2018. május 29., kedd

Re: [KATALIST] Sales lead generation? - Mi ez és mi haszna lehet belőle a könyvtárnak?

Kedves Péter,
köszönöm szépen jogos felvetését, valóban izgalmas kérdés. Kicsit a meeto-figyelefelhívással kapcsolatot aggályokra emlékeztet a helyzet: mennyire fognak a férfiak kezdeményezni akkor, ha könnyen rájuk süthető a zaklatás. Azt feltételezem, hogy ebben és GDPR esetén is meg lehet találni azt a jogilag is definiált határt, amely nem sérti egyik fél érdekeit és jogait sem. Ahogyan a zaklatás esetében a potenciális zaklató magasabb státusza, pozíciója, pontosabban e helyzet kihasználása lehet egy vízválasztó, az adatvédelem esetén is hasonló helyen helyen keresgélni. - Gondolom.
Mindenesetre ez az egyik kérdés, melyet a MIBE-konferencia vonatkozó előadójának, Jóföldi Endrének (bővebben ld.: http://mibeinfo.hu/mesterseges-intelligencia-az-informaciokeresesben-es-feldolgozasban-2018-junius-6-an/ ) fel lehet tenni előadását követő 10 percben, vagy a záró kerekasztal közel másfél órájában.

A technikai lehetőség azért is fontos, mert a könyvtárak meglévő és potenciális tevékenységei, ráfordításai megérdemlik az érintettek nagyobb figyelmét, ezért érdemes áldozni hatékony becserkészésükre.

A téma részletei a konferencián! :-) 

Üdvözlettel,
Gábor

2018. május 29. 6:56 Németh Péter írta, <npeter@npsoft.hu>:
Kedves Gábor!

Attól tartok, hogy fennáll a veszélye annak, hogy a GDPR az EU-ban elabortálhatja ezt a dolgot ebben a formájában. Attól függően, hogy a még kiforratlan jogértelmezés és joggyakorlat hogyan alakul majd.
"A mesterséges intelligencián alapuló alkalmazás megkeresheti azokat a lehetséges könyvtárhasználókat pl. vezetőket, kutatókat, akiket még valami okból kifolyólag nem tudtunk elérni. Megmutatja, hogy az illető személyt (vagy intézményt, osztályt, céget) milyen, a meglévő könyvtári szolgáltatásokra és állományra épülő információs ajánlattal lehet ütőképesen elérni. "
[...]
"Miután a gép átnézi és szelektálja a témában releváns szövegeket (pl. a gyógyszeripar esetén publikációk, konferencia absztraktok stb.), kiszedi a személy- és cégneveket. Ezt követően automatikusan rákeres annak az intézménynek a honlapjára, ahol a személy dolgozik. Ha az adott entitás megfelel a értékesítők által meghatározott feltételeknek, akkor bekerül a potenciális ügyfelek listájába."
A fentiekben leírt modellben az MI szükségszerűen kezel személyes adatokat is. Amire elvileg több jogalap is szóba jöhet. Viszont a legtriviálisabb, a beleegyezésen alapuló eleve kiesik, hiszen hogyan járulhatna hozzá olyan valaki előzetesen, akit még csak most "vadásznak le". Szerencsére ott van a GDPR 6. cikk (1) f pontja, ami így szól [jogos lehet az adatkezelés akkor is, ha]:
"az adatkezelés az adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükséges, kivéve, ha ezen érdekekkel szemben elsőbbséget élveznek az érintett olyan érdekei vagy alapvető jogai és szabadságai, amelyek személyes adatok védelmét teszik szükségessé, különösen, ha az érintett gyermek."
És akkor ugye itt jön majd a kiérlelendő jogértelmezés. Az MI-t működtető adatkezelő jogos érdeke szerintem kétség kívül megáll ilyen esetben. A kérdés az, hogy az adott adatkezelés vonatkozásában ezen érdekkel szemben vajon elsőbbséget élveznek-e az érintett egyéb érdekei.

Kiváncsian várom, mit hoz a jövő ezen a téren.

Üdv,
Npeter

A mesterséges intelligencián alapuló alkalmazás megkeresheti azokat a lehetséges könyvtárhasználókat pl. vezetőket, kutatókat, akiket még valami okból kifolyólag nem tudtunk elérni. Megmutatja, hogy az illető személyt (vagy intézményt, osztályt, céget) milyen, a meglévő könyvtári szolgáltatásokra és állományra épülő információs ajánlattal lehet ütőképesen elérni. Segít tehát kikerekíteni a könyvtár használói körét (maximalizált piaclefedés), mely által az egyes érdekcsoportok igényeit lefedve azok felértékelik a könyvtár szolgáltatását. - Biztosítva a könyvtár fennmaradását.

Ez a téma is előkerül a MIBE jún. 6-i Mesterséges intelligencia az információkeresésben és -feldolgozásban konferenciáján https://www.facebook.com/events/726317167492603/ melyre közalkalmazottak kedvezményesen vehetnek részt.

A sales lead generation üzleti-technikai "bikkfanyalven": "A technológiai és a humán tudás kölcsönösen meghatározzák és kiegészítik egymást. A Sales Lead Generator hatékonysága ezért éppen annak köszönhető, hogy azt modellálja, ahogyan egy értékesítő lead-eket keres mindennapi munkája során. Az ügyfél tehát nem kész megoldást kap, hanem első pillanattól kezdve aktívan részt vesz a számára legmegfelelőbb megoldás kialakításában. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a cég értékesítőinek keresési stratégiája alapján (pl. leggyakrabban használt kulcsszavak, a döntésnél figyelembe vett tényezők) alakul ki az a szabályrendszer, amely alapján az algoritmus keresni fog.

Miután a gép átnézi és szelektálja a témában releváns szövegeket (pl. a gyógyszeripar esetén publikációk, konferencia absztraktok stb.), kiszedi a személy- és cégneveket. Ezt követően automatikusan rákeres annak az intézménynek a honlapjára, ahol a személy dolgozik. Ha az adott entitás megfelel a értékesítők által meghatározott feltételeknek, akkor bekerül a potenciális ügyfelek listájába. A keresés időzített, azaz igény szerinti időközönként automatikusan lefuttatható. A lista szintén személyre szabható: a találatok szektorok szerint szűkíthetők (pl. a közszféra kizárható a keresésből). A módszer további előnye, hogy az algoritmus tanítható: miután a csapat eldöntötte, hogy a gép által talált ügyfelek közül ki számít ténylegesen ígéretesnek és ki nem, az osztályozás alapján a program visszatanul."

Üdvözlettel,

Mikulás Gábor


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist