A leirtakkal kapcsolatban az is megfontolando, hogy mennyire erdemes
barmely kozintezmenynek fuggove tenni magat mas cegek olykor bizonytalan
jovoju szolgaltatasaitol. Nyilvan nem egyszeru kikerulni oket, de neha
bizony osszefolynak a dolgok. 
Ilyenekre gondolok:
-kozossegepiteshez eloszeretettel hasznaljak a Facebookot, akik talan
nagyobb "disznosagokat" muvelnek a felhasznalok szemelyes adataival,
mint a Google
-videomegosztashoz nagyon gyakran YouTube-ot hasznalnak, ami szinten
Google tulajdon
-nehanyan a Bloggeren inditjak el egy intezmeny weblogjat egy sajat
telepitesu blogmotor helyett stb.
A web2.0-s technologiak kulonosen gyakran mosodnak tehat ossze egyes
cegek szolgaltatasaival (a fentieket persze nem azert emeltem ki, mert
feltetlenul rossz tendenciak), holott azokat sajat erobol is lehetne
uzemeltetni (nagyszeru dolognak tartom eppen ezert pl. a most indult
Videotoriumot).
Termeszetesen vannak ellenervek is, egyreszt a felhasznalokat sem
egyszeru meggyozni arrol, hogy latogassanak pl. egy konyvtarak altalal
uzemeltetett kepmegoszto szolgaltatast (mikor ott van a Flickr),
masreszt meg sem fogjak talalni; "termeszetes elohelyukon kell
becserkeszni oket", ha nem tul eros ez a megfogalmazas..
Azonban mindenkeppen szem elott kell tartani azt, hogy ha ezeknek a
cegeknek a szolgaltatasaira epitunk (legyen az egy egyszeru Startlap
oldal, vagy a Google Docs), ki leszunk szolgaltatva nekik.
Mindazonaltal a Google pl. komoly szerepet vallalt a web atformalasaban,
az internetet hasznalok pedig egyelore megtisztelik bizalmukkal a ceget
(de ha elfordulnanak tole, velemenyem szerint hamar eltunne a
sullyesztoben, barmekkora is, hiszen eppen a felhaszbalok dagasztottak
ekkorara).
Udvozlettel:
Bor Balazs
Ui.: Egy elterjedt nezopont szerint pedig nincsenek ingyenes
szolgaltatasok: a felhasznalo pl. a rola begyujtott adatokkal fizet
ertuk (igy aztan kesobb celzott hirdeteseket mutogathatnak neki stb. -
erdemes megfigyelni, hogy a Gmail-ben jobb oldalon futo hirdetesek
tobbnyire igazodnak az aktualisan olvasott level tartalmahoz :))
On cs, 2010-06-10 at 22:08 +0200, Péter Mátyás Eötvös wrote:
> Tisztelt Kollégák!
> 
> Gondos Gábor felvetéséhez kívánok hozzá szólni pár mondatban:
> 
> A google disznóságai lenne találóbb  A google kulisszatitkai cím
> helyett. A főiskolán néztük meg ezt a filmet, és bizony hátborzongató.
> A "Nagy Testvér figyel téged" jelenség kismiska ehhez képest. Ha
> tetszik, ha nem, a google menti és IP címhez kódolja a kereséseket.
> Onnan egy lépés a felhasználóhoz eljutni. Indok persze mindig van,
> ugye hogy segíti a  fejlesztést, mit és hányszor kerestek. Meg vagyok
> győződve arról is, hogy hiába pipálom be, hogy ne jegyezze meg,
> legfeljebb azt csak én nem látom. Engem nem zavar, csupán alapvető
> személyiségi jogokat sért. 
> 
> Azt a történelem eddig számtalanszor bebizonyította, hogy káros, ha
> egy cég monopolhelyzetbe kerül. Nincs versenytárs, zuhan a minőség,
> nincs nyomás, hogy jobb legyek, hisz úgy is megveszik, mert nincs más.
> A konkurenciát csírájában megfojtom. Az "ablakos" operációs rendszert
> kifejlesztő társaságra is igaz: annak idején például a kivágás kis
> olló ikonját, a bezárás kis X-ét és hasonlókat le akart védetni, azaz
> jogdíjassá tenni de nagy nehézségek árán a nyílt forráskódú Linux
> szerencsére előre tört. Fejlődése töretlen. A google-é pedig már-már
> veszélyes. 2006-ban készült a fent említett film, azóta eltelt 4 év.
> Veszélyes, ha egy nézőpontból szemléljük a világot. Aki csak google-t
> használ, az egy szempontból nézni. Mindemellett állítólag be akarnak
> törni az energiaszolgáltató piacra is. A jövő valóban a mindent
> kezében tartó egyetlen mamutcégé lesz? Ki tudja...
> 
> Eötvös Péter Mátyás
> _______________________________________________
> Katalist mailing list
> Katalist@listserv.niif.hu
> https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist
_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist