában és nem is pizzázóban
> teszi, hanem egy szuterénben található bőrműves műhelyben). Aki nála vesz
> táskát más szempontok szerint dönt, mint aki az akciósat választja és mást
> is kap.
>
> Egyszer beszélgettem egy úrral, aki a Győr környéki gazdákat fogja össze,
> és együtt, kevés vegyszerrel, és a talajt kevésbé kizsarolva gazdálkodnak
> (mint az úgynevezett ipari mezőgazdaság), ő azt szokta mondani a
> termelőknek, hogy a kicsiknek a multikkal nem olcsó árakkal kell
> versenyezni, hanem változatossággal (19 féle bio lekvárt gyártanak).
> Nem tudom ezeknek a példáknak van-e érvényessége a könyvtáros szakmára
> nézve, így hát csak búcsúzom
>
> Kellemes Ünnepeket kívánva
> Gondos Gábor
>
> UI: Vigyázat és elnézést alább reklám-
>
>
>
>
>
> csak ha valakit felcsigáztam, a két említett jó példa bővebben, az
> görgessen lejjebb:
>
>
>
>
>
>
> http://www.kovet.hu/view/main/194-537.html
>
> http://handicraft.hu/
>
>
> _______________________________________________
> Katalist mailing list
> Katalist@listserv.niif.hu
> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
>
> __________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 5744
> (20101229) __________
>
> Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
>
> http://www.eset.hu
>
>
>

__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 5745 (20101230) __________

Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.

http://www.eset.hu


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist