2016. június 30., csütörtök

Re: [KATALIST] konyvtarpult?

Kedves Noémi,

lényegében egyetértünk a diagnózisban:

-          a papírkönyvek miatt már rég nem kell sírnunk, mert megmaradnak, ha csökkent arányban is

-          az információszerzési szokások elektronizálódnak, de messze nem 100%-ban

-          szakmai szintű információszolgáltatásra nagyobb az igény, mint valaha

-          a könyvtárosok részben a meglévő szolgáltatásokat igyekeznek megerősíteni, részben új szolgáltatásokban gondolkodnak, miközben a korlátozott erőforrások miatt az ellenkező irányú vektorok kioltják egymást (ha érthető a matematikai hasonlat :-)

 

Ha elemezzük a kurrens magyar könyvtári törekvéseket, akkor nagyon sok esetben azt látjuk, hogy a meglévő szolgáltatások további fenntartásában gondolkodnak, és elzárkóznak a használói igényekből kiindulva a saját misszió újragondolásától – ahogyan azt a tőkeerős konkurensek életösztön birtokában viszont megteszik.

A feszültség megfogalmazható a marketingkultúra egyes szintjeinek felvázolásával: http://www.gmconsulting.hu/2009/03/milyen-eros-konyvtarad-marketingkulturaja/

 

Üdvözlettel,

Mikulás Gábor

 

 

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Library
Sent: Thursday, June 30, 2016 10:19 AM
To: katalist@listserv.niif.hu
Subject: Re: [KATALIST] konyvtarpult?

 

Kedves Gábor, tisztelt Lista!

 

 

Egyet értek veled abban, hogy a pult mellett üldögélve elszalad mellettünk a világ. Ebben képletesen minden benne van.

 

Engedjétek meg hogy szinte még pályakezdő könyvtárosként leírjam a véleményem és örülök, ha esetleges tévedéseimet helyesbítitek.

 

"Csökken a referenszpult forgalma. Helyette: beépített könyvtáros és virtuális tájékoztatás jön"  - írja a hír. De mégis azt írja hanyatlás van. És én most ezt kiterjesztem az egész könyvtárra, mert már évek óta  hallom innen-onnan, könyvtárosoktól, könyvtáros hallgatóktól, olvasóktól, laikusokról vagy épp hírekben, hogy a könyvtárak hanyatlanak. Tehát nem csak erre a cikkre, levélre, hírre reagálok, hanem arra, amit évek óta hallok több helyről.

 

Szerintem nincs hanyatlás. Változás van. (Változás mindig is volt, folyamatosan történik az első könyvtár megjelenésétől máig, és a jövőben is fog: ez egyetlen folyamat, és most épp itt tartunk benne.)

Amikor a tél enyhülni kezd, és közeleg a tavasz, arra is mondhatnánk hogy hanyatlik a tél. De milyen félrevezető!

 

Úgy látom nagyon is téma manapság a könyvtárak "hanyatlása".

Amit nem értek. Az emberek nem olvasnak kevesebbet, csak máshogyan. Több könyvtáros kétségbe van esve, mert az emberek nem használják a könyvtárat. Holott az információigény nem változott, sőt egyre több kell, egyre több információ van és egyre nagyobb rájuk az igény.

 

Azon kell dolgozni amire szükség van. Ha kevesebb olvasó jön, nem unatkozni kell az olvasópultnál és kétségbe esni, hogy senkit nem érdekelnek a könyvek, és sóhajtozni, hogy  "hová fajul a világ?" (elnézést a fogalmazásért, de nem légből kapott a példa), hanem ki kell lépni az ajtón és megnézni mi is a helyzet. Az emberek olvasnak, mint eddig is. Csak épp e-bookokon, vagy netről szerzik az információt: de ezt sem lehet általánosítani. Ha erre van igény akkor digitalizálni kell, neten elérhetővé tenni a dokumentumokat. (Ahogy már évekkel ezelőtt beindult a digitalizálás.)

A könyveket nem használja majd senki?
Szerintem sohasem jön el a kor, amíg tényleg nem fogják használni a hagyományos könyveket.
Ahhoz nem csak technológia kell (ami van), hanem pénz is, és az meg nincs az embereknek. Azért (is) járnak könyvtárba hogy ne kelljen megvenniük a könyveket. És sokan nem tehetik meg hogy könyveket vásároljanak, vagy e-bookokat. Nem is beszélve arról, hogy a könyvek nem csak a bennük lévő információkért értékesek, hanem történeti szempontból is kutatják őket.

 

 

A könyvtárosok feladatai tehát változnak. Még csak nem is megváltoztak: hanem változnak folyamatosan. A technológiai fejlődés ütemét tekintve most gyorsabban. Tehát mondanom sem kell, hogy a könyvtárosok nem ragadnak le a hagyományos könyveket érintő feladatokon, hanem adatbázisokat építenek, digitalizálnak, interneten tesznek elérhetővé dokumentumokat, amiket lehet, és virtuálisan tájékoztatnak.

Sokan féltik a könyvtáros munkáját, holott munka van bőven: csak változik. Mert a kor halad és a technológia változik, így a szokások is és az igények is, és ebből következik, hogy a munka is.

 

Úgy érzem, és azt látom, hogy sokan nem tudnak túllendülni a hanyatlásnak hitt természetes változás sokkján.

Ezt legszívesebben nem nektek könyvtároskollégákban mondanám el, hanem mindenkinek aki ezt másképp látja, főleg azoknak, akik nem látnak ebbe bele és aggódnak.

 

 

Üdvözlettel:
Zalavári Noémi
könyvtáros

Pető András Főiskola
Hári Mária Könyvtár és Regionális Forrásközpont

 

 


Feladó: Katalist <katalist-bounces@listserv.niif.hu>, meghatalmazó: mikulasg@gmconsulting.hu <mikulasg@gmconsulting.hu>
Elküldve: 2016. június 29. 12:07
Címzett:
katalist@listserv.niif.hu
Tárgy: Re: [KATALIST] konyvtarpult?

 

Kedves Katalin,

a pult megléte, nem léte nyilván az adott könyvtár hatásköre. Pláne, ha közben síró kisgyerek, nehéz táska, szemüvegtok, meg ki tudja még mi van rajta… (Bár vannak olyan megoldások, hogy a kisgyerek gyerekszékbe, a nehéz táska – a kőbalta mellé - pedig zárható szekrénybe vagy egyszerűen a padlóra kerül J)

 

A téma talán legkönnyebben elérhető forrása a Könyvtári Figyelő külföldi folyóirat-szemléje (aki tehát ismeri a szaksajtót, annak semmi meglepő nincs), ezekből a KIT is szemezget, pl.:

Csökken a referenszpult forgalma. Helyette: beépített könyvtáros és virtuális tájékoztatás jön

http://kithirlevel.hu/index.php?kh=csokken_a_referenszpult_forgalma._helyette_beepitett_konyvtaros_es_virtualis_tajekoztatas_jon

 

A bútordarabon túl is gondolkodva: ha a referenszkérdések száma csökken, és mi mégis a pultnál üldögélünk, akkor elmegy mellettünk a világ, és azon túl, hogy egyre kevésbé jön a használó a könyvtárba, a virtuális pultunkba se botlik az interneten – mert mi annak fizikai valójánál várjuk az igennyájast. (Leszámítva azokat a hazai könyvtárakat, amelyek proaktív virtuális tanácsadást végeznek.

 

Vonatkozó hír a mai KIT-ből: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=referensz_-_kerdesek

 

 

Üdvözlettel,

Mikulás Gábor

 

 

From: Katalist [mailto:katalist-bounces@listserv.niif.hu] On Behalf Of Katalin Siklósi
Sent: Wednesday, June 29, 2016 10:54 AM
To:
katalist@listserv.niif.hu
Subject: Re: [KATALIST] konyvtarpult?

 

Kedves Mikulás Gábor!

 

(Nem tudom, van-e olyan statisztika, hány kifejezetten csak tájékoztató könyvtáros dolgozik Magyarországon, én még nem láttam belőlük sokat.) Szerény saját tapasztalataim alapján a könyvtárpult nemcsak információátadásra és védelemre szolgál, nálunk pl. a gravitáció kiküszöbölésére is. Az olvasók arra helyezik a visszahozott könyveket (+ síró kisgyereket, nehéz táskát, fecnit jegyzetelni, szemüvegtokot stb.). Mondjuk nekünk sem árt, ha tartja valami a számítógépet. Remélem, hasonló kutatásokra építve egyelőre nem tervezik a pultjaink elszállítását, mert akkor bajban leszünk:)

 

Üdvözlettel

Siklósi Katalin

 

UI. A címzéssel mindig bajban vagyok, remélem, jó helyre megy ez a válasz.

 

2016. június 29. 0:21 G. Tibor Szabó írta, <szabo.g.tibor@gmail.com>:

És ha tudnád, hogy mit tartanak a pult alatt... Kőbaltát - az ad ám igazán biztonságérzetet :-)

 


Üdv.: Tibor

 

---------------------------------------------------------------------
Szabó G. Tibor
---------------------------------------------------------------------


_______________________________________________
Katalist mailing list
Katalist@listserv.niif.hu
https://listserv.niif.hu/mailman/listinfo/katalist