Kedves Kollégák!
Tegnap egy érdekes online konferencián vettem részt és többek közt szóba került,
mi az eljárás az ALA könyvtáraiban, ha egy beszerzett dokumentumot kifogásol egy olvasó az állományból. Röviden leírom, amit megosztottak.
Anonim kérésekkel nem foglalkoznak.
Elvárják, hogy a kifogást emelő olvasó elolvassa, ismerje a kifogásolt művet.
Adja meg a kifogásolt mű pontos adatait raktári jelzettel.
Adja meg pontosan az oldalszámot, jelenetet, amit kifogásol.
Adja meg nevét, az elérhetőségi adatait.
Ha szervezet nevében emel szót, adja meg a szervezet nevét.
Az eljárásnak kidolgozott folyamata van, három tagú bizottság vizsgálja a kifogásolt részt.
Először elbeszélgetnek az olvasóval és felajánlják, hogy töltsön ki egy űrlapot, majd
ismertetik a szokásos eljárást. A gyarapítási és a szakkönyvtáros 15 nap alatt előterjeszti a megállapításait a könyvtárvezető (magasabb fórum) felé, aki a kérdésben dönt, szintén 15 nap alatt. Szükség esetén bevonnak könyvtári szakértőt is. A döntésről tájékoztatják a kifogást emelő olvasót, aki megadta az elérhetőségét.
ismertetik a szokásos eljárást. A gyarapítási és a szakkönyvtáros 15 nap alatt előterjeszti a megállapításait a könyvtárvezető (magasabb fórum) felé, aki a kérdésben dönt, szintén 15 nap alatt. Szükség esetén bevonnak könyvtári szakértőt is. A döntésről tájékoztatják a kifogást emelő olvasót, aki megadta az elérhetőségét.
Két diát is idemásolok, és az angol nyelvű űrlapot is mellékelem.
A diák Shannon M. Oltmann könyvtárostól származnak a University of Kentucky könyvtárból.
Szeretném figyelmetekbe ajánlani, hogy a felülvizsgálat folyamán, a döntés megszületéséig a kifogásolt művek a könyvtárban a helyükön maradnak a kialakult gyakorlat szerint.
Hivatkoznak még a FAIFE alapelveire, a könyvtáros etikai kódexre egyéb irányelvek mellett.
A tavalyi évben 729 művet kifogásoltak olvasók az USA tagállamaiban.
Kellemes tájékozódást és tájékoztatást kívánok:
Somorjai Noémi